به گزارش پایگاه خبری نشان :

نمک یکی از پرمصرف ترین مواد موجود در آشپزخانه است اما تا کنون چند بار از آن برای چیزی غیر از پخت و پز استفاده کرده اید ؟اگرچه ممکن است خیلی ها اعتقاد داشته باشند که نباید از نمک به میزان بالایی استفاده کرد اما خیلی اوقات نمک ماده ای ضروری برای سلامتی به حساب می ‎آید ؛ تنها کافی است که از آن به میزان مناسب استفاده کرد، نه زیاد و نه کم . نمک علاوه بر آشپزی کاربرد های فراوان دیگری نیز دارد؛ دراین قسمت به شرح تعدادی از کاربردهای مختلف نمک خواهیم پرداخت .

 

استفاده از نمک در نقاط مختلف منزل

1. زیباتر کردن گل های مصنوعی و طبیعی

گل های مصنوعی یک جایگزین خارق العاده برای گل های طبیعی هستند و در دراز مدت موجب پس انداز مقدار زیادی از پول شما خواهند شد . یگ گلدان را پر از نمک کنید و سپس به آن آب سرد اضافه کنید و به این ترتیب گل های مصنوعی شما زیباتر به نظر خواهند رسید و برای گل های طبیعی از نمک های درشت تر استفاده کنید. اگر از دیدن نمک درون گلدان راضی نیستید می‎ توانید از گلدان های مات که داخل آن ها دیده نمی ‎شود استفاده کنید . 

2. تمیز کردن گل های مصنوعی

برای تمیز کردن گل های مصنوعی خود از گرد و غبار نیز می ‎توانید از نمک استفاده کنید. گل های خود را درون یک کیسه کاغذی پر از نمک طعام ریخته و کیسه را به خوبی تکان دهید که این کار باعث می ‎شود تا هیچ گونه اثری از گرد و غبار بر روی گل ها باقی نماند و گل های مصنوعی شما ظاهری بی عیب و نقص داشته باشند . 

3. تمیز کردن گلدان ها

گل ها پس از مدتی که درون گلدان های شیشه ای باقی می‎ مانند ، رسوباتی از خود درون گلدان به جای خواهند گذاشت که این رسوبات باعث به وجود آمدن لکه هایی بر روی شیشه گلدان می ‎شوند. برای خلاص شدن از شر این لکه ها مقداری نمک بر روی تکه ای اسفنج ریخته و گلدان مورد نظر را با استفاده از آن اسنفج تمیز کنید و سپس گلدان را با آب گرم و صابون شستشو دهید و برای تمیز کردن داخل گلدان های باریک نیز بهتر است آن را با آب نمک پر کنید و آن را تکان دهید و با استفاده از مسواک و یا یک برس مخصوص لکه های موجود بر روی گلدان را پاک کنید .

4. بازیافت اسفنج های کهنه

اسفنج ها معمولا بعد از استفاده طولانی مدت کهنه و از کار افتاده می‎ شوند . برای طولانی کردن عمر اسفنج بهتر است آن را به مدت یک روز درون محلول آب و نمک قرار دهید و سپس روز بعد آن را از محلول دراورده و خشک کنید . 

5. نو نگه داشتن ظاهر حصیر

وسایل حصیری معمولا بسیار زیبا هستند اما مراقبت از آن ها کار ساده ای نیست . با گذر زمان و استفاده مرتب از این گونه وسیله ها و در معرض آفتاب قرار گرفتن آن ها ظاهر حصیری شان کهنه و رنگ آن ها زرد خواهد شد و برای جلوگیری از تغییر رنگ آن ها بهتر است که هر 6 ماه یک بار با استفاده از یک برس مخصوص وسایل حصیری خود را به محلول آب نمک آغشته کنید و اجازه دهید که خشک شوند . 

6. خاموش کردن آتش

بودن در کنار شومینه روشن در شب های سرد زمستان بسیار لذت بخش است و راه مناسب برای خاموش کردن شعله درون شومینه پاشیدن مقداری نمک بر روی آن است . 

7. از بین بردن بوی کفش ها و کتانی ها

با پاشیدن مقدار کمی نمک درون کفش ها و کتانی هایتان به راحتی قادر به از بین بردن بوی نامطبوع درون آن ها خواهید بود .

