به گزارش پایگاه خبری نشان :

چهار - پنج روزی هست که درباره واکسن کرونا در ایران، خبرهای مختلفی منتشر می‌شود. ماجرا از خبر وزیر بهداشت از تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا در بهار ۱۴۰۰ خبر داد، ساعاتی بعد، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو از صدور مجوز اخلاقی برای این واکسن و همچنین شروع آزمایشات بالینی واکسن گفت.

در پی این خبررسانی‌ها، مشخص شد این واکسن با تکنولوژی قدیمی تولید واکسن که ویروس غیرفعال است، تحقیق و احتمالا تولید می‌شود. جهانپور و مینو محرز، محقق اصلی نخستین واکسن ایرانی کرونا در گفتگوهایی با همشهری‌آنلاین جزییاتی از این واکسن را ارائه کردند. اما از دیروز تاکنون گفته شده واکسن ایرانی کرونا، مشابه اسپوتنیک ۵، واکسنی است که روسیه برای کرونا تولید کرده و برخی هم گفته‌اند همان است.

اما جهانپور درپاسخ چنین توییت زده است: «‌اولین واکسن ایرانی ⁧‫کرونا‬⁩ متعلق به شرکت شفافارمد، با فناوری ویروس غیرفعال شده کروناست و این فناوری هیچ ارتباطی به واکسن اسپوتنیک روسیه و... که برپایه آدنو ویروس یا mRNA یا... تهیه شده است ندارد. ‌این رو لطفا به کارشناسان مربوطه بویژه در برخی شبکه های خارج از کشور یادآوری بفرمایید!»

Q1hzQQHvQa1W

او دیروز هم چنین توییت کرده بود: «‌Gam-COVID-Vac واکسن روسی که امروز تلقیح آن قبل از پایان مرحله سوم مطالعه بالینی در روسیه آغاز شد، واکسن ویروسی با فناوری منحصر به فرد آدنو ویروس انسانی (ویروس سرماخوردگی) دو (سویه) ناقل است و سازندگان بر بیخطری و اثربخشی بالاتر آن نسبت به واکسن های فایزر و آسترزنکا تاکید دارند.»