به گزارش پایگاه خبری نشان :

جوش شیرین یا همان سدیم بی کربنات یک ترکیب شیمیایی می باشد. سدیم بی کربنات ماده ای است که در نان، محصولات پاک کننده طبیعی و خمیر دندان استفاده می شود.

 

ممکن است شما از این محصول در داخل یخچال و کابینت خود داشته باشید و استفاده های مختلفی از آن را بکنید اما بعضی از افراد ظاهراً از آن برای بهبود حجم عضلانی هنگام ورزش کردن استفاده می کنند.

جوش شیرین در واقع یک مکمل ورزشی محبوب در بین ورزشکاران است. سدیم بی کربنات می تواند عاملی برای تغییراتی در بدن شود. ورزشکاران معمولاً از جوش شیرین برای به تاخیر انداختن خستگی ماهیچه ای و بهبود زبان بدن خود استفاده می کنند.

مکمل سدیم بی کربنات مخصوصاً برای ورزش هایی با شدت بالا مصرف می شود. مثلاً در ورزش شنا و دو افراد با استفاده از جوش شیرین کارهای رقابتی انجام می دهند.

تحقیقات بیشتری هم در این زمینه نشان می دهد که برای ورزش های بین 30 تا 60 دقیقه ای جوش شیرین می تواند موثر باشد.

تمرینات

در طول تمرینات با شدت بالا بدن ما مواد شیمیایی استفاده می کند که به بهبود بافت عضلانی کمک می کند, در نتیجه موادی مثل لاکتیک اسید و هیدروژن در سلول های عضلانی تولید می شوند.

بعضی از آن ها دفع شده و بعضی از آن ها داخل سلول های ماهیچه باقی می مانند و یک محیط اسیدی ایجاد می کنند. این اسیدیته مستقیماً به سطح ph در بدن مرتبط است.

افزایش سطح اسیدیته می تواند سطح ph را که باعث سوخت و ساز و احساس خستگی می شود بالا ببرد و در نتیجه افراد معتقد هستند که جوش شیرین می تواند در این قسمت به کمک ما بیاید و ظرفیت سلول های ماهیچه ای را بالا ببرد و محیط بهتری را برای آن ها ایجاد می کند.

متعادل کردن سطح ph

عملکرد بدن هنگام نرمال بودن یا خنثی بودن سطح ph در وضعیت خوبی است. اسیدیته و یا قلیایی بودن بدن از پیش اندازه گیری می شود. زمانی که بدن اسیدیته است، می خواهد به سطح طبیعی یعنی همان عدد 7 برسد. جوش شیرین در بدن می تواند این توانایی را برای کاهش سطح اسیدیته ایجاد کند؛ مخصوصاً زمانی که ورزش با شدت بالا انجام می دهیم.

زمانی که محیط اطراف ما بیش از حد اسیدی باشد، اثرات جانبی را احساس می کنیم. قلب، کبد و کلیه بیش از حد کار می کنند و می توانند عاملی برای ایجاد وضعیت های مزمن باشند.

بدن ورزشکاران

ورزش با شدت بالا سیگنال هایی را به بدن برای آزاد کردن یون های هیدروژن ارسال می کند. هیدروژن یک ماده باقیمانده از سوخت و ساز است که عاملی برای ایجاد محیط اسیدی و کاهش عملکرد ورزشکاران می شود.

تحقیقات نشان می دهد که سدیم بی کربنات این اسید اضافه را دفع می کند و در نتیجه انرژی افزایش یافته و افراد می توانند در تمرین های چالش برانگیز عملکرد بهتری داشته باشند.

در نتیجه عضلات بهتر کار می کنند، سوخت و ساز و انرژی بالا می رود و فرد می تواند در یک ورزش طولانی حالت پایداری را تجربه کند. تحقیقات نشان می دهد که اثرات جوش شیرین در ورزش های اینتروال هم بسیار زیاد است و میزان اسیدیته در عضلات را متعادل می کند و در نتیجه افراد عملکرد بهتری از خودشان نشان می دهند.

عوارض جانبی جوش شیرین

تحقیقات نشان می دهد که جوش شیرین ممکن است برای همه اثرگزار نباشد.

معمولا مصرف جوش شیرین به افرادی توصیه می شود که می توانند با استفاده از آن به عنوان یک مکمل قبل از مسابقه عملکرد بهتری داشته باشند.

همه نمی توانند از اثرات خوب جوش شیرین قبل از ورزش بهره مند شوند. تقریباً 10 درصد از افراد مشکلات گوارشی را بعد از مصرف جوش شیرین تجربه می کنند.

مقدار مناسب جوش شیرین برای ورزشکاران

به دلیل اینکه شرایط بدنی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است تعیین مقدار مصرف سدیم بی کربنات یا همان جوش شیرین را تنها پزشک و یا مربی که در این زمینه اطلاعات دارد میتواند برای شما تعیین کند.

نمناک