به گزارش پایگاه خبری نشان :

بازار مسکن در هر دو حوزه خرید و فروش و اجاره از دو جنس متفاوت با افت تقاضا مواجه شده است. متقاضیان خرید، معاملات را تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حالت تعلیق درآورده اند. در بخش اجاره نیز با توجه به پایان فصل جابه جایی، قراردادها مقداری کاهش یافته و به همین لحاظ صاحبخانه ها مقدار اندکی از قیمتهای پیشنهادی کوتاه آمده اند. اغلب واحدهای عرضه شده به بازار اجاره نیز در نیمه شمالی تهران قرار دارند.

بررسیهای میدانی نشان می دهد از حدود دو ماه قبل اضطراب ناشی از اپیدمی ویروس کرونا تا حد زیادی از بین رفته و جابه جایی مستاجران به حالت عادی برگشته است. افزایش ۳۸ درصدی قراردادهای اجاره در تهران نسبت به مهرماه پارسال و رشد ۲۰۹ درصدی در کل کشور این گزاره را که ترس از کرونا کمرنگ شده است تایید می کند. هرچند اجاره نامه ها در تهران ۲۶ درصد نسبت به شهریورماه کاهش یافت و در کل کشور تغییر محسوسی نسبت به آخرین ماه تابستان نداشت.

درخصوص قیمتها نیز واسطه های ملکی عنوان می کنند مالکان واحدهایی که در تابستان اجاره نرفتند با ورود به فصل پاییز مقداری تخفیف می دهند؛ هرچند کاهش محسوسی در وضعیت کلی بازار ایجاد نشده و تخفیفها بیشتر در واحدهای قدیمی و بزرگ متراژ دیده می شود. همچنین بعضی مالکان دست مستاجران را برای تبدیل نسبت رهن و اجاره باز گذاشته اند که نشان می دهد تصویر روشنی از وضعیت آینده نرخ سود سپرده های بانکی و بازارهای بورس، ارز و طلا وجود ندارد.

آنطور که مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرده در مهرماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۴۷ هزار و ۱۵۳ اجاره نامه در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۲ درصد و ۲۰۹ درصد رشد نشان می‌دهد. مهر ماه امسال همچنین ۱۸ هزار و ۴۳۶ اجاره نامه در شهر تهران به امضا رسید که نسبت به شهریور سال جاری ۲۶ درصد کاهش و نسبت به مهر ماه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشته است.

نرخ گذاری برای اجاره جواب نداد

دولت در اوایل تابستان برای کنترل بازار اجاره اقدام به نرخ گذاری کرد. مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر سقف افزایش سالیانه اجاره بها در شهر تهران ۲۵ درصد، در سایر کلان شهرها ۲۰ درصد و در دیگر شهرها ۱۵ درصد تعیین و اعلام شد صاحبخانه‌ها اجازه ندارند بیش از این مقدار اجاره بها را افزایش دهند. آمارها نشان می دهد در شهریورماه نرخ رشد فراتر از دستورالعمل بوده است؛ به طوری که اجاره بها در تهران ۳۰.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. در کل کشور نیز مطابق گزارش مرکز آمار، میزان افزایش اجاره بها در تابستان در کل کشور ۲۸.۹ درصد بوده و با آنچه مدنظر مسئولان بوده فاصله دارد.

با این وجود آمار مهرماه ۱۳۹۹ حاکی از آن است که اجاره بها در تهران مقداری افت کرده و به عدد ۲۶.۸ درصد رشد سالیانه رسیده است. در کل کشور نیز میانگین افزایش سالیانه اجاره بها در مهرماه ۲۹.۶ درصد بوده است.