به گزارش پایگاه خبری نشان :

برنامه «عکس‌های تکان دهنده» شبکه هیسپان تی وی در هر قسمت یکی از ماندگارترین عکس‌های تاریخ را مورد بررسی قرار می‌دهد، این هفته به سراغ عکس‌هایی از کودکان ویتنامی رفته که در پی استفاده از سم شیمیایی «عامل نارنجی» با اختلالات مادرزادی متولد شدند.

ارتش آمریکا در جریان جنگ ویتنام از ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ میلادی از «عامل نارنجی» به‌عنوان بخشی از برنامه جنگی خود علیه نیرو‌های مخالف استفاده کرد. هرچند ایالات متحده، ادعا می‌کرد که عامل نارنجی، ماده‌ای از جنس سموم گیاهی و برای از بین بردن پوشش جنگل‌هایی بود که جنگجویان ویتنامی در آن پنهان می‌شدند، اما این ماده شیمیایی عوارض جانبی شدیدی داشت؛ به طوری که برای چندین دهه است که در مناطق آلوده‌شده به عامل نارنجی، کودکانی با اختلالات مادرزادی حاد به دنیا می‌آیند. آمریکا طی نبرد ۱۰ ساله خود علیه نیرو‌های ویتنامی، بیش از ۷۵ میلیون لیتر از ماده شیمیایی موسوم به عامل نارنجی در مناطق جنگلی ویتنام و بخش‌هایی از لائوس و کامبوج استفاده کرد

همچنین در این برنامه به اظهارات مقامات ویتنامی اشاره می‌شود که می‌گویند در آن‌سال‌ها، بیش از ۴.۵ میلیون ویتنامی در معرض این ماده شیمایی قرار گرفتند که بر اثر آن ۴۰۰ هزار نفر جان باخته یا دچار آسیب‌های جسمانی شدید شدند، علاوه بر آن، طی چند دهه اخیر، حدود ۵۰۰ هزار نوزاد دارای اختلالات مادرزادی به دنیا آمدند.

در ۱۳ ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی، جیمز ناچتوی عکس‌هایی را از کودکان ویتنامی با نقص مادرزادی ناشی از سم «عامل نارنجی» می‌گیرد که این عکس‌ها در تاریخ ماندگار شدند و جنایت آمریکا علیه مردم ویتنام را به تصویر می‌کشند.

«عکس‎های تکان‎دهنده» کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی به تهیه کنندگی کیانوش الطافی است که برای مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است و روز‌های جمعه ساعت ۳:۱۵ به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعات ۶:۱۵، ۱۰:۱۵ و ۱۹:۱۵ و شنبه ساعت ۸:۴۵، ۱۴:۱۵ و ۲۱:۴۵ روی آنتن هیسپان تی‌وی می‌رود./ منبع:ایسنا