به گزارش پایگاه خبری نشان :

در حالی که چیزی به سالگرد آغاز همه گیری کرونا در دنیا باقی نمانده، انتشار خبر موفقیت‌آمیز بودن آزمایشات واکسن کرونا ی شرکت امریکایی فایزر طی روزهای گذشته، امیدها برای غلبه بر این مصیبت جهانی را در سرتاسر دنیا بالا برده است.

 اما این واکسن در واقع حاصل همکاری دو شرکت فایزر و بایون تک است. بایون تک شرکتی است آلمانی متعلق به یک زوج دانشمند که به قدری به کار خود در زمینه ی تحقیقات پزشکی متعهدند که گفته می‌شود حتی روز ازدواج شان را در آزمایشگاه سپری کردند.

اوگور شاهین ۵۵ ساله و اوزلم تورسی ۵۳ ساله پس از آنکه شرکت شان با همکاری شرکت داروسازی فایزر موفق به ساخت واکسن سرنوشت ساز کرونا شد، «تیم رویایی» نام گرفته‌اند.

روز دوشنبه این هفته بود که شرکت‌های فایزر و بایون تک از مؤثر بودن ۹۰ درصدی واکسن خود در محافظت در برابر ویروس کرونا خبر دادند.

با انتشار این خبر صحبت از زوجی به میان آمد که در پشت شرکت بایون تک هستند. این زوج که والدین هر دوی آنها از مهاجران ترکیه‌ای کشور آلمان بودند، زندگی خود را وقف علم پزشکی کرده اند، به طوری که به گفته ی دکتر تورسی آنها روز ازدواج شان هم در آزمایشگاه مشغول کار بودند.

این دو استاد رشته غده شناسی شرکت بایون تک را در سال ۲۰۰۸ با یکدیگر پایه‌گذاری کردند. آنها پیش از آن هم یک شرکت داروسازی به نام Ganymed داشتند که در سال ۲۰۱۶ آن را به قیمت ۱/۰۶ میلیارد پوند فروختند.

این زوج دانشمند به تحقیق بر روی سیستم ایمنی بدن به عنوان یک متحد بالقوه در مبارزه با سرطان پرداخته‌اند. آنها در این پژوهش ژنتیک تشکیل دهنده ی منحصر به غده را بررسی می‌کنند.

شاهین و تورسی امیدوارند شرکت بایون تک بتواند ابزارهای بیشتری برای معالجه ی سرطان از طریق ایمن درمانی بسازد.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس ۴۱/۸ میلیون پوند در شرکت بایون تک سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت در زمینه ی اچ‌ای وی و سل هم تحقیق می‌کند.

به گفته رسانه‌های آلمانی، شاهین و تورسی در فهرست صدتایی ثروتمندترین افراد آلمان قرار دارند.

با وجود این ثروت زیاد اما همکاران شان می‌گویند دکتر شاهین مرد آرام و موقری است و بیشتر به مطالعه ی نشریات علمی علاقه دارد تا چک کردن قیمت شرکتش.

ماتیاس کرومایر عضو هیات مدیره ی شرکت سرمایه‌گذاری MIG AG که از حامیان مالی شرکت بایون تک است می‌گوید دکتر شاهین در جلسات کاری با شلوار جین شرکت می‌کند و کلاه ایمنی دوچرخه و کوله پشتی‌اش که به امضای او بدل شده‌اند را به همراه خود می‌برد.

کرومایر همچنین می‌گوید: «با وجود همه ی دستاوردهایی که داشته، همان مرد فوق العاده متواضع و دوست داشتنی همیشگی بوده است.»

ماتیاس تئوبالد، از اساتید رشته غده شناسی که از همکاران شاهین در دانشگاه ماینز آلمان است و ۲۰ سال است که با او کار می‌کند هم می‌گوید دکتر شاهین انسان بسیار فروتنی است و ظاهر برای او اهمیتی ندارد.

پس از ماه‌ها رنج و عذاب از مبارزه ی به ظاهر بی‌پایان در برابر کووید-۱۹ که تاکنون نزدیک به ۱، ۲۸۰، ۰۰۰ کشته برای جای گذاشته، واکسن کرونا ی شرکت‌های فایزر و بایون تک امیدها برای بازگشت به زندگی عادی در آینده  نزدیک را زنده کرده است.