به گزارش پایگاه خبری نشان :

همتی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی ایران به صراحت در خصوص صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد کشور بازنگردانده اند، توضیحاتی داد.

کارت بازرگانی / همتی با بیان اینکه ما فقط اسامی ۲۵۰ صادرکننده عضو اتاق بازرگانی حتی یک دلار ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگرداننده در حالی که باید ۷ میلیارد دلار ارز را بازگرداندند. وی تصریح کرد در حال حاضر کشور و مردم با کمبود شدید ارز مواجه است و در صورت ورود فوری این ۷ میلیارد دلار به چرخه مقدار زیادی از کمبودها تامین و نرخ ارز کنترل میشود.

70 نفر از 250 صادرکننده متخلف کارتن خواب بودند

۲۵۰ صادرکننده را به قوه قضائیه ارجاع دادیم بیان داشت: این تعداد حتی یک دلار ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگرداننده در حالی که باید ۷ میلیارد دلار ارز را بازگرداندند.

وی با بیان اینکه براساس اطلاعاتی که وزارت اطلاعات از این صادرکنندگان به من داده است ۷۰ نفر از این صادرکنندگان کارتن خواب بوده اند، افزود: لذا برخی با سواستفاده از کارت های یکبار مصرف با نام این افراد صادرات انجام داده اند و 250 نفر هیچ واحد تولیدی یا صنفی به نامشان نیست. نکته قابل توجه اینجاست که این ۲۵۰ صادرکننده هیچ واحد تولیدی یا صنفی به نامشان ثبت نیست حتی تعداد ۷۰ نفر از آن‌ها کارتن خواب‌هایی هستند که در روستا‌ها زندگی می‌کنند و از هویت آن‌ها سوء استفاده شده است .

بیان حقایقی که مساله اختلاف بانک مرکزی و اتاق بازرگانی شد ، چه بود ؟

جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی ایران به مذاق آقایان روسای اتاق های بازرگانی خوش نیامد و منجر به مصاحبه، نامه پراکنی های غیر منطقی جنجال و ادعاهای غیراصولی دست زدند و مساله اختلاف بین بانک مرکزی و اتاق بازرگانی به یک جنجال بزرگ تبدیل شد.

پشت پرده این ماجرا چه کسانی هستند ؟

در این میان آقای غلامحسین اسماعیلی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به پرسشی درباره صدور کارت‌های بازرگانی برای برخی افراد غیرتاجر و کارتن خواب هم گفت: همه دستگاه‌ها در قبال عملکرد خود باید پاسخگو باشند چه آن کسی که این کارت‌های بازرگانی را صادر کرده است و چه کسی که به دارنده این کارت بازرگانی، مجوز صادرات و واردات داده و اهلیت او را نسنجیده است و چه کسی که به او ارز داده و وظایف قانونی خود را انجام نداده است و هر کس نسبت به سهم خود باید پاسخگو باشد.

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با صراحت اعلام نمودند که منظور رییس بانک مرکزی از کارتن خوابها، صادرکنندگانی هستند که کم تجربه و خام می باشند( اصولا چرا کارت بازرگانی برای مثلا افراد کم تجربه و خام صادرمیشود ) که صفت صحیحی در توصیف این افراد نیست و یا این مقام مسئول آمار دقیقی از افراد صادرکننده ندارد. باید به آقای سلاح ورزی وسایر مجریان اتاق بازرگانی اعلام کنیم که آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی از شخصیتهای است که هرگز بدون اطلاع و آمار دقیق موضوع به این مهمی را در جمع بازرگانان مطرح نمی نماید ویقین بدانید که مشکل اصلی اداره اتاق بازرگانی است که در چند سال اخیر ( دهه 90) توسط عده ای بازرگان نمای خائن ، اقتصاد کشور و مردم را با استفاده از رانت های اطلاعاتی و متاسفانه در مواردی هم دست بردن غیرقانونی به کارت های بازرگانی ، اقتصاد، نظام و مردم عزیز کشورمان را مواجه با کوهی از مشکلات نمودند.

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از حدود ۲ یا ۳ سال گذشته صدور کارت بازرگانی با سخت گیری‌های شدیدی صورت گرفته است.

بنابراین با توجه به سخنان و مصاحبه های نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران مشخص میشود که خلافهای شدید مثلا در سه سال قبل و سالهای پیشین وجود داشته است. اگر در اتاق قانون و اجرای آن جاری بود چرا و به چه دلیل در آن دوران جلوی تخلفات آشکار کارتهای بازرگانی و بازگشت ارزهای صادراتی گرفته نشده است و هیچ خلافکاری معرفی نشده است!!!

بدین ترتیب به این نتیجه میشود رسید که صدور خلاف کارت بازرگانی در سالیان دراز در دوران شما و قبل وجود داشته که بعلت عدم پیگیری ومعرفی متخلفان قانون از طرف اتاق بازرگانی این تخلفات تلنبار و این روزها توسط رئیس کل شجاع بانک مرکزی اعلام میشود.

