به گزارش پایگاه خبری نشان :

خبرگزاری ایسنا: متوسط متراژ واحدهای عرضه شده از طریق یک سامانه ملکی به بازار مسکن شهر تهران در شهریور ماه ۱۰۹ متر بوده و این در حالی است که میانگین متراژ معاملات قطعی ۸۹ متر است.

بررسی ها از اختلاف ۲۰ متری متراژ عرضه با تقاضا در بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد. در حالیکه متوسط متراژ واحدهای آماده فروش بر اساس آگهی های یک سامانه ملکی در شهر تهران ۱۰۹ متر اعلام شده، میانگین متراژ معاملات قطعی ۸۹ متر است. این نشان می دهد یک فاصله ۲۰ متری بین توان تقاضای واقعی با عرضه مسکن در شهر تهران وجود دارد.

اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید که از آگهی های شهریور ماه به دست آمده نشان می دهد بالاترین متوسط متراژ به منطقه یک با ۲۰۶ متر و کمترین متراژ به منطقه ۱۰ با متوسط ۶۶ متر تعلق دارد. این درحالی است که میانگین متراژ معاملات قطعی بر اساس قراردادهای خرید و فروش در بهار امسال برای منطقه یک ۱۴۸ متر و منطقه ۱۰ به میزان ۶۰ متر مربع بوده است.

خانه های مناطق شمالی تهران بزرگتر هستند

پس از منطقه ۱ بالاترین متراژ واحدهای آماده فروش به منطقه ۳ تعلق دارد که متوسط متراژ واحدها ۱۴۹ متر است. رتبه‌های بعدی به ترتیب متعلق به منطقه ۶ با ۱۴۰ متر، منطقه ۲۲ با ۱۳۰ متر، منطقه ۲ با ۱۲۸ متر، منطقه ۴ با ۱۱۶ متر، منطقه ۸ با ۱۰۷ متر، منطقه ۷ با ۱۰۴ متر، منطقه ۱۳ با ۹۳ متر و منطقه ۵ با ۹۲ متر است.

کمترین متراژ واحدها بر اساس آگهی های سامانه مذکور به ترتیب مربوط به منطقه ۱۰ با ۶۶ متر، منطقه ۱۲ با ۷۷ متر، منطقه ۹ با ۷۸ متر، منطقه ۱۱ با ۸۳ متر، منطقه ۱۴ با ۸۶ متر و منطقه ۱۵ با ۸۹ متر تعلق دارد. با توجه به تعداد پایین آگهی های مناطق ۱۶ تا ۲۱ میانگین متراژ واحدهای این مناطق در گزارش لحاظ نشده است.

فاصله ۲۰ متری بین معاملات قطعی و آگهی ها

متوسط متراژ آگهی‌ها در حالی عدد ۱۰۹ متر را نشان می‌دهد که معاملات قطعی بر اساس آمار بازار مسکن در بهار امسال از میانگین ۸۹ متر در قراردادهای خرید و فروش حکایت دارد.

بالاترین میانگین متراژ واحدهای فروخته شده به ترتیب متعلق به منطقه ۱ با ۱۴۸ متر، منطقه ۳ با ۱۲۹ متر، منطقه ۲۲ با ۱۱۲ متر، منطقه ۲ با ۱۱۲ متر، منطقه ۶ با ۱۱۹ متر، منطقه ۴ با ۹۱ متر، منطقه ۵ با ۸۹ متر و منطقه ۱۳ با ۸۴ متر است.

پایین‌ترین متوسط متراژ واحدهای فروخته شده نیز به ترتیب به منطقه ۱۰ با ۶۰ متر، منطقه ۱۱ با ۷۰ متر، منطقه ۱۵ با ۷۱ متر، منطقه ۹ با ۷۲ متر، منطقه ۱۴ با ۷۴ متر، منطقه ۸ با ۷۶ متر و منطقه ۷ با ۷۹ متر تعلق دارد.

میانگین عمر واحدها در آگهی ها ۱۰.۸ سال

از طرف دیگر متوسط عمر واحدهای آگهی شده در شهریور ماه ۱۳۹۹ عدد ۱۰.۸ سال را نشان می دهد و این در حالی است که معاملات قطعی در واحدهای ۱۲ سال انجام می‌شود. در این بین کمترین متوسط عمر واحدهای آگهی شده به مناطق ۱ و ۱۲ با متوسط ۷ سال تعلق دارد. رتبه های بعدی از آن مناطق ۴، ۱۱، ۱۳، ۱۵ و ۲۲ با میانگین ۹ سال، منطقه ۱۴ با متوسط عمر ۱۰ سال، مناطق ۲ و ۵ با میانگین عمر ۱۱ سال، مناطق ۳، ۷، ۸ و ۱۰ با متوسط عمر ۱۳ سال، منطقه ۶ با ۱۵ سال و منطقه ۹ با ۱۶ سال است.

مردادماه امسال میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران به ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۷.۴ درصد و نسبت به ماه قبل ۱۰.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، همچنین در مردادماه ۱۳۹۹ تعداد معاملات مسکن شهر تهران به ۹۰۸۰ فقره رسیده که نسبت به ماه گذشته ۳۵.۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۷۵.۸ درصد افزایش داشته است. آمار شهریور ماه هنوز اعلام نشده است.