به گزارش پایگاه خبری نشان :

« بازار ارز هیچ وقت قابل پیش‎بینی نبوده و نیست چه برسد به الان که بعد از انتخابات هر لحظه ممکن است با یک اتفاق همه چیز در بازار تغییر کند» این جملاتی است که این روزها صرافان در پیش‌بینی بازار ارز می‌گویند. معامله‌گران دو دسته شده‌اند و نظرسنجی‌ها هر لحظه بازار را به یک سو می‌برد. در این میان عده‌ای هم نگران آینده بلند مدت بازار ارز هستند.

این هفته با کاهش قیمت ارز آغاز شد. تا جایی که روز شنبه قیمت تا کانال ۲۶ هزار تومانی هم عقب رفته بود. اما در دومین روز هفته ورق برگشت و اسکناس امریکایی با ۷۰۰ تومان افزایش به بهای ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

البته این نوسان‌ها در روزهای پیش از انتخابات دور از انتظار نبود چرا که بازار ارز مدت‌هاست تحت تاثیر اخبار سیاسی امریکاست. یک روز بایدن در نظر‌سنجی‌ها جلو می‌افتد و مردم از ترس ارزانی پس از پیروزی او، ارزشان را می‌فروشند، روز دیگر شانس بیشتری را برای ترامپ می‌بینند و به امید سود بیشتر برای خرید دلار صف می‌کشند.

از میانه هفته گذشته تا پایان روز شنبه نظرسنجی‌ها جو بایدن را پیروز احتمالی انتخابات نشان می‌داد اما در دو روز اخیر افزایش شانس ترامپ در برخی ایالت‌های کلیدی و صحبت‌های تلویحی او مبنی بر کمک گرفتن از دادگاه برای پیروزی در انتخابات تا حدی انتظارات معامله‌گران نسبت به نتایج انتخابات امریکا را تغییر داده است.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند همین موضوع موجب شده که فروشنده‌ها در بازار کم و متقابلا بر تعداد خریداران افزوده شود.

آن طور که صرافان می‌گویند امروز افزایش تعداد خریداران در شرایطی ایجاد شده که بازار تماما تحت تاثیر فضای سیاسی و متزلزل انتخابات است و از هر زمان دیگری پرریسک‌تر به نظر می‌رسد.

بررسی میدانی از تعدادی از صرافی‌ها حاکی از آن است که صرافان سعی دارند ریسک خرید ارز در شرایط فعلی را به خریداران گوشزد کنند اما پاسخشان به این سوال که چه آینده‌ای در انتظار بازار ارز است، فقط یک جمله است: « بازار ارز هیچ وقت قابل پیش‎بینی نبوده و نیست چه برسد به الان که بعد از انتخابات هر لحظه ممکن است با یک اتفاق همه چیز در بازار تغییر کند»

علاوه بر این، گفت‌وگوی تلفنی با تعدادی از دلالان نیز خبر می‌دهد که درحال‌حاضر معامله‌گران در بازار دو دسته‌اند؛ دسته‌ اول کسانی هستند که باور دارند احتمالا ترامپ انتخاب شده و با سختگیری‌های همیشگی‌اش موجب افزایش قیمت دلار می‌شود، دسته هم کسانی‌اند که می‌گویند با انتخاب بایدن دلار حداقل چند ماهی حسابی ارزان می‌شود.

تبعات احتمالی واردات با ارز متقاضی

علاوه بر تاثیر انتخابات امریکا گروهی از کارشناسان نیز نسبت به سیاست جدید بانک‌ مرکزی و تاثیر آن بر بازار ارز ابراز نگرانی کردند. بسته جدید رفع تعهد ارزی صادرکنندگان آماده شده که احتمالا اجازه واردات با ارز اشخاص هم جزئی از آن است.

مجید رضا حریری، عضو اتاق ایران و چین در صفحه توییتر خود در این باره نوشته:

« زور قانون شکنان به قدرت همتی چربید و دستور واردات با ارز متقاضی صادر شد، ار کسی ارزی خارج از کشور داشته به کالا و در نهایت به ریال تبدیل نمی‌کند. حتما این تصمیم تقاضای ارز را در بازار بسیار بالا می‌برد و در شرایطی که امکان عرضه وجود ندارد بار دیگر به قیمت فقط عمومی عده‌ای چاق می‌شوند.

امیدوارم افزایش قیمت امروز ارز نتیجه سیاست آزاد کردن واردات در مقابل واردات با ارز متقاضی نباشد، سیاستی که بر اثر فشار لابی‌ها بر بانک‌مرکزی اتخاذ شده است…»/ منبع: تجارت نیوز