به گزارش پایگاه خبری نشان :

مطابق ماده ۴۱ قانون کار حداقل دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم و با توجه به هزینه زندگی یک خانوار کارگری مشخص می‌شود. شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل دستمزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف تعیین کند.بر اساس بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ ، افزایشدستمزد کارگران در سال آینده به میزان ۲۵ درصد پیش‌بینی شده است.حق مسکن تنها آیتم بسته دستمزد کارگران است که برای اجرا باید از تصویب هیات وزیران بگذرد در طرح جدید مجلس، شرایطی برای مذاکره مستقیم تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران فراهم شده است

دستمزد کارگران

افزایش دستمزد کارگران دوبار در سال

ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران و کارمندان هر ساله باید بر اساس قانون و میزان تورم سالیانه افزایش پیدا کند، گفت:با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تورم در سال چندین بار افزایش پیدا کرده است لازم است همراه با افزایش این تورم حقوق کارگران نیز افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه اخیراً به دولت پیشنهاد داده ایم که افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال دو بار انجام شود، ادامه داد: پیشنهاد داده ایم که دوبار یعنی شش ماهه اول و ۶ ماهه دوم سال جلسات کارگران، کارفرمایان و نماینده دولت برگزار و بر اساس تورم حقوق‌ها افزایش پیدا کند.

 

نماینده گرمی در مجلس با بیان اینکه تورم در کشور هفتگی و یا روزانه افزایش پیدا می‌کند، اضافه کرد: بر اساس همین موضوع پیشنهاد داده‌ایم که حقوق کارگران نیز سالیان دو بار افزایش پیدا کند که دولت هنوز پاسخی به این پیشنهاد مجلس نداده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه اگر دولت موضوع افزایش دو بار در سال حقوق کارگران و کارمندان را نپذیرد نمایندگان مجلس طرحی را در این زمینه ارائه خواهند کرد، اظهار داشت: این موضوع فعلا در حد کارشناسی و طرح اولیه است و باید با چکش کاری‌های لازم موضوع را قطعی کنیم.

دستمزد کارگران

تصویب افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد کارگران

شورای عالی کار دقایقی قبل با افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، جلسه تعیین دستمزد کارگران پس از حدود ۶ ساعت مذاکره فشرده با تصویب افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.

اعضای شورای عالی کار همچنین با افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن و بن خواربار موافقت کردند و بر این اساس بن خواربار کارگران را ۴۵۰ هزار تومان و حق مسکن کارگران را ۶۰۰ هزار تومان به تصویب رساندند.

افزایش سایر سطوح مزدی نیز ۲۶ درصد تصویب شد.

دستمزد کارگران

جزییات افزایش دستمزد کارگران در سال ١۴٠٠

صدا و سیما/ «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ٣٩ درصدی به ۴ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ٣ نفری رسید.