به گزارش پایگاه خبری نشان :

مرضیه بیگم سیاهپوش   با بیان اینکه داروی امام کاظم (ع) ترکیبی از دو گیاه با شکر یا شکر سرخ، هلیله و رازیانه (نوع تابستانه) و هلیله و مصطکی (نوع زمستانه) است اظهار داشت: تنها منبعی که از این ترکیب در آنجا یاد شده، کتاب طب‌الائمه پسران بسطام است، در منابع طب سنتی در کتاب مخزن‌الادویه ذیل مبحث هلیله به نقل از کتاب طب‌الائمه آمده وگرنه این ترکیب در منابع طب سنتی وجود ندارد.

وی افزود: منبعی که این دارو در آن قید شده است (کتاب طب‌الائمه پسران بسطام) از نظر بسیاری از استادان علوم قرآن و حدیث فاقد اعتبار لازم است و طبق نظر ایشان بسیاری از احادیث طبی حتی آن مواردی که در کتاب‌های معتبری همچون الکافی و بحارالانوار آمده‌ از لحاظ سند بررسی نشده‌اند، حتی اگر معتبر هم باشند از منظر محتوا باید مورد بررسی قرار گیرند که این امر کار دانشکده‌های علوم قرآن و حدیث است و وظیفه پزشک نیست.

سیاهپوش تصریح کرد: بررسی اینکه چرا دارویی بدون مجوز و طی کردن مسیر علمی و صحیح داروسازی از قبیل سم‌شناسی، بررسی میکروبی، دوز ماده موثره و سایر موارد به راحتی در روز روشن تهیه، تبلیغ، توزیع و در نهایت فروخته می‌شود، کار سازمان‌ها و نهادهای بازرسی است و وظیفه طبیب نیست.

این عضو انجمن طب سنتی ایرانی در ادامه گفت: به عنوان یک طبیب فارغ از دو موضوعی که ذکر شد صرفا به بررسی جنبه‌‌های علمی دارویی که در بازار موجود است و مردم از آن استفاده می‌کنند می‌پردازم.

آیا داروی امام کاظم(ع) برای درمان آبله مرغان، ایدز، اوریون و آنفولانزا مفید است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا داروی امام کاظم(ع) همانطور که بر روی آن درج شده است، برای درمان آبله مرغان، ایدز، اوریون و آنفولانزا مفید است یا خیر، افزود: جهت درمان آبله مرغان در منابع قدیم از هلیله، رازیانه و مصطکی استفاده نمی‌شده است به عبارتی اثرات ضد آبله مرغان از گیاهان موجود در داروی امام کاظم(ع) در منابع طب قدیم ثبت نشده و چنین اثری در پژوهش‌های نوین نیز تاکنون ثبت نشده است.

سیاهپوش عنوان کرد: در بررسی‌های آزمایشگاهی هلیله دارای اثرات ضد ویروسی علیه 1-HSV، آنفولانزا A، و 1-HIV و رازیانه دارای اثرات ضد ویروس H5N1 و 1-HSV و مصطکی دارای اثرات محدود ضد ویروس 2-HSV بوده و اثرات ضد 1-HIV ندارد. 

این متخصص طب سنتی ایرانی ادامه داد: اثرات ضد ویروسی این گیاهان کاملا وابسته به دوز (میزان) ماده‌ی مؤثره است و در هر میزان و هر شکل از مصرف خود گیاه، اثرات ضد ویروسی از این گیاهان بروز نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ویروس در گذشته ناشناخته بوده است افزود: هر گونه صحبتی درباره ویروس‌ها بر مبنای مطالعات جدید است همچنین ویروس‌ها انواع گوناگونی دارند که هر گیاهی بر نوع خاصی از آن‌ها اثر می‌کند.

مصرف داروی امام کاظم(ع) برای اطفال ممنوع است

سیاهپوش در پاسخ به موضوع که این دارو واکسیناسیون اطفال است تصریح کرد: واکسن باید مشخصاً علیه بیماری خاصی تجویز شود برای مثال واکسن سل علیه سرخک ایمن نمی‌کند و باید از مبلغان پرسید این دارو دقیقا علیه چه بیماری واکسینه می‌کند.

این متخصص طب سنتی ایرانی گفت: هم در طب سنتی و هم در طب رایج مصرف داروهای گیاهی در کودکان باید با احتیاط باشد مخصوصا گیاهانی با درجه بالاتر از 2 مانند مصطکی و رازیانه؛ طبق تحقیقات جدید رازیانه در کودکان منع مصرف دارد و مصطکی در اطفال باعث اسهال می‌شود

وی عنوان کرد: عصاره آبی هلیله تنها در دوزهای بالا (500_300 mg/kg) در مدل‌های جانوری می‌تواند اثرات متعادل کننده سیستم ایمنی داشته است لذا با این دلایل داروی امام کاظم(ع) نه تنها نمی‌تواند واکسن باشد بلکه برای اطفال ممنوع است.

