به گزارش پایگاه خبری نشان :

یک شهروندخبرنگار چین است به دلیل انتشار گزارشی در مورد بیماری همه‌گیر ووهان زندان شده است.

به نقل از گاردین، براساس اسناد تازه منتشر شده یک شهروند- خبرنگار چین به دلیل پوشش اخبار شیوع ویروس کرونا در شهر "ووهان" به 5 سال حبس محکوم شده است. ووهان نقطه ظهور ویروس کرونا در جهان است.

او به جرم "ایجاد هرج و مرج و تشویش اذهان عمومی" متهم شده است. این اتهام اغلب به فعالان حقوق بشردر چین وارد می‌شود.

ژانگ اولین شهروند خبرنگار چینی نیست که به دلیل گزارش مسائل مربوط یه شیوع ویروس کرونا در ووهان با مشکل مواجه شده است.

ژانگ ژان 37 ساله که قبلا وکیل بوده، 6 ماه پیش دستگیر شد

حداقل سه نفر در ماه فوریه (بهمن) گذشته ناپدید شدند. "لی زهوا" یکی از این افراد است. او پس از سه ماه دوباره پیدا شد و اعلام کرد که به دلیل بیماری در "قرنطینه" بوده است.

بعدها مشخص شد یکی دیگراز خبرنگاران به نام"چن کیوشی" در محلی تحت نظارت دولت بوده است. هنوز کسی نمی‌داند "فانگ بن" خبرنگار سوم که وقایع ووهان در حین شیوع ویروس کرونا را پوشش داده در کجا نگه‌داری می‌شود.

مقامات چینی با فعالانی که صدایشان را منتشر کنند، مقابله می‌کنند.

اعتصاب غذا

ژانگ در ماه فوریه برای تهیه گزارش‌های مختلف راهی ووهان شد. براساس گزارش سازمان مردم نهاد شبکه مدافعان حقوق بشر چین (CHRD) گزارش‌های او درباره بازداشت روزنامه‌نگاران مستقل و آزار و اذیت بازماندگان قربانیان کرونا بود که خواستار پاسخ‌گویی دولت بودند.

براساس گزارش سازمان مردم نهاد شبکه مدافعان حقوق بشر چین او در اواخر اردیبهشت سال جاری در ووهان ناپدید و یک روز بعد مشخص شد او توسط پلیس شانگ‌های در 640 کیلومتری ووهان دستگیر شده است.

خبر دستگیری او یک ماه بعد به طور رسمی اعلام شد. حدود 3 ماه پس از اعلام خبر رسمی در اواسط شهریور به وکیل ژانگ اجازه ملاقات با او را دادند.

ژانگ در اعتراض به دستگیری‌اش اعتصاب غذا کرده بود. او پس از تماس تلفنی با وکیلش در 28 شهریور برگه‌ای در باره جرمش خود را تحویل گرفت. او در هفته گذشته (اواخر آبان) به طور رسمی متهم شد.

در کیفرخواست علیه ژانگ ادعا شده است که او اطلاعات غلط مکتوب و تصویری را از رسانه‌های اجتماعی مانند "وی چت"، توئیتر و یوتیوب منتشر کرده است. او همچنین به مصاحبه با رسانه‌های خارجی و "انتشار مغرضانه" اخبار متهم است.

محکومیت 4 تا 5 ساله برای او پیشنهاد شده است.

این اولین باری نیست که ژانگ در مقابل مقامات با مشکل روبه‌رو می‌شود. او در شهریور 2019 به دلیل حمایت از فعالان هنگ‌کنگ از سوی پلیس شانگ‌های بازداشت شد.

عصر ایران