به گزارش پایگاه خبری نشان :

دهکده موتوبی در ۱۶ کیلومتری منطقه آلتینلا در سیواس ترکیه واقع شده است. ساکنان آن با استفاده از کلنگ‌ها، بیل‌ها و با ابزار‌های ابتدایی گل و لای را از روستای خود استخراج می‌کنند و از آن‌ها به عنوان دارویی طبیعی برای پاکسازی پوست و مو، درمان کم‌خونی و فقر آهن استفاده می‌کنند.

دایم دانشیار، شهردار دهکده خلیج موتلو، به رسانه‌ها گفت: «سایت کیلچ از روستای ما ۴ کیلومتر فاصله دارد. جاده اینجا کاملا سنگلاخی است. گل و لای این منطقه از حدود ۱۰۰ سال پیش تحت شرایط بسیار دشوار و با وسایل ابتدایی استخراج می‌شوند. ما چاه‌هایی با عمق تا ۳ کیلومتر حفاری می‌کنیم تا مواد مورد نظر خود را از دل خاک بیرون بیاوریم. گل و لای مزایای زیادی برای پوست سر دارد. از آن به عنوان ماسک برای پوست استفاده می‌شود. بیشتر خانم‌ها خاک رس می‌خورند. مردم روستای ما از گلی که از اینجا استخراج می‌کنند کسب درآمد می‌کنند.»

محمود دانشمن، یکی از فروشندگان خاک رس، تایید کرد که آن‌ها رسی را که استخراج می‌کنند، به قیمت هر مشت ۳ لیر به کسانی که از فقر آهن رنج می‌برند، می‌فروشند. وی افزود: «ثابت شده است که گلی که از این‌جا بیرون می‌آید برای پوست سر، شوره و بیماری‌های پوستی مفید است. زنان برای کمبود آهن، گل می‌خورند. اشخاصی نیز آن را از روستای ما می‌گیرند و در روستا‌ها و شهر‌های همجوار می‌فروشند. فروش خاک رس قطعا به اقتصاد ما کمک می‌کند. قیمت گل نیز از یک فروشنده به فروشنده دیگر تغییر می‌کند و بین ۵ تا ۱۵ لیر است.»

امیر جلیک یکی از ساکنان روستا و فروشنده گل رس با بیان اینکه که خودش به دلیل کمبود آهن، خاک رس مصرف می‌کند گفت: «من سالانه ۳-۴ کیسه می‌آورم و آن‌ها را می‌فروشم اما از آن‌جا که ماشین ندارم نمی‌توانم زیاد حفاری کنم. هرچند حفاری سخت است، اما برای من مسئله معیشت مهم‌تر است.»/باشگاه خبرنگاران