به گزارش پایگاه خبری نشان :

باشگاه خبرنگاران جوان، افسردگی پاییزی نوعی اختلال در ذهن و جسم انسان است که معمولا با شروع فصل پاییز به سراغ برخی افراد آمده و با ورود به فصل دیگر از بین می‌رود. بر اساس تحقیقات انجام شده هنوز دلیل قطعی و محکمی برای بروز این بیماری وجود نداشته و ندارد اما برخی معتقد هستند که حضور بعضی از هورمون‌ها در طول سال موجب بروز این افسردگی می‌شود.

احساس افسردگی مداوم و طولانی مدت، احساس بی ارزش بودن، نا امیدی،کمبود انرژی، اختلال در خوابیدن، ایجاد تغییر در وزن و اشتها، عدم داشتن تمرکز، تفکر به مرگ یا خودکشی، تحریک پذیری، خستگی و احساس سنگینی در پا‌ها و بازو‌ها از علائم ابتلا به افسردگی پاییزی هستند. 

افسردگی پاییزی بیشتر به سراغ چه افرادی می‌آید؟

بانوان: براساس گفته متخصصان مردان علائم بیشتری را در افسردگی فصلی تجربه می‌کنند، با این حال بانوان نسبت به آقایان بیشتر در معرض این اختلال هستند.

سن: بر خلاف باور عموم جوانان بیشتر از بزرگسالان به افسردگی‌های فصلی از جمله افسردگی پاییزی مبتلا می‌شوند.

سابقه خانوادگی: اگر فردی در خانواده و یا بستگان شما به این بیماری مبتلا شده باشد و یا سابقه انواع افسردگی را داشته باشد احتمال بیشتری وجود دارد که شما نیز دچار این اختلال بشوید؛ بنابراین ژنتیک نیز در بروز افسردگی‌های فصلی بی تاثیر نبوده و نیست.

وجود افسردگی و یا اختلال دو قطبی: افراد مبتلا به افسردگی ممکن است با تغییر فصل در سال نیز علائم بیشتری داشته باشند.

گاهی وجود یک اختلال و بیماری در بدن شما می‌تواند موجب بروز افسردگی‌های گوناگون از جمله افسردگی فصلی بشود؛ بنابراین مراجعه به یک پزشک و انجام معاینات لازم در رفع افسردگی موثر بوده است.

راه‌های درمان افسردگی پاییزی

۱_ممکن است در روز‌های بارانی احساس تنهایی کنید که در این حالت لحظات شاد را به یاد آورده و با افرادی که موجب شادی و نشاط شما می‌شوند وقت بگذرانید.

۲_نگاه کردن به عکس‌های قدیمی که در لحظات شاد گرفته شده است نه تنها موجب از بین رفتن غم و اندوه شما می‌شود بلکه در اوج خستگی و ناراحتی لبخند نیز خواهید زد.

۳_با رنگ درمانی حال خود را خوب کنید، بر اساس گفته متخصصان نگاه کردن به رنگ‌هایی از قبیل زرد، نارنجی و قرمز می‌تواند در بهبود افسردگی شما موثر باشد. مشاهده رنگ‌های روشن و گرم موجب تقویت روحیه و همچنین احساس شادی می‌شوند.

۴_اگر شاغل هستید یک روز را مرخصی گرفته و در خانه به تماشای فیلم مورد علاقه تان، خواندن کتاب و استراحت بپردازید.

۵_اگر حس می‌کنید ناراحتی‌های شما دلیلی جز افکار مزاحم و مشکلات غیرقابل حل ندارد یک کاغذ و قلم برداشته و مشکلاتتان را روی آن یادداشت کنید، سپس سعی کنید یک راه حل برای رفع آن‌ها به یاد بیاورد پس از آن کاغذ را مچاله کرده و به سطل زباله بیندازید.

۶_تمرکز و فکر کردن به موضوع‌هایی که موجب شادی و نشاط شما می‌شود در حل افسردگی پاییزی موثر خواهد بود.

۷_ورزش کردن علاوه بر تندرستی موجب ایجاد شادی و دوری از غم و غصه می‌شود.

۸_مصرف کاکائو موجب ارتقای روان و تقویت روحیه می‌شود، بنابراین همیشه یک بسته کاکائو به همراه داشته باشید.

۹_عطر درمانی نیز از موثر‌ترین راه‌ها به شمار می‌آید، در این حالت بوییدن عطر‌هایی از قبیل عطر گل رز، گل بابونه، گل شمعدانی و روغن‌های معطر گیاهی موجب تقویت روحیه و ایجاد حال خوب برای شما می‌شود.

۱۰_دوش آب گرم و گوش دادن به یک موسیقی باعث لذت بردن و آرامشتان خواهد شد.

۱۱_استفاده از گل و گیاه در محل خانواده تان موجب شادی و نشاط شما می‌شود.