به گزارش پایگاه خبری نشان :

 بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ است که هرساله در این روز جشن‌ها و برنامه‌های متنوعی در شیراز و سایر نقاط جهان برگزار می‌شود. عمده برنامه‌های این روز شامل شب شعر ، گل افشانی آرامگاه حافظ، نمایش و رونمایی از دیوان‌های شعر حافظ و ... است. البته امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از این برنامه‌ها لغو شده است.

خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی ، شاعر بزرگ سده هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعر‌های حافظ غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوه سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوه سخنش با او مشهور است. او از مهم‌ترین تاثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود.

به همین مناسبت، تصویری از یک نقاشی مربوط به ۱۸۰ سال پیش آرامگاه حافظ در فضای مجازی منتشر شده است. این نقاشی توسط پاسکال کوست کشیده شده‌است. پاسکال کوست نقاش و معمار و خاور شناس فرانسوی بود.

کوست همراه با اوژن فلاندن (نقاش) در زمان محمد شاه قاجار در سال ۱۲۲۰ هجری شمسی به ایران سفر کرد. علاوه بر نقاشی‌های فلاندن، کوست نیز طراحی‌ها و نقشه‌هایی از آثار تاریخی ایران رسم کرد. این نقاشی‌ها و طراحی‌ها وضعیت بنا‌های تاریخی ایران در آن زمان را به خوبی نشان می‌دهد و همچنین نقشه‌های بنا‌های از بین رفته مانند قصر قاجار و کاخ آیینه‌خانه ارزش فراوانی دارند. آن‌ها تقریبا تمامی آثار تاریخی و باستانی سراسر ایران به جز خراسان و حاشیه دریای خزر را مورد بازدید قرار دادند و از تمام بنا‌های ارزشمند طراحی و نقاشی خلق کردند. قزوین، اصفهان، شیراز، تهران، آذربایجان، همدان و بروجرد و نیز تخت‌جمشید، بیشاپور، بیستون، کنگاور، نهاوند و فیروزآباد از جمله مکان‌هایی است که این دو نقاش از آن‌ها بازدید کرده و آثار هنری خود را به وجود آورده اند.