به گزارش پایگاه خبری نشان :

یک آزمایش علمی نشان داده که تنها از طریق بوی بدن افراد می‌توان سن آن‌ها را تشخیص داد. بوی بدن ما همواره با بالا رفتن سن در حال تغییر است، زیرا شرایط جسمانی ما، دارو‌هایی که مصرف می‌کنیم، رژیم غذایی و تغییرات هورمونی مان باعث تغییرات زیادی در بوی بدنمان می‌شوند. این مولفه‌ها می‌توانند بوی بدن ما را از طریق عرق کردن بیشتر تغییر دهند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با دلایل تغییر بوی بدن با بالا رفتن سن آشنا کنیم.

وی بدن ما همواره با بالا رفتن سن در حال تغییر است، زیرا شرایط جسمانی ما، دارو‌هایی که مصرف می‌کنیم، رژیم غذایی و تغییرات هورمونی مان باعث این تغییر می‌شوند.

زندگی با بیماری

با بالا رفتن سن احتمال بیمار شدن نیز بیشتر می‌شود؛ و برخی بیماری‌ها مانند دیابت می‌توانند بوی بدن ما را بدون توجه به سن تغییر دهند. دیابت که به خاطر بوی شیرین و میوه ایش شناخته می‌شود، زیرا در صورت ابتلا به این بیماری مقدار بیشتری کتون در بدن تولید می‌شود. برخی بیماری‌های دیگر نیز ممکن است بوی بدن ما را تغییر دهند مانند بیماری‌های کبدی و پرکاری تیروئید.

پیر شدن پوست

پوست ما با بالا رفتن سن اسید‌های چرب بیشتری تولید می‌کند که همین موضوع باعث می‌شود برخی بگویند افراد مسن بو می‌دهند. وقتی این اسید‌های چرب در معرض هوا قرار می‌گیرند، واکنشی شیمیایی صورت می‌گیرد که بوی ترش و چربی را ایجاد می‌کند. از این رو افراد مسن‌تر بوی بسیار تندتری داشته و بوی پوست آن‌ها کاملاً تغییر می‌کند.

تغییر رژیم غذایی با بالا رفتن سن

غذا‌هایی مانند ماهی، ادویه جات و گوشت قرمز می‌توانند بوی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهند. بعد از تجزیه شدن غذا در بدن، مواد شیمیایی خاصی از طریق عرق آزاد می‌شوند که معمولاً بوی تندی دارند. مقدار آبی که در طول روز می‌خوریم نیز یکی دیگر از دلایل بوی بدن ماست. هر چه آب کمتری مصرف کنیم بوی بدنمان تندتر و بدتر خواهد بود. دهان خشک محل خوبی برای رشد و نمو باکتری هاست که بزاق نیز نمی‌تواند به این راحتی آن‌ها را از دهان خارج کند.

تغییرات هورمونی

شاید از این مسئله آگاه نباشیم، اما هورمون‌های بدن همیشه تغییر می‌کنند به ویژه وقتی سن بالا رفته یا افراد عادت ماهیانه و یائسگی را تجربه می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مردان به خاطر بوی زنان بارور به آن‌ها جذب می‌شوند. دیگر تغییرات هورمونی در دوران بلوغ یا استرس زیاد نیز می‌توانند بوی بدن ما را تغییر دهند.

مصرف دارو‌های خاص

برخی مکمل‌های غذایی و دارو‌ها مانند دارو‌های ضد افسردگی می‌توانند بوی بدن ما را تغییر دهند. این دارو‌ها باعث می‌شوند عدد آپوکرین فرد در ناحیه زیر بغل و زیر زانو عرق بیشتری تولید کرده و بدین ترتیب بوی بدن افراد تغییر کند. با ترکیب شدن عرق و باکتری‌های روی پوست، بوی بدن بیشتر می‌شود.

بهداشت دهان و دندان

بزاق دهان سد دفاعی طبیعی بدن در مقابل بوی بد دهان است و با بالا رفتن سن، دهان ما بزاق کمتری تولید می‌کند. وقتی فرد از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کند، احتمال ورود باکتری‌های مضر به دهان نیز بیشتر شده و بدین ترتیب باید بیشتر از قبل دهان و دندان را تمیز کرد. بیماری لثه نیز در افراد مسن بسیار شایع‌تر است که می‌تواند بوی بد دهان را موجب شده و به طور کلی بوی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.