به گزارش پایگاه خبری نشان :

سازمان ترافیک تهران در نظر دارد به جهت تأمین ایمنی هر چه بیشتر محیط گذرگاه‌های عابر پیاده در برخی از نقاط شهر نسبت به احداث «گذرگاه‌های ویژه عابر پیاده» اقدام نماید. نخستین گذرگاه ویژه عابر پیاده که به‌طور آزمایشی در خیابان دکتر شریعتی (بالاتر از تقاطع استاد مطهری) مقابل کوچه کلانتری سوار احداث شده، از بامداد یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۶۳ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت گذرگاه ویژه عابر پیاده با سایر گذرگاه‌های همسطح در این است که گذرگاه‌های ویژه علاوه بر خط کشی و تابلو، مجهز به چراغ‌های راهنما نیز می‌باشند. این چراغ‌ها مجهز به دکمه‌ای است که روی پایه چراغ نصب گردیده و عابرین می‌توانند با فشردن دکمه به هنگام مواجه شدن با چراغ قرمز عابر پیاده پس از مدت زمانی کوتاه، چراغ مربوطه را سبز نمایند. بدیهی است در اینصورت چراغ برای عبور وسایط نقلیه عبوری قرمز خواهد شد.
چراغ مذکور به نحوی برنامه‌ریزی گردیده که پس از گذشت مدت زمانی لازم برای عبور عابر از عرض خیابان، مجدداً به حالت اول باز می‌گردد.
سازمان ترافیک تهران از رانندگان وسایط نقلیه تقاضا دارد به هنگام عبور از محل فوق الذکر با رعایت احتیاط از خیابان عبور نمایند. از عابرین پیاده نیز درخواست می‌گردد فقط هنگامی که چراغ مخصوص عابرین پیاده سبز است، از روی خط کشی مخصوص عابرین عبور نمایند.
روزنامه کیهان- یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۶۳