به گزارش پایگاه خبری نشان :

هرچند در همه این سال‌ها تحقیقات پلیس برای دستگیری این مرد به نتیجه نرسیده بود، اما صبح سه‌شنبه گذشته مأموران موفق شدند با کمک دی ان‌ای و همچنین ردپای قاتل، دیوانه ولگا را دستگیر و هویت او را فاش کنند.

رادیک تاگیروف نام اصلی دیوانه ولگا است. مردی ۳۸ ساله که گفته می‌شود جنایاتش را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرد، اما نام او زمانی وارد مطبوعات شد که پلیس با قتل‌هایی مشابه روبه‌رو شد که به‌نظر می‌رسید توسط یک نفر صورت گرفته‌اند.

ماجرا از این قرار بود که بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ چندین زن در شهر‌های مختلف مرکز روسیه به قتل رسیدند که قتل آن‌ها نقاط مشترک زیادی داشت. بررسی‌های پلیس از این حکایت داشت که همگی این افراد زنانی بین ۷۵ تا ۹۰ ساله بودند. همه آن‌ها تنها زندگی می‌کردندو با کمربند، حوله یا ملحفه خفه شده بودند. مأموران همچنین متوجه شدند که تمامی قربانیان پیش از اینکه به قتل برسند برای تعمیر لوازم منزلشان در پی تعمیرکار بودند. پلیس با کنار هم قرار دادن همه شواهد به‌دست آمده به این نتیجه رسید که تمامی این قتل‌ها توسط یک نفر صورت گرفته است. مردی که خودش را برقکار، تعمیرکار یا کارمند خدمات اجتماعی معرفی کرده و برای کمک وارد خانه قربانیان شده و پس از کشتن آنها، مقداری از پول هایشان را هم سرقت کرده بود. اما آنچه مشخص بود اینکه مرد جنایتکار کاملا حرفه‌ای بود و در هنگام جنایت هیچ سرنخ و ردی که باعث شناسایی‌اش شود از خودش به جا نمی‌گذاشت.

یک سرنخ

وقتی این اطلاعات به مطبوعات رسید، نام «دیوانه ولگا» که روزنامه‌ها برای قاتل ناشناس انتخاب کرده بودند در سراسر کشور پیچید. این در حالی بود که پلیس در جریان بررسی‌های گسترده‌ای که انجام داد، جز یک سرنخ، نتوانست چیزی از قاتل به‌دست بیاورد. این سرنخ سپتامبر ۲۰۱۲ در اختیار تیم تحقیق قرار گرفت. مأموران متوجه شدند که دوربین مداربسته‌ای در حوالی خانه یکی از قربانیان تصویری از قاتل ثبت کرده است که این تصویر با استفاده از تجهیزات رایانه‌ای بازطراحی و به این ترتیب تحقیقات وارد مرحله‌ای تازه شد.

فرار یک قربانی

درحالی‌که تا اول آگوست ۲۰۱۲، دست‌کم ۱۸ زن توسط دیوانه ولگا به قتل رسیده بودند، مأموران متوجه شدند که یکی از قربانیان او توانسته پس از انتقال به بیمارستان زنده بماند. اما در تحقیق از این زن هیچ سرنخی که بتواند هویت قاتل را شناسایی کند به‌دست نیامد. در این شرایط تصویری که از قاتل وجود داشت در رسانه‌ها منتشر شد و پلیس برای دستگیری این مرد جایزه ۳ میلیون روبلی تعیین کرد، اما این جایزه هم نتوانست باعث دستگیری او شود.

بازداشت قاتل

آخرین ردی که پلیس از قاتل مخوف به‌دست آورده بود، به سال ۲۰۱۷ برمی‌گشت. در آن سال‌ها و با توجه به توقف قتل‌های دیوانه ولگا این احتمال مطرح شده بود که شاید این مرد مرده یا به‌خاطر ارتکاب جرم دیگری دستگیر و زندانی شده باشد. با این حال در آن سال پلیس به خبرنگاران گفت که دلایل محکمی دارد که نشان می‌دهد قاتل سریالی ساکن شهر اودمورتیا است. به گفته تیم تحقیق، مجرم بومی تاتارستان و در یکی از مدارس کازان تحصیل کرده است.

پس از آن دیگر خبری از قاتل سریالی منتشر نشد تا اینکه صبح سه‌شنبه گذشته، مقامات روس اعلام کردند که دیوانه ولگا را دستگیر کرده‌اند. به گفته پلیس، این مرد که رادیک تاگیروف نام دارد از روی دی ان‌ای و همچنین ردپایش که در صحنه یکی از جنایت‌ها به‌دست آمده بود، شناسایی و دستگیر شده است.

در ویدئویی که از سوی پلیس منتشر شده، قاتل سریالی به قتل ۲۶ زن اعتراف می‌کند. او که دستبند به‌دست دارد در پاسخ به این سؤال که چرا قربانیان زنان سالخورده بودند، می‌گوید که نمی‌تواند این موضوع را توضیح دهد. او ادامه می‌دهد: همه این قتل‌ها خودبه‌خود اتفاق افتادند و دقیقا نمی‌توانم به یاد بیاورم که قتل‌ها را چه زمان‌هایی انجام دادم.

او همچنین می‌گوید: به این دلیل آن‌ها را خفه می‌کردم که مرگشان سریع، ساکت و بدون درد باشد. به گفته پلیس این مرد در سال ۲۰۰۹ به‌جرم سرقت دستگیر و زندانی شده بود و پس از آزادی قتل‌ها را آغاز کرده بود و احتمال می‌رود که او دست‌کم ۳۲ زن را به قتل رسانده باشد.