پودر کودک نیز تاثیر زیادی در از بین بردن بوی بد داخل کفش ها دارد . 

8. از بین بردن آثار رژ لب از روی ظروف

برای از بین بردن آثار رژ لب از روی ظرف و ظروف مهمانیتان، تنها کافیست که قبل از شستن ظرف مورد نظر مقداری نمک بر روی آن بپاشید. به این ترتیب رژ لب باقی مانده بر روی آن به سرعت از بین خواهد رفت.

  9. تمیز کردن شیشه آکواریوم

با استفاده از نمک بدون ید به راحتی قادر به برطرف کردن لکه های ایجاد شده بر روی شیشه آکواریوم خواهید بود و فقط کافی است مقداری نمک را با استفاده از یک اسفنج بر روی شیشه آکواریوم بمالید و سپس با آب گرم شستشو دهید .

  10. جلوگیری از تیره شدن حوله ها و یا لباس های رنگ روشن

برای جلوگیری از تیره شدن حوله و یا لباس های روشن کافی است مقداری نمک درون محفظه پودر ماشین لباسشویی منزل خود بریزید که به این ترتیب لباس هایتان رنگ روشن خود را حفظ خواهند کرد .

  11. تمیز کردن ظروف برنجی

برای تمیز کردن و مراقبت از ظروف تزئینی برنجی خود کافی است مقدار مساوی نمک ، آرد و سرکه سفید را با هم ترکیب کرده و به ظروف مورد نظر بمالید و سپس آن ها را با استفاده از یک پارچه خشک تمیز کنید و ظاهری روشن تر به آن ها ببخشید .

برای از بین بردن چربی و مواد سوخته بر روی ماهیتابه و قابلمه ها نیز می‎توانید از نمک استفاده کنید .

  12. تمیز نگه داشتن ظاهرشمع های تزیینی

برای تمیز و زیبا نگه داشتن ظاهر شمع های تزیینی نیز می ‎توانید آن ها را درون محلول غلیظ آب نمک قرار دهید .

  13. از بین بردن لکه های چمن بر روی لباس ها

با فشردن مقداری آب لیمو بر روی لکه مورد نظر و سپس ریختن مقداری نمک بر روی آن به راحتی قادر به از بین بردن لکه های چمن بر روی لباس های خود خواهید شد .

بهداشت و زیبایی

14. نمک، جایگزینی مناسب برای دهانشویه

آیا می ‎دانید که دهانشویه حاوی مواد شیمیایی است که می ‎تواند به دندان های شما آسیب برساند ؟ بنابراین بهتر است برای محافظت از سلامتی خود از مواد طبیعی برای خوشبو کردن دهان تان استفاده کنید و فقط کافی است 1 قاشق چای خوری نمک طعام را با 1 قاشق چای خوری جوش شیرین و نصف فنجان آب مخلوط کنید که غرغره کردن محلول مورد نظر تاثیر زیادی در خوشبو کردن دهان شما خواهد داشت .

15. طولانی تر کردن عمر مسواک

با خیساندن مسواک جدید خود درون محلول آب نمک ، ماندگاری بیشتری خواهد داشت . 

16. لایه برداری پوست

هوای گرم و سرد و حتی هوای معتدل می ‎تواند باعث شود که پوست شما به مروز زمان خشک شود . شما می ‎توانید بعد از استحمام با مالیدن مقداری نمک بر روی پوست خود، سلول های مرده پوست خود را از بین برده و به تقویت گردش خون در زیر پوستتان کمک کنید و فقط کافی است مقدار کمی نمک را با حرکت دایره ای انگشتان خود بر روی پوستتان بمالید . نمک دریایی در این مورد بهتر عمل خواهد کرد .

  17. از بین بردن شوره سر

هنگام رفتن به حمام مقداری نمک بر روی پوست سر خود ریخته و به مدت 5 دقیقه با دستان خود سرتان را ماساژ دهید و سپس سر خود را با شامپو بشویید و این گونه خواهید دید که نمک تاثیر به سزایی در از بین بردن شوره سر دارد .

  18. نرم کردن پوست لب

آیا پوست لب هایتان خشک و زبر شده اند ؟ احتمالا لب هایتان نیازمند لایه برداری اند . یک مسواک قدیمی برداشته و مقداری نمک طعام بر روی آن بریزید و مسواک را با حرکت دایره ای به مدت پنج دقیقه بر روی لب های خود بچرخانید و سپس لب هایتان را شستشو دهید و مراقب باشید که نمک وارد دهانتان نشود که این روش باعث زیبایی بخشیدن به ظاهر لب هایتان خواهد شد .

