به گزارش پایگاه خبری نشان :

معمولا سن میانگین برای ابتلا به بیماری آلزایمر اواخر 70 سالگی است که به تدریج علائم بیماری ظاهر می شود. بعضی از افراد هستند که در سنین پایین تر علائم آلزایمر را از خودشان نشان می دهند. برآورد های موجود نشان می دهد که در بسیاری از کشور های بزرگ نزدیک به 200 هزار نفر هم اکنون مبتلا به آلزایمر هستند اما قطعاً این بیماری همانند هر بیماری دیگر علائمی دارد که با تشخیص آن ها می توان تا حدی از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

 

1. دزدی و قانون شکنی های دیگر

تغییر رفتار در هر سنی نگران کننده است اما انجام کار های غیرقانونی خطرناک تر از علائم دیگر است و گاهی اوقات می تواند به اختلالات مغزی فرد در اثر کهولت سن مرتبط باشد و گاهی اوقات افراد جوانتر را در سنین بین 45 تا 65 نیز درگیر می کند. یعنی فرد با انجام چنین اقداماتی نشان می دهد که قدرت تصمیم گیری اش کاهش پیدا کرده است.

2. زمین خوردن های مداوم

مطالعه روی 125 نفر از این افراد انجام شده و از آن ها خواسته شد که در طی هشت ماه میزان زمین خوردن های خود را اندازه گیری کنند. زمانی که اسکن های مغزی از این افراد گرفته شد، رابطه بین زمین خوردن ها و بیماری آلزایمر پیدا شد. پس اگر این افراد مسن بیش از حد زمین می خورند، بهتر است از لحاظ ذهن و مغزی هم مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرند.

3. مصرف مواد غذایی نامناسب

قبل از ابتلا به آلزایمر معمولاً بیماران تمایل به مصرف زیاد غذا دارند که اغلب 500 کالری بیشتر از نیاز مصرفی روزانه آن ها می باشد و همچنین تمایل به کاهش وزن نیز در آن ها دیده می شود . این تغییرات ناهمگون معمولاً یکی از علائم آلزایمر است که دلیلش هنوز مشخص نشده است. البته تا حدی می توان دلیل آن را حدس زد که آن هم تغییر سیگنال های مغزی افراد مبتلا به آلزایمر است که باعث می شود فرد نتواند مانند یک انسان معمولی تصمیم گیری یکسانی داشته باشد.

4. ناتوانی در تشخیص طعنه ها

اگر افراد نتوانند دیگر هیچ گونه طعنه را حتی به صورت کاملاً واضح تشخیص دهند یا هر حرف شوخی شما را جدی بگیرند این می تواند یکی از علائم مشکلات ذهنی باشد که در افراد مبتلا به آلزایمر دیده میشود.

5. افسردگی

اگر افراد هرگز از هیچ گونه افسردگی در زندگی خود رنج نبرده باشند اما ناگهان در سنین بالا و بعد از 50 سالگی افسردگی پیدا کنند، احتمالاً می تواند یکی از علائم اولیه آلزایمر باشد .البته به این معنا نیست که همه افراد مبتلا به افسردگی در سنین بالا در معرض آلزایمر و یا کاهش توانایی ذهنی هستند اما می تواند یکی از علائم رایج این بیماری باشد پس اگر خودتان و اطرافیانتان در سنین بالا بدون سابقه قبلی الزایمر به افسردگی مبتلا شدند، حتماً باید وضعیت او را از هر لحاظ مورد بررسی قرار دهید.

6. فراموشی در مورد کارایی اجسام

آیا مدام فراموش می کنید که کلید هایتان را کجا گذاشتید؟ آیا حس می کنید که این فراموشکاری مشکلات زیادی را برای شما به وجود آورده است ؟ حتی ممکن است از یادتان برود که کلید برای چه چیزی استفاده می شود یا مثلا ظرف های کثیف را باید کجا گذاشت. در چنین حالتی احتمالاً با علائم اولیه بیماری آلزایمر مواجه شده اید.

7. خیره شدن بدون تمرکز

بیماری آلزایمر یک تغییر در عملکرد اجرایی و ذهنی در مغز است و به معنای ناتوانی در به یاد آوردن حقایق، کاهش سطح حافظه و اطلاعات مهم است که باعث می شود فرد دیگر قدرت تصمیم گیری نداشته باشد. در چنین حالتی تمرکز مغز از بین می رود؛ حتی ممکن است که فرد به یک جا خیره باشد اما هیچ تمرکزی نسبت به آن موضوع در او وجود نداشته باشد.

گاهی اوقات این علائم فقط نشان دهنده این است که ممکن است فرد در معرض آلزایمر قرار گرفته باشد اما ابتلا به آلزایمر در او قطعی نباشد. پس خوشبختانه می توانید با بررسی این علائم تا حدی از پیشرفت و یا ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

نمناک