به گزارش پایگاه خبری نشان :

باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا مرگبارترین همه گیری جهان را در یک قرن اخیر رقم زده است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در هر ۱۶ ثانیه، یک نفر در جهان به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهد. پیش‌تر تصور می‌شد مالاریا یکی از مرگبارترین بیماری‌هایی است که سالانه جان شمار قابل توجهی از انسان‌ها را می‌گیرد، اما ویروس کرونا از زمان شیوع تا کنون دو برابر آمار تلفات سالیانه مالاریا، انسان‌ها را به کام مرگ کشانده است. علی رغم آمار دهشتناک قربانیان کووید ۱۹، هنوز دانشمندان نتوانسته اند به برآورد دقیقی از نرخ مرگ و میر ویروس کرونا دست یابند.

بر این اساس، دانشمندان برای فهمیدن میزان مرگبار بودن یک عامل بیماری زا اقدام به ارائه نرخ مرگ و میر آن می‌کنند. نرخ مرگ و میر براساس شمار مبتلایان و قربانیان محاسبه می‌شود. تاکنون ۳۴ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۷۱ تن به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، یک میلیون و ۳۳ هزار و ۲۳۴ نفر جان خود را از دست داده اند. با این حال، دانشمندان می‌گویند نمی‌توان با این آمار نرخ درست مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را برآورد کرد.

دانشمندان می‌گویند ما نمی‌توانیم به آمار دقیق افرادی که به کرونا مبتلا شده اند دست یابیم. درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به کرونا هیچ علائمی ندارند و از آنجا که تست کرونا از این افراد انجام نمی‌شود، بی تردید شمار افراد آلوده به این ویروس بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام شده است. متخصصان می‌گویند براساس احتمالات نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا بین ۰.۵ تا ۱ درصد است. همین نرخ هم خود گویای آن است که کووید ۱۹ یکی از مرگبارترین ویروس‌های شناخته شده جهان تا به امروز بوده است.

با این حال، نرخ مرگ و میر در همه گروه‌های سنی یکسان نیست. تحقیقات نشان داده است کودکان و جوانان کمترین آسیب پذیری را در مقابل کرونا دارند. بررسی‌های آماری در کشور آمریکا در هفته‌های اخیر نشان داد از ۱۹۰ هزار قربانی کرونا در این کشور (آمار قربانیان در زمان انجام این بررسی)، تنها ۱۲۱ نفر از آن‌ها زیر ۲۳ سال داشته اند. در سوی دیگر، با افزایش سن بیماران، خطر مرگ و میر ناشی از کرونا نیز در آن‌ها افزایش می‌یابد. کهنسالان و کسانی که از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برند، بالاترین آمار قربانیان ابتلا به کووید ۱۹ را دارند.

کریستوفر موری، مدیر مرکز سنجش سلامت دانشگاه ایالتی واشنگتن در این باره می‌گوید: تلفات کرونا ارتباط مستقیمی با سن افراد دارد. این نرخ در جوانان زیر ۲۰ سال احتمالاً یک در هر ۱۰ هزار نفر است. با این حال، در کهنسالان بالای ۸۵ سال ویروس کرونا می‌تواند تقریباً یک نفر در هر ۶ نفر را به کام مرگ بکشاند.

با این وجود، حتی با تغییر فصول و تغییر زمان نیز نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا می‌تواند تغییر کند. برای مثال بررسی‌ها در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد نرخ مرگ و میر کووید ۱۹ در ماه آوریل (فروردین ماه) ۶.۶ درصد بوده است. این نرخ به صورت قابل توجهی در ماه اوت (مرداد ماه) کاهش یافته و به نزدیکی ۲ درصد رسیده است. با این حال، دانشمندان می‌گویند شاید این موضوع به این امر مربوط می‌شود که در ابتدای شیوع کرونا در آمریکا میزان تست گیری در این زمینه بسیار پایین بوده است و در ماه‌های اخیر با افزایش انجام تست کرونا، آمار‌های بیشتری از مبتلایان کشف شده است.

همچنین برآورد می‌شود با شروع فصل پاییز در نیمکره شمالی، تلفات کرونا در میان کشور‌های این منطقه رشد قابل توجهی داشته باشد. پیش‌تر مقامات بهداشتی از سخت‌ترین پاییز جهان در نیمکره شمالی خبر داده بودند. با آغاز فصل بهار در نیمکره جنوبی، کشور‌هایی همچون برزیل که آمار بالایی از مبتلایان و قربانیان کرونا ثبت کرده اند، امیدوارند بتوانند شیوع کووید ۱۹ را در جامعه کنترل و مدیریت کنند. سازمان جهانی بهداشت از مردم خواسته است تا زمان کشف واکسن موثر، در مجامع عمومی از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون یکی از دیگر راهکار‌ها برای جلوگیری از شیوع کروناست.