به گزارش پایگاه خبری نشان :

 «ماشین عروس جلوتر حرکت می‌کند و ماشین‌های دیگر بوق زنان، دنبالش راه می‌افتند. باد، گل‌های روی ماشین را حرکت می‌دهد و زیر نور چراغ‌های شهر خودنمایی می‌کند. خنده روی لب‌های عروس و داماد است و مهمانان به ظاهر خوش می‌گذرانند. عروس خانم دست گلش را با خوشحالی به بیرون از پنجره می‌آورد و برای ماشین‌ها دست تکان می‌دهد. همه شادند و میخندند اما، این شادی فقط برای چند روز دوام دارد. بعد از گذشت چند روز، خبر ابتلای جمعی از مهمانان همان جشن عروسی همه را در شوک فرو می‌برد و سپس خبر فوت یکی از مهمانان می‌رسد ویک ماه از جشن عروسی نگذشته، مجلس عزا برپا می‌گردد.»

این یک داستان واقعی است! متاسفانه بسیاری از عروس و داماد‌های جوان در این روز‌های کرونایی بی توجه به پروتکل‌های بهداشتی، عزم خود را جزم کرده اند تا تحت هر شرایطی جشن عروسی خود را برپا کنند. آن‌ها که کرونا را جدی نمی‌گیرند و نمی‌خواهند باور کنند که این ویروس یک تهدید جدی برای جان خود و مهمانانشان است، سراغ تالار‌های پذیرایی می‌روند و با دادن پول بیشتر آن‌ها را برای برپایی جشن شان ترغیب می‌کنند. در این میان تالارداران که مدت هاست درآمدی نداشته اند از پول بیشتر بدشان نمی‌آید و دل به دل این عروس و داماد‌ها می‌دهند و جشن را برپا می‌کنند. همین مسئله موجب شیوع بیشتر کرونا می‌شود.

رقص کرونا درتالار‌های عروسی تهران

با یکی از تالارداران پایتخت تماس می‌گیرم و خودم را مشتری معرفی می‌کنم. خانمی که آن طرف خط جواب تلفن را می‌دهد خبر از فعالیت همه روزه تالار می‌دهد. او از خبرنگار ما درباره روز مراسم سوال می‌پرسد و می‌گوید: «به ما گفته اند که فقط با ظرفیت ۵۰ نفری مراسم برگزار کنیم، اما اگر تعداد شما بیشتر است اشکالی ندارد، شماره تماس تان را بدهید تا لیست قیمت‌ها را برایتان ارسال کنم.»

او ادامه می‌دهد: «فقط در جریان باشید که ممکن است موقع برگزاری جشن شما به تالار سرکشی کنند، باید آماده باشید که اگر این اتفاق افتاد، تعدادی از مهمانان را به سالن طبقه بالا ببرید تا جریمه نشویم.»

به او اطمینان می‌دهم که همکاری لازم را با آن‌ها انجام می‌دهم و مشخصاتم را می‌پرسد وتماس را قطع می‌کند.

با یکی دیگر از تالارداران تماس می‌گیرم، آقایی پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «من قیمت برایتان ارسال نمی‌کنم اگر واقعا مشتری هستید حضوری تشریف بیاورید!» یعنی با اصل برپایی مراسم عروسی در شرایط کرونایی مشکلی ندارد.

آنطور که به نظر می‌رسد برخی از تالارداران از ترس پلمب یا جریمه به مشتریان تلفنی جوابی نمی‌دهند و بعد از اطمینان از اینکه آن‌ها مشتری واقعی هستند، قیمت‌ها و شرایط برگزاری جشن را اعلام می‌کنند.

متاسفانه «کرونا» آزادانه در جشن‌های عروسی می‌چرخد و زیر سایه نبود نظارت کافی قربانی می‌گیرد. موضوع به حدی بحرانی شده است که علی ربیعی سخنگوی دولت نیز مراسم عروسی و عزا را عامل مرگ‌های کرونایی دانسته و گفته: «بیشترین میزان ابتلا و مرگ ومیر شهروندان در مراکز تولیدی و اقتصادی رخ نداده است بلکه در محل‌های تجمع عروسی و عزا که سنت‌های ارتباطات جمعی رایج بوده، اتفاق افتاده است.»

همچنین ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هر فرد مبتلا به کرونا می‌تواند ۴۰۶ نفر را در یک ماه آلوده کند، گفته: «کسانی که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و در مراسم عزا و عروسی شرکت می‌کنند به دلیل اینکه فاصله گذاری اجتماعی در اغلب این مراسم‌ها رعایت نمی‌شود، خود و خانواده شان را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می‌دهند، از طرفی افراد به دلیل روابط عاطفی و رودربایستی که دارند نمی‌توانند در این مراسم‌ها فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و همین موضوع موجب افزایش شمار مبتلایان می‌شود.»

 

جشن عروسی یا مرگ؟!

متاسفانه با وجود هشدار‌های پی در پی مبنی بر عدم برگزاری مراسم‌های بزرگ مانند عروسی‌ها، همچنان عروس و داماد‌های جوان به همراه خانواده هایشان اصرار به برگزاری جشن دارند و با وجود تعطیلی یا محدودیت برخی از تالار‌های پذیرایی به باغ‌ها و تالار‌ها می‌روند و هر طور که شده مراسم عروسی را برگزار می‌کنند.

عروس و داماد‌هایی که ناخواسته تبدیل به قاتل‌های مهربان می‌شوند و عزیزانشان را به جشن مرگ دعوت می‌کنند! در شرایطی که هنوز هیچ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد و هیچ واکسنی برای آن کشف نشده، بهتر است از برگزاری و رفتن به چنین جشن‌هایی خودداری کنیم. زیرا که بر اساس اعلام مسئولان، تنها راه مقابله با ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و عمومی، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات است. پس با عدم برگزاری جشن‌های عروسی به شکست کرونا و بازگشت به زندگی عادی کمک کنیم

رکنا