با این وصف شما متولیان اتاق بازرگانی از بیخ گوشتان در مورد خلافها یا اطلاع نداشته و یا خود را به بی خبری زده و متاسفانه آمار دقیقی از فجایع صدور کارتهای جعلی و خلاف خود ندارید . راستی چرا آبروی تعداد زیادی از بازرگانان شریف اتاق را فدای تعدادی متخلف از خدا بیخبر کرده اید؟

سلاح ورزی در همان تاریخ در قسمتی از مصاحبه ابراز کرد: کارت بازرگانی یکبار مصرف به هیچ عنوان وجود ندارد و تمام کارت‌های فعال بعد از گذشت یک سال از صدور آن‌ها، تمدید یا تعلیق می‌شوند.

در 4 مهر 1397 شریعتمداری وزیر وقت صمت در مصاحبه خود با پارسینه به سیم آخر زد و گفت اجاره دهندگان کارت بازرگانی دادگاهی میشوند.

بخشنامه تلخ در مورد سودهای میلیاردی با اجاره کارت های بازرگانی

شما و دوستان عزیزتان که سالها در اتاق بازرگانی تکیه زده اید چرا دوسال قبل و سالیان پیشین به این مسائل با عمد و یا غیرعمد توجه ای نداشته اید که وزیر وقت اقرار به سوء استفاده و کسب سودهای میلیاردی با اجاره کارتهای بازرگانی کند. بخشنامه زیر را به یادتان می آورم:

بخشنامه آذر سال 94 – ترخیص کالا با کارت بازرگانی اجاره ای

تاریخ: 14/09/1394

شماره: 174981/94/73/305

با سلام و احترام – با عنایت به لزوم صیانت از حقوق دولت و جلوگیری از سوء استفاده از کارتهای بازرگانی موسوم به اجاره ای که برخی افراد نسبت به واردات کالا در پوشش کارتهای بازرگانی مزبور و در نتیجه موجب عدم شفافیت تجارت رسمی کشور و تضییع حقوق دولت از طریق فرار مالیاتی می گردند، و در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بویژه بند (17) پیرامون اصلاح نظام درآمدی دولت و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، و در اجرای تبصره (4) بند (3) و بند (6) ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تأکیدات مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی بند (5) ابلاغیه شماره 90784/60 مورخ 16/4/94 موضوع بخشنامه شماره 77535/94 مورخ 30/4/94 دفتر بازبینی و حسابرسی، شایسته است دستور فرمائید جهت ترخیص کالاهایی که به نام دارندگان کارتهای بازرگانی مظنون به اجاره ای اظهار گردیده ان و یا کارت بازرگانی آنها در این راستا ابطال گردیده است اقدام نمایند.

در ازای اندک پولی به فقرا و روستاییان برایشان کارت بازرگانی صادر می کنند و منابع ارزی ملت را می دزدند

اما این مساله همچنان ادامه داشت؛ گمرک ایران هر از گاهی میزبان افراد فقیر یا روستاییانی است که در ازای دریافت مبالغ اندک کارت‌های بازرگانی خود را در اختیار صاحبان واردات کلان قرار داده‌اند، افرادی که خودشان بنیه پرداخت مالیات کالاهای وارد شده را ندارند و صاحب اصلی کالا هم فرار کرده. سوالی که شاید اینجا جای طرح دارد این است که از اساس چرا به کسانی که بنیه مالی چندانی ندارند کارت بازرگانی تعلق می‌گیرد و

چرا هیچ یک از مسئولان اتاق بازرگانی هم اعتراضی به این اعمال خلاف قانون نداشته اند!!

به یاری پروردگار و عزم جزم دستگاه قضا به زودی به زوایای تاریک این گونه تخلفات و کسب ثروتهای نامشروع پرداخته خواهد شد.

در پایان خبر دستگیری 19 نفر از شبکه مجرمانه‌ای که با استفاده از کارت‌های بازرگانی 70 نفر از افراد کم‌بضاعت اقدام به صادرات کرده بودند توسط وزارت اطلاعات بازداشت و تحویل مقامات قضایی شدند.

این شبکه با گزارش وزارت اطلاعات در استان خراسان رضوی شناسایی شد که با استفاده از کارت‌های بازرگانی اشخاص بی‌بضاعت اقدام به فعالیت‌های بازرگانی از جمله صادرات می‌کردند.

شبکه مجرمانه کارت‌های بازرگانی 70 نفر را در اختیار داشتند که جزء لیست 250نفره‌ای‌اند که بانک مرکزی از آن‌ها شکایت نموده است، این 70 نفر دارای یک‌میلیارد و 400میلیون یورو تعهد ارزی می‌باشند.

به زودی پشت پرده های نهفته و تاریک روشن خواهد شد

مشت نمونه خروار است… آقای سلاح وزری و سایر مدیران اتاق بازرگانی با این خبر مشخص میشود حق با رییس کل شجاع بانک مرکزی بوده است و به زودی پشت پرده های نهفته و تاریک اتاق بازرگانی ایران در تمامی زمینه ها روشن و قوه قضاییه با ورود به تمامی اعمال و اقدامات خلاف قانون و مجرمانه برخورد کرده و مسائل و حقایق برای مردم روشن خواهد شد

رکنا