به گزارش پایگاه خبری نشان :

آدم‌ها در طول تاریخ چیز‌های مختلفی جویده اند: از صمغ گیاهی گرفته و موم تا آدامس . مثلاً پنج هزار سال قبل مردم تکه‌هایی از صمغ درخت غان را می‌جویدند. صمغ خواص ضدعفونی کننده و مزایای پزشکی دیگری دارد. آدامس‌های امروزی هم همینگونه هستند. آنچه روشن است این است که این عادت چیزی فراتر از روشی برای خوشبو کردن دهان یا یک سرگرمی موقت است.

در ادامه می‌خواهیم ببینیم جویدن آدامس چه تأثیری بر بدن دارد.

۱- روی دندان‌ها تأثیر می‌گذارد

آثار مثبت: آدامس‌های بدون قند در از بین بردن باکتری‌ها مؤثر هستند و می‌توانند مثل خمیر دندان عمل کنند. مصرف این آدامس‌ها باعث تولید بیشتر بزاق دهان می‌شود که اسید‌ها و باقیمانده‌ی مواد غذایی را می‌شورد، در نتیجه جلوی پوسیدگی دندان گرفته می‌شود. آدامس‌های بدون قند همچنین به دلیل داشتن کلسیم و فسفات باعث تقویت لثه‌ها می‌شوند.

آثار منفی: ، اما اگر آدامس حاوی قند باشد، مصرف آن آثار منفی‌ای بر سلامت دندان‌ها خواهد داشت. باکتری‌هایی که درون حفره‌ی دهان زندگی می‌کنند، قند موجود در آدامس را قبل از رسیدن به معده مصرف می‌کنند، در نتیجه روی دندان‌ها پلاک تشکیل می‌شود. مصرف آدامس‌های قنددار به مرور باعث پوسیدگی دندان‌ها هم می‌شود.

۲- حافظه را تقویت می‌کند

جویدن آدامس باعث افزایش ضربان قلب، جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز می‌شود. یکی از آثار مثبت این امر افزایش توانایی‌های شناختی است، به طوری که هوشیاری، پردازش فکری، توانایی تصمیم گیری و حافظه بهبود می‌یابد. متأسفانه آثار آن بلندمدت نیستند و فقط زمانی تأثیرگذار است که قبل از کار چالش برانگیزی یا در حین آن آدامس بجوید.

۳- به کاهش وزن کمک می‌کند

آثار مثبت: جویدن آدامس گاهی می‌تواند باعث سرکوب اشتها شود. آدم‌ها وقتی صبح‌ها آدامس می‌جوند، بعد از آن معمولاً کمتر احساس گرسنگی می‌کنند. آدامس هم شیرین است هم کالری کمی دارد، به همین دلیل ممکن است کمک کند تنقلات کمتری مصرف کنید. جویدن آدامس همچنین مصرف انرژی را بیشتر می‌کند، سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بعد از خوردن غذا کمتر احساس بی حالی کنید.

آثار منفی: ، اما مصرف آدامس به عنوان یک کمک غذایی می‌تواند نتیجه‌ی عکس داشته باشد. حرکت جویدن و تولید مداوم بزاق باعث می‌شود مغز تصور کند شما واقعاً احساس گرسنگی می‌کنید. آدامس‌های نعنایی هم میل به خوردن تنقلات به جای گزینه‌های سالم تری مثل میوه را بیشتر می‌کنند، چون بعد از مصرف آدامس نعنایی میوه‌ها طعم ناخوشایندی در دهان پیدا می‌کنند. کسانی که آدامس می‌جوند تعداد وعده‌های غذایی روزانه‌ی آن‌ها معمولاً کمتر است، اما در همان دفعات غذای بیشتری می‌خورند، در نتیجه کالری بیشتری دریافت می‌کنند.

۴- مشکلاتی برای فک ایجاد می‌کند

جویدن مداوم می‌تواند منجر به بروز اختلالی شود که مفصل‌های فک و عضلات اطراف آن را تحت تأثیر قرار دهد. در اینصورت تمامی حرکات فک – از خوردن و خندیدن گرفته تا حتی صحبت کردن – با درد شدیدی همراه می‌شود که گاهی تا گردن و شانه‌ها ادامه می‌یابد. این خطر به ویژه زمانی تشدید می‌شود که در هنگام اضطراب آدامس بجوید، چون آدم‌ها معمولاً وقتی عصبی هستند ناخودآگاه دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند.

۵- روی دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد

آثار مثبت: افزایش تولید بزاق دهان هنگام جویدن آدامس کمک زیادی به رفع تهوع‌های صبحگاهی و ناشی از ماشین گرفتگی می‌کند. بعضی حتی اثربخشی جویدن آدامس را از دارو بیشتر می‌دانند و می‌گویند به همان سرعت احتمال استفراغ، شکم درد و حالت تهوع را کاهش می‌دهد، با اینکه بسیار ارزان‌تر از دارو است و دسترسی به آن راحت‌تر هم هست.

آثار منفی: ، اما اگر معده‌ی حساسی دارید یا از سوء هاضمه رنج می‌برید باید مراقب باشید. هنگام جویدن، مقدار کمی هوا هم بلعیده می‌شود، در نتیجه معده پر از هوا می‌شود، مسأله‌ای که می‌تواند به نفخ بیانجامد. الکل‌های قندی هم که اغلب از آن‌ها به عنوان شیرین کننده استفاده می‌شود مانند یک ماده‌ی ملین عمل می‌کنند و باعث کرامپ (انقباضات غیرارادی و دردناک)، شکم درد و اسهال می‌شوند.

۶- سوزش معده را کم می‌کند

جویدن آدامس بعد از خوردن غذا می‌تواند سطح اسید‌ها در مری را کم کند. بزاق دهان باعث رقیق و خنثی شدن اسید‌ها بعد از خوردن غذای سنگین می‌شود. همین امر ممکن است به کاهش رفلاکس اسید معده و سوزش معده کمک کند.

۷- روی مغز تأثیر می‌گذارد

آثار مثبت: جویدن آدامس هم اثر ضد اضطراب دارد هم روحیه را بهبود می‌بخشد. مصرف آدامس باعث کاهش سطح کورتیزول یا همان هورمون اضطراب می‌شود و حرکت ساده‌ی جویدن برای بیشتر آدم‌ها تأثیر آرامش بخش دارد. این کار باعث رفع خستگی و اضطراب می‌شود و بهبود روحیه در طول روز می‌شود.

آثار منفی: اما وارد شدن فشار مداوم به فک باعث افزایش تعداد و تناوب میگرن‌ها و سردرد‌های تنشی می‌شود. در بدترین حالت، این امر می‌تواند منجر به بروز سردرد‌های مزمن شود. پس اگر مستعد میگرن هستید، بهتر است به کلی از مصرف آدامس خودداری کنید.

۸- از عفونت گوش جلوگیری می‌کند

عفونت گوش زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها در مجرا‌های متصل به بینی و گوش‌ها انباشته شوند. این مشکل بیشتر در کودکان رخ می‌دهد. مصرف آدامس‌های حاوی شیرین کننده‌ی طبیعی زایلیتول به جلوگیری از انباشت باکتری‌ها در این بخش‌ها کمک می‌کند.

منبع: روزیاتو