به گزارش پایگاه خبری نشان :

رد پای خرسی که پیش تر در کشتزارهای روستای محمود آباد در نزدیکی پارک ملی بموی شیراز دیده شده بود روز سه شنبه در پهنه های تحت جفاظت این پارک نیز توسط محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس مشاهده شده است.

در حالی که این روزها زیستگاه‌های فارس برای بزرگترین گوشتخوار ایران خرس قهوه ای چندان جای مناسبی نیست، پیشروی باغات، جاده کشی و آتش سوزی جنگل‌ها این گونه را به شدت تهدید می کند دیدن رد پای آن در نزدیکی پارک ملی بمو یک نوید خوشحال کننده است.

علی ارندی مدیر پارک ملی بمو شیراز در این زمینه گفت: در پی ارسال فیلمی از یک قلاده خرس قهوه ای از سوی جوامع محلی پارک ملی بمو به مسوولان پارک، تیم های جستجو و کنترل به منظور یافتن خرس مذکور تشکیل و اراضی مختلف اطراف و درون پارک مورد گشت و کنترل شبانه روزی یگان حفاظت محیط زیست فارس و پارک ملی قرار گرفت.

وی افزود: در پی این گشت و کنترل ها ماموران یگان پارک ملی بمو پس یک هفته تلاش رد پای خرس را در اراضی موسوم به چاه محکی درون پارک ملی یافتند.

آرندی گفت:پیگیری ها به منظور یافتن موقعیت مکانی دقیق خرس و علت حضور این گونه در منطقه مورد نظر همچنان ادامه دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس هم گفت: برنامه حفاظت گوزن زرد و خرس قهوه ای زیستمند در فارس در کارگروه آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار این استان به تصویب رسیده و این گونه‌های حیات وحش را در یک قدمی افزایش حفاظت قرار داد.

حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس به بیان ارزش های این دو گونه و چالش های حفاظت از آن در استان پرداخت و بر لزوم مشارکت جوامع بومی و دستگاه های اجرایی در اجرای برنامه های حفاظتی تاکید کرد.

پارک ملی بمو در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

ایرنا