این عضو انجمن طب سنتی ایرانی افزود: اخبار و کلیپ‌هایی که در آن فردی هر که می‌خواهد باشد، ادعای بهبود کرونا با این دارو را دارد، صرف نظر از این که آن کلیپ یا خبر تبلیغاتی باشد یا خیر، اعتبار علمی ندارد و حجت نیست کما اینکه کلیپ‌ها و اخبار متضاد هم به راحتی قابل ساخت و انتشار است و از این سو حتی به فرض بهبود، حجم نمونه برای قابل قبول شدن یک دارو بسیار مهم است. 

سیاهپوش با اشاره به اینکه در طب سنتی ایرانی داروهای درجه سوم مانند مصطکی و رازیانه، داروهایی هستند که در درمان بیماری‌ها باید با احتیاط استفاده شوند عنوان کرد: این داروها جایی در پیشگیری از بیماری‌ها ندارند و اصولا در طب سنتی پیشگیری از بیماری‌ها با دارو نیست.

وی درباره مصرف و مفید بودن داروی امام کاظم(ع) در کرونا گفت: اول اینکه باید پرسید این دارو بر اساس چه شواهدی پیشنهاد شده است، دوم اینکه در چه فازی از بیماری و با چه هدفی تجویز می‌شود برای مثال در طب سنتی هلیله در تب ممنوع بوده و مصرف آن در فاز ابتدای بیماری‌ها خطرناک است بر این اساس قاعدتا در بیماران کرونایی تازه تشخیص داده شده نباید مصرف شود همچنین مصطکی در طب سنتی بیشتر به صورت غیرخوراکی توصیه شده با این وجود این ترکیب دارویی چنانچه از مجرای صحیح علمی عبور کند قابلیت آزمودن دارد.

این عضو انجمن طب سنتی ایرانی ادامه داد: اگر پس از آزمایشات لازم مانند تعیین مقدار دارویی که سمی نباشد و از سویی اثربخش باشد و تهیه دارو از مجرای صحیح مثلا آلودگی میکربی نداشته باشد چنانچه اثرات مثبت آن بر کرونا مشخص شود قطعا همه استقبال خواهند کرد.

چند کلیپ و ادعا ملاک تجویز دارو نیست

سیاهپوش خاطرنشان کرد: چند کلیپ و چند ادعا هیچ وقت برای یک پزشک ملاک تجویز دارو نیست آن هم در شرایط بحرانی مانند کرونا به ویژه که این ترکیب حتی در منابع معتبر طب سنتی وجود ندارد.

وی افزود: داروی امام کاظم(ع) جهت موارد مصرفی که سازندگان ادعا کرده‌اند به لحاظ تئوری و بررسی منابع از پشتوانه علمی قوی برخوردار نیست و به لحاظ اخلاقی نیز توصیه به مصرف دارویی که تئوری‌های علمی محکمی ندارد و مسیر صحیح داروسازی را طی نکرده بسیار غیرمنصفانه و به دور از اخلاق است.

این متخصص طب سنتی ایرانی عنوان کرد: پژوهش‌ها بسیار محدود هستند با این وجود چنانچه بررسی‌‌های لازمه داروسازی انجام شود، انجام مطالعات بالینی برای بررسی میزان اثربخشی این دارو در موارد ادعا شده و در بیماری کرونا قدم‌های بعدی خواهد بود که شاید ضروری نیز باشد لذا طراحی یک پژوهش جامع به علاقه‌مندان و به خصوص به سازندگان، مبلغان و تجویزکننده‌ها پیشنهاد می‌شود.

سیاهپوش گفت: متاسفانه امروزه در دنیای طب کم اتفاق نمی‌افتد که داروی کم خاصیت یا حتی بی‌خاصیت و پرعارضه‌ای وارد بازار می‌شود و عده‌ای که از آن سود مالی سرشار می‌برند با شدت و قوت آن را تبلیغ می‌کنند پس از مدتی هم بی سر و صدا از بازار جمع می‌شود؛ مهم هم نیست که آن دارو چیست، برخی نام‌های خارجی وسوسه انگیز دارند که گاه اندیشه مردم را به بازی می‌گیرند برخی هم نام‌های احساسی یا مذهبی فریب دهنده دارند که باورها و اعتقادات مردم را قلقلک می‌دهند که به نظر من نام تمام این داروها یک چیز است و آن "خیانت به مردم" است.