به گزارش پایگاه خبری نشان :

روسیه الیوم گزارش داد: این موش تعلیم‌دیده به خاطر نقش بارزش در کشف و خنثی‌سازی مین از سوی مسئولان این کشور و یک موسسه خیریه بریتانیایی نشان طلای شجاعت دریافت کرد.

به گفته مسئولان، این موش در طول فعالیت خود در مناطق مین‌گذاری‌شده، بیش از ۳۹ مین زمینی و ۲۸ قطعه مهمات منفجرنشده‌ی به جای مانده از جنگ داخلی این کشور را کشف کرده است.

در ادامه گزارش آمده است با کمک این موش ۱۴۱ هزار مترمربع یعنی مساحتی معادل مساحت ۲۰ زمین فوتبال پاکسازی شده است.

به گفته کارشناسان، برای تعلیم یک موش جهت کشف مین‌های مخفی‌شده در زمین یک سال زمان و هر روز نیم ساعت وقت لازم است تا بعد از آن این جانور آماده ورود به میدان مین شود.

برای یک موش تعلیم‌دیده بررسی یک قطعه زمین به اندازه یک زمین تنیس نیم ساعت زمان می‌برد. این جانور قدرت شگرفی در یافتن سریع مین‌ها دارد و اگر بخواهیم توانمندی موش را با انسان مقایسه کنیم، باید گفت انسان برای پاکسازی و مشخص کردن مین‌های موجود در چنین مساحتی از زمین آن هم با دستگاه فلزیاب چهار روز زمان لازم دارد.

مسئولان کامبوج ابراز امیدواری می‌کنند بتوانند طی پنج یا ۱۰ سال آینده تمامی خاک این کشور را از مین پاکسازی کنند.

در حال حاضر یک سازمان بلژیکی متخصص در مین‌یابی ۴۰ عدد از این موش‌ها را به عنوان کارشناس مین‌یابی تعلیم داده و قرار است با استفاده از آنها مکان دقیق چهار تا ۶ میلیون قطعه مین به جای مانده از جنگ داخلی کامبوج را کشف و خنثی کنند.

حجم ویدیو: 5.14M | مدت زمان ویدیو: 00:01:13