به گزارش پایگاه خبری نشان :

همه ما می دانیم که یک رژیم غذایی سالم برای سلامت کلی مهم است اما آن چه می خورید نیز می تواند در بهبودی سریع زخم نقش داشته باشد. این امر بسیار مهم است زیرا بهبودی آهسته می تواند زخم ها را درمعرض عفونت و سایر مشکلات دیگر قرار دهد.

 

مهم ترین چیزی که باید درک کنید آن است که حتی یک زخم نسبتا کوچک نیز می تواند تاثیر چشمگیری بر نحوه متابولیسم مواد مغذی داشته باشد. این مرحله فاز کاتابولیک نامیده می شود و هنگامی که در این فاز قرار دارید بدن انرژی لازم را بدست میاورد. این بدان معناست که از پروتئین، چربی ها، کربوهیدرات ها و آنتی اکسیدان های اضافی برای ایجاد بافت جدید استفاده می شود.

در این فاز، بدن نیاز بیشتری به مواد مغذی خواهد داشت همین امر سبب بهبودی مناسب زخم ها می شود. ممکن است فکر کنید که باید غذای کم تری را مصرف کنید اما حقیقت برعکس این موضوع است و غذا خوردن کافی با کیفیت بالا بسیار مهم است زیرا چنانچه بارها و بارها گفته ایم مواد مغذی موجود در غذاها به بازسازی بافت های آسیب دیده کمک می نمایند و سیستم ایمنی را برای مبارزه با عوامل میکروبی تقویت می نمایند.

مواد غذایی برای خوب شدن سریع زخم ها

توصیه می شود بر روی 5 دسته از مواد مغذی تمرکز کنید :

1- میوه ها

2- سبزیجات

3- غلات

4- لبنیات

5- گوشت

به همین منظور مواد مغذی معرفی شده را در رژیم خود بگنجانید تا بهبودی سریع زخم ها را شاهد باشید :

1- پروتئین :

در حین بهبود زخم حداقل به 2- 3وعده پروتئین در روز نیاز خواهید داشت. اگر پروتئین کافی دریافت نکنید برخی از آن ها به جای ترمیم زخم به سمت تامین انرژی بدن می روند. لوبیا، آجیل، تخم مرغ ، پروتئین های فاقد چربی، شیر، مکمل های پروتئین، گوشت، مرغ، ماهی، پنیر، ماست یونانی ، محصولات پروتئین، سویا وآجیل سویا را مصرف کنید. در هر وعده غذایی 20-30 گرم پروتئین و برای میان وعده های خود 10-15 گرم پروتئین در نظر بگیرید.

2- سبزیجات دارای برگ سبز :

سبزیجاتی چون اسفناج، جعفری، لوبیا سبز ، کلم پیچ ، گل کلم و سبزیجات دارای برگ تیره سرشار از ویتامین هستند و نقش مهمی را در انعقاد خون دارند. در واقع حرف از لغت آلمانی "لختگی" برگرفته شده است.

3- ویتامین :

تحقیقات نشان می دهد که بهبود التهاب زخم با دریافت ویتامین لازم می تواند به میزان قابل توجهی تسریع شود بنابراین به دنبال مصرف فلفل قرمز ، مرکبات، میوه ها، کلم پیچ، کلم بروکلی، توت فرنگی ، آناناس ، کیوی، انبه، طالبی، گوجه فرنگی و هویج باشید.

ویتامین C :  این نوع ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و برای سنتز ماتریکس بین سلولی بافت ها مثل استخوان، پوست، دیواره رگ های خونی و بافت پیوندی لازم و ضروری است و از آسیب سلولها جلوگیری می نماید. مرکبات، کیوی، خانواده کلم، گوجه فرنگی، خانواده کلم، انواع توت ها و …. از مواد خوراکی حاوی ویتامین سی هستند.

ویتامین A :  این ویتامین به تولید گلبولهای سفید کمک می کند و نقش مهمی در مبارزه با عفونت در اطراف زخم ها را دارد.

این ویتامین نقش آنتی اکسیدانی نیز دارد و اثر رادیکالهای آزاد که به سلولها آسیب می رسانند را خنثی می نماید. مواد خوراکی حاوی ویتامین A عبارتند از:جگر، سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی مثل هویج، انبه، فلفل دلمه ای، سیب زمینی شیرین .

4- روی :

یکی دیگر از مواد مغذی لازم بدن که در گوشت گاو و جگر یافت می شود روی می باشد. این ماده مغذی همچنین به مقادیر کم تری در دانه آفتابگردان، کره بادام زمینی ، بادام و جوانه گندم یافت می شود. روی دومین عنصر کمیاب است که به صورت ناچیز در بدن انسان پیدا می شود. روی در تقویت سیستم ایمنی، تقسیم سلولی، سنتز کلاژن موثر است و سرعت بهبود زخم و جراحات را افزایش می دهد.

5- هیدراته بمانید :

برای ارتقا سلامت پوست و شفابخشی زخم هیدراته ماندن الزامیست. در حالی که نوشیدن آب گزینه بهتری است اما شیر، سوپ، چای، قهوه و آبمیوه های طبیعی نیز گزینه های سالمی هستند.

6-مواد غذایی حاوی عوامل ضد التهابی :

برخی مواد خوراکی مانند:عسل، آناناس و زرد چوبه با داشتن عوامل ضد التهابی، التهاب را کاهش داده و از ایجاد عفونت پیشگیری می کنند و روند بهبود زخم را سرعت می بخشند. ترکیب عسل و زردچوبه برای سرعت درمان زخم بسیار موثر است.

7- اسید چرب امگا3 :

برای افزایش سرعت بهبود زخم و جراحات، مصرف مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی سالمون، ماهی ساردین ، ماهی قزل آلا ، ماهی تن، تخم کتان ، گردو، خرفه موثر است زیرا اسیدهای چرب امگا 3 التهاب را کاهش و سبب بهبود سریعتر زخم ها می شوند.

از مصرف چه غذاهایی دوری کنید:

اگر روند سریعی در بهبود زخم خود انتظار دارید احتمالا حدس می زنید که چه غذاهایی را نباید بخورید. مصرف غذاهایی فاقد کالری چون نوشابه ، غذاهای فراوری شده، شکر و غلات تصفیه شده توصیه نمی شود.

مصرف مکمل ها نیز ممکن است در شرایطی خاص مفید واقع شود اما باید تحت تجویز پزشک مصرف شود.

اگر زخمی دارید که بهبود نمی یابد به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا ممکن است که عوارض جدی را به دنبال داشته باشد.

*نکته :توجه داشته باشید که اگر مبتلا به دیابت هستید ضمن حفظ سطح قندخون برای یک برنامه رژیم غذایی مناسب به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه داشته باشید.

نمناک