به گزارش پایگاه خبری نشان :

در حال حاضر اگر بخواهید از بازار خودرو بخرید حداقل بودجه ای که با آن بتوانید یک مدل صفر داشته باشید حدود ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان است. با این مبلغ می توان صاحب یک پراید شد. البته با توجه به این که دیگر قیمت در سایت های آگهی درج نمی شود ممکن است حتی تا ۱۲۰ میلیون تومان نیز برای پراید به شما قیمت داده شود. اگر توان پرداخت این هزینه ها را نیز نداشته باشید نیز می توانید در قرعه کشی خودروسازان ثبت نام کنید شاید شانس با شما یار باشد و جایگزین پراید یعنی تیبا را با قیمت ارزان تر از بازار بعد از ۳ ماه دریافت کنید.

اما در این نوشتار قصد داریم کمی به عقب برگردیم یعنی حدود ۳ سال قبل و ببینیم در آن زمان با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان که به نوعی کف قیمت امروزی بازار شده چه خودرویی می توانستیم خریداری کنیم.

گل های سرسبد بازار خودروی کشور در آن زمان به خصوص در میان مدل های سدان اقتصادی کیا سراتو و مزدا ۳ بودند. هر دو خودرو مونتاژ می شدند یکی در سایپا و دیگری در گروه بهمن. اگر بخواهیم به صورت دقیق قیمت این دو خودرو را بیان کنیم در ماه آذر ۹۶ قیمت کیا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال اتوماتیک ۹۹ میلیون تومان بود. در خصوص مزدا ۳ هم مدل نیو تیپ ۴ صندوقدار ۱۱۸ میلیون تومان قیمت داشت.

امکانات

اما با پرداخت مبلغ حدودی ۱۰۰ الی ۱۱۸ میلیون تومان صاحب خودرو با چه امکاناتی می شدیم؟ سراتو آپشنال مجهز به امکاناتی شامل سانروف، صفحه نمایش لمسی، دوربین دید عقب به همراه سنسور پارک، صندلی های چرمی، کروز کنترل، جلو آمپر سوپر ویژن، سیستم تهویه اتوماتیک و پدال تعویض دنده پشت فرمان بود.

 مزدا ۳ نیز در امکانات تقریبا با سراتو برابری می کرد. امکانات این خودرو نیز شامل سیستم صوتی حرفه‌ای با ۶ بلندگو، پدال تعویض دنده پشت فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم نور، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، سانروف، روکش چرمی صندلی، سنسور نور و باران بود.

با توجه به تمام این موارد می توان گفت تقریبا با خودروهایی مواجه بودیم که با بودجه ۱۰۰ میلیون تومان از لحاظ امکانات رفاهی در سطح خوبی قرار داشتند. حتی امروزه نیز با گذشت ۳ سال از آن زمان سطح امکانات این دو خودرو همچنان نیاز بیشتر افراد را در زمینه استفاده از یک خودروی سدان شهری برطرف می کند.

مشخصات فنی

از لحاظ مشخصات فنی هم دو خودروی مزدا ۳ و کیا سراتو حرف های زیادی برای گفتن داشتند. هر دو مدل از پیشرانه ۲ لیتری بهره می برند و در مزدا ۳ و سراتو به ترتیب حداکثر توان ۱۴۵ و ۱۵۶ اسب بخار را ارائه می دهند. در خصوص گیربکس نیز مزدا ۳ مجهز به گیربکس اتوماتیک ۵ سرعت و سراتو مجهز به مدل ۶ سرعت است. شتاب صفر تا صد مزدا ۳ تقریبا ۹.۲ و در سراتو ۱۰.۳ ثانیه است.