به گزارش پایگاه خبری نشان :

بابک کریمخان از روند کاهشی قیمت خودرو در بازار طی چند وقت اخیر یاد کرد و گفت: این کاهش در قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها رخ نداده و همانطور که می‌بینیم قیمت درب کارخانه خودرو‌ها با شیب ملایم و متناسبی افزایشی هم بوده است.

او با بیان اینکه کاهش رخ داده صرفا مربوط به بازار آزاد خودرو است، یادآور شد: این موضوع چند دلیل دارد که یکی از دلایل آن کاهش قیمت ارز است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان کرمانشاه بیان کرد: قیمت خودرو در بازار آزاد معمولا با نرخ ارز و وضعیت تورمی ناشی از آن گره خورده و از همین رو روند نزولی نرخ ارز بر قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار اثرگذار بوده است.

کریمخان عامل دیگری که باعث کاهش قیمت خودرو خصوصا خودرو‌های داخلی در بازار آزاد شده و عامل اصلی هم به شمار می‌رود را سیاست‌هایی دانست که برای کارخانجات خودرو اعمال شده و وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نیز نگاه ویژه‌ای به کارخانجات خودرو دارد.

او افزود: اینکه اجازه داده شده قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها با روند منطقی و مناسبی افزایش پیدا کند، باعث شده بخش کمی از زیان انباشته خودروسازان کاسته شود و آن‌ها هم بتوانند میزان تولید و تحویل سفارشات را افزایش دهند که این عامل تاثیر جدی بر کاهش التهاب در بازار آزاد و فعالیت‌های واسطه‌گری داشته است.

به گفته این فعال صنعت خودرو ، خودروسازان در گذشته که نرخ ارز بسیار صعودی بود اجازه بالا بردن قیمت‌های خود را همگام با نرخ ارز نداشتند و متحمل زیان انباشته زیادی شدند، اما در شرایط کنونی که اجازه منطقی شدن قیمت‌ها تا حدودی داده شده خودوسازان می‌توانند از یک سو میزان تولید را بالا ببرند و از سوی دیگر بخشی از بدهی قطعه سازان را هم بپردازند تا این گروه نیز بتوانند قطعات مورد نیاز کارخانجات را تامین کنند.

کریمخان درباره اینکه وضعیت بازار خودرو در آینده چه خواهد شد نیز گفت: پیش‌بینی ادامه کاهش و یا افزایش قیمت بسته به شرایط اقتصادی کشور و نرخ ارز دارد و نمی‌توان چشم‌انداز چندان دقیقی برای آن ترسیم کرد.

وی معتقد است، هرچقدر قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها منطقی‌تر شود، التهاب در بازار کاهش و به دنبال آن قیمت‌ها هم نزولی خواهد بود.

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان کشور از سیاست دیگری که برای صنعت خودرو پیشنهاد شده یاد کرد که هنوز اجرا نشده و گفت: بر اساس این سیاست خودروسازان می‌توانند ۵۵ درصد تولیدات خود را بر اساس قیمت شورای رقابت و ۴۵ درصد آن را بر اساس قیمت تمام شده بفروشند که این موضوع اگر اجرایی شود پیامد‌های متفاوتی خواهد داشت.

کریمخان اضافه کرد: برخی عقیده دارند اجرای این طرح ممکن است قیمت برخی از خودرو‌های لوکس و گران قیمت را تا حدودی در بازار افزایش دهد و برخی دیگر عقیده دارند با این روند میزان عرضه خودرو در بازار افزایش و به دنبال آن قیمت در بازار آزاد کاهش خواهد یافت.

او ادامه داد: آنچه که مشخص است سیاست‌های منطقی درباره صنعت خودرو به کاهش قیمت و التهاب بازار کمک می‌کند و فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد که گاهی برای برخی از خودرو‌ها تا چهار برابر هم می‌رسد، کاهش خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران