به گزارش پایگاه خبری نشان :

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت گفت: اکنون نیروهای درمانی ما ۹ ماه است که تحت فشار شدید قرار دارند. روزی ۴۰۰ نفر فوت می‌کنند. در حالی که مرگ یک نفر هم تراژدی است. یک خانم کوهنورد در گلستان گم شد و چند روز خبر رسانه‌ها بود، اما وقتی تعداد فوتی‌ها زیاد می‌شود، روزمره می‌شود!

او درباره درست بودن آمارهای کرونا گفت: وقتی می‌گوییم آمار رسمی، شائبه دولتی بودن دارد. در صورتی که باید گفت براساس آمار علمی. پروتکل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید آن‌هایی را اعلام کنید که با تست مثبت فوت کردند که آمار جهانی سازمان بهداشت نیز بر همین مبنا اعلام می‌شود. 

حریچی افزود: در برخی کشورها تبصره زدند، برای مثال آلمان اگر کسی بیماری زمینه‌ای داشته باشد و فوت کند را اعلام نمی‌کند، انگلستان اگر کسی تست مثبت داشت و در خارج از بیمارستان فوت می‌کرد را اعلام نمی‌کرد. اما ایران براساس پروتکل WHO آمار علمی ارائه می‌کند و هیچ کم شماری وجود ندارد. 

او در پاسخ به این سوال که تعداد مبتلایان چگونه است گفت: ایران و تعدادی از کشورها در تعداد مبتلایان نقص دارند چرا که تست‌ها کم است و تعداد مبتلایان معیار مناسبی برای مقایسه کشورها نیست. 

حریرچی افزود: کشوری که تست کمتر نسبت به یک میلیون نفر را شناسایی می‌کند، تعداد کمتری از افراد بی‌علامت و کم علامت را شناسایی می‌کند و تقریبا کشور ما نیز در این گروه است چرا که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانستیم ابزار تست بیشتر داشته باشیم. 

معاون کل وزیر بهداشت درباره افزایش تست کرونا گفت:سه میلیون تست کرونا با سرعت بالا در حال نهایی شدن برای ورود به کشور است و انشالله در چند روز آینده وارد کشور می‌شود. 

او با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد تست روزانه به ۱۰۰ هزار مورد برسد گفت: اکنون این آمار در حدود ۳۰ هزار تست در روز رسیده است که امیدواریم به زودی به ۴۰ هزار تست برسد. 

حریرچی با تاکید بر افزایش تست‌های کرونا ادامه داد: مردم ما قبول نمی‌کنند بدون تست مثبت خود را قرنطینه کنند، در حالی که دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تنها به این دلیل که یک ربع در فاصله کمتر از دو متری با یک بیماری کرونایی قرار داشته است خود را قرنطینه کرده است. 

معاون کل وزیر بهداشت افزود: در حدود ۱۵ هزار تست مثبت را بررسی کردیم که از این تعداد در حدود ۲۰ درصد تحرکات بسیار شدید داشتند؛ به مسافرت رفتند، در اجتماعات شرکت داشتند و می‌دانستند که مثبت هستند و به این موارد اقدام کردند. یک مورد تست مثبت کرونا داشتیم که به ۹ استان کشور سفر کرده است. در تهران در پی برگزاری یک مجلس ختم ۲۴ نفر مبتلا شدند و ۳ نفر بر اثر کرونا فوت کردند. 

او درباره تعطیلی تهران گفت: مسئولیت تعیین مصداق و تعطیلی با وزارت بهداشت است و روز گذشته جلسه دوم قرارگاه تشکیل شد. پیشنهادهایی مطرح است که طی امروز و آینده بررسی خواهد شد. 

حریرچی درباره علت زمان بر بودن تصمیم گیری‌ها گفت: تدابیری اندیشیده شده که این تاخیرها به حداقل برسد. اکنون باید در تصمیمات تغییر دهیم. زمانی که فوتی‌های ما ۱۵۰ نفر بود کل کشور را با استفاده از تعطیلات نوروز تعطیل کردیم و توانستیم تردد اجتماعی را ۵۰ درصد کاهش دهیم و منجر به کاهش فوتی‌ها به ۳۵ نفر شدیم. در شرایطی که فوت ۴۰۰ نفری داریم باید تصمیمات سخت‌تری بگیریم. 

او درباره‌عدم هماهنگی در محدودیت‌ها و محدود نبودن تردد به استان‌های شمالی گفت: ما درگیر دوگانه‌های کاذبی مثل سلامت و اقتصاد، سلامت و گردشگری و سلامت و آموزش بودیم. مقام معظم رهبری یک نکته کلیدی مطرح کردند که سلامت از امنیت هم مهمتر است و اولویت تصمیم گیری‌های ستاد ملی فقط مبتنی بر سلامت باشد. 

حریرچی تاکید کرد: تجمعات خانوادگی باید به صفر برسد و هرگونه تجمعی ولو ضروری باید به حداقل برسد. ما با تجمع مخالف هستیم اما این به معنی تعطیلی اداره‌ها نیست. اکنون جاده ها را بسته‌ایم و مسافرت‌های درون شهری افزایش پیدا کرده و شاهد شلوغی پارک‌ها و خیابان‌ها هستیم. 

معاون وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت و فرمانده ستاد کرونا تهران پیشنهاد داده و اعلام کرده است که تعطیلی شدید مشاغل سطوح دو، سه و چهار به جز مشاغل اجتناب ناپذیر مانند نانوایی، پلیس، آتش نشانی و غیره حداقل به مدت دو هفته اعمال شود تا بتوانیم تجدید آرایش کنیم./اقتصادنیوز