19. درمان گلو درد

احتمالا از قبل ، از این مورد آگاهی داشته اید که نمک کمک زیادی به کاهش تورم و شل شدن مخاط می ‎کند . نمک همچنین می ‎تواند به از بین رفتن ویروس ها و باکتری هایی که باعث بروز گلو درد می ‎شوند نیز کمک کند و فقط کافی است که محلول آب نمک را به مدت 30 ثانیه غرغره کنید که این کار به تسکین درد گلو کمک زیادی می ‎کند . 

20. تمیز کردن با نمک

نمک می ‎تواند رشد باکتری ها و مخمر ها را متوقف کند و این امر باعث تبدیل شدن آن به یک ماده تمیز کننده عالی می ‎شود . 

21 . از بین بردن لکه های چای و قهوه

مقداری نمک را بر روی تکه ای اسفنج بریزید و درون لیوان ها و استکان های دارای لکه چای و قهوه بمالید و در صورتی که لکه مورد نظر از استقامت بالایی برخوردار بود ، می ‎توانید مقداری سرکه سفید به لیوان مورد نظر مالیده و سپس با اسفنج حاوی نمک آن را تمیز کنید . 

22. تمیز کردن یخچال

برای از بین بردن بوی بد یخچال کافی است که نصف فنجان نمک را با 2 لیتر آب گرم مخلوط کنید و سپس با استفاده از یک اسفنج طبقات یخچال خود را با محلول آب نمک تمیز کنید و بوی بد آن را از بین ببرید .

  23. تمیز کردن جارو ها

برای تمیز کردن جارو از گرد و غبار کافی است آن را درون سطل حاوی آب گرم و نمک قرار دهید . اجازه دهید که جارو حدود 30 دقیقه درون آن باقی بماند و سپس آن را درآورده و شستشو دهید و در نهایت می ‎توانید جارو خود را با استفاده از یک دستمال قدیمی تمیز کنید .

  24. تمیز کردن تخته چوبی آشپزخانه

تخته های چوبی بعد از مدتی استفاده ممکن است ظاهری ناخوشایندی داشته باشند که برای بهتر کردن ظاهر تخته های چوبی خود می ‎توانید پس از شستشوی آن ها ، با استفاده از یک دستمال مرطوب شده با آب و نمک ، ظاهری روشن تر و زیباتر به آن ببخشید . 

25. از بین بردن لکه های چای و قهوه بر روی میز

کافی است مقداری نمک طعام روی سطح مورد نظر بپاشید و سپس با استفاده از یک اسفنج مرطوب آن را به خوبی تمیز کنید .

  26. تمیز کردن قابلمه ها

نمک به از بین بردن مواد غذایی سوخته و چربی از درون قابلمه ها کمک فراوانی می ‎کند و فقط کافی است مقداری محلول آب نمک درون آن بریزید و پس از گذشت چند دقیقه قابلمه مورد نظر را شستشو دهید .

  27. جلوگیری از انسداد لوله های حمام

1 فنجان نمک را با 1 فنجان جوش شیرین و یک دوم فنجان سرکه سفید مخلوط کرده و آن را درون لوله مورد نظر بریزید و بعد از گذشت 10 دقیقه، 2 لیتر آب جوش درون لوله بریزید و سپس شیر آب را باز کنید تا رسوبات ایجاد شده درون لوله تخلیه شوند . 

28. از بین بردن رسوبات ایجاد شده بر روی اتو

با پاشیدن مقداری نمک بر روی سطح اتو و تمیز کردن آن با یک پارچه قادر به از بین بردن رسوبات ایجاد شده بر روی آن خواهید بود . 

29. از بین بردن لکه های عرق ایجاد شده بر روی لباس ها

نمک ماده ای عالی برای از بین بردن لکه های عرق ایجاد شده بر روی لباس ها است و فقط کافی است 5 قاشق غذاخوری نمک را درون 1 لیتر آب حل کنید و سپس با استفاده از یک اسفنج لکه های عرق لباس های خود را از بین ببرید و سپس لباس را درون ماشین لباسشویی قرار دهید تا به خوبی شسته شود . 

استفاده از نمک در آشپزخانه

30. سریع تر کردن زمان پخت و پز

اضافه کردن نمک به غذا تنها باعث مزه دار کردن آن نمی ‎شود ، بلکه نمک باعث می ‎شود که آب زودتر به جوش بیاید و این امر باعث سریع تر پخته شدن غذا می ‎شود .

31. تازه تر نگه داشتن ظاهر سالاد

تهیه سالاد قبل از رسیدن مهمانان دشوار است زیرا ممکن است سالاد ظاهر جذاب خود را از دست بدهد . یک ترفند سریع برای تازه و شفاف نگه داشتن ظاهر سالاد پاشیدن مقداری نمک برروی آن است . این کار تاثیر زیادی در مزه سالاد ایجاد نمی ‎کند و به شما کمک می‎ کند تا حداقل 4 ساعت سالاد خود را تازه و با طراوت نگه دارید .

32. ماندگاری بیشتر شیر

با افزودن مقدار کمی نمک به بطری شیر، شیر یک الی دو روز ماندگاری بیشتری خواهد داشت . 

33. مزه دار کردن آجیل

برای مزه دار کردن آجیل کافی است که آن ها را به مدت چند ساعت درون آب شور قرار دهید و سپس آن ها را درآورده و خشک کنید. 

34. شناسایی تازه و یا کهنه بودن تخم مرغ

ابتدا 2 قاشق غذا خوری نمک را به 1 فنجان آب اضافه کنید و سپس تخم مرغ را درون آن قرار دهید . اگر تخم مرغ درون آب غرق شود نشان دهنده آن است که تخم مرغ مورد نظر تازه است و اگر بر روی آب شناور بماند نشان دهنده آن است که تخم مرغ قدیمی است . 

35. از بین بردن بوی نا خوشایند مواد غذایی از دستان

برای از بین بردن بوی ناخوشایند مواد غذایی مانند ماهی ، سیر و پیاز کافیست که دستان خود را با محلول آب و نمک شستشو دهید. 

36. شستشوی بهتر سبزیجات

برای شستشوی بهتر سبزیجات و از بین بردن گرد و غبار موجود بر روی برگ های آن ها کافی است که آن ها را درون محلول آب و نمک قرار دهید . برای مثال برگ های اسفناج را درون کاسه پر از آب حاوی 2-3 قاشق نمک ریخته و خوب تکان دهید .

  37. پوست کندن راحت تر تخم مرغ های آب پز

با قرار دادن تخم مرغ های آب پز درون محلول آب نمک به راحتی قادر به پوست کندن آن ها خواهید بود . 

38. تازه نگه داشتن سالاد میوه

اگر در حال آماده سازی سالاد میوه ای هستید که می‌ خواهید چند ساعت بعد سرو کنید، قبل از قرار دادن میوه ها درون کاسه، قطعات میوه را درون کاسه حاوی آب و نمک قرار دهید. این روش باعث ماندگاری و طراوات بیشتر میوه های پوست کنده می ‎شود. به خصوص سیب ، گلابی و سیب زمینی . 

39. جوشاندن بهتر سیب زمینی

با بیرون آوردن سیب زمینی پس از به جوش آمدن آب درون قابلمه و قرار دادن آن درون آب نمک برای چند دقیقه و سپس برگرداندن آن به قابلمه مورد نظر، سیب زمینی طعم بهتری پیدا خواهد کرد . 

40. پختن سریع تر تخم مرغ

مالیدن مقداری نمک به پوست تخم مرغ قبل از پختن آن، باعث می‎شود که تخم مرغ مورد نظر سریعتر پخته شود و همچنین اضافه کردن نمک و مقداری سرکه به تخم مرغ باعث خوش طعم شدن آن می ‎شوند .

  41. ماندگاری بیشتر پنیر

برای ماندگاری بیشتر پنیر کافی است آن را درون پارچه ای مرطوب حاوی نمک پیچیده و درون یخچال نگهداری کنید . 

استفاده ازنمک در خارج از منزل

42. جلوگیری از یخ زدگی بنزین در زمستان

نمک باعث ذوب شدن یخ می ‎شود و به همین دلیل از آن برای از بین بردن یخ بستگی های جاده ها در زمستان استفاده می ‎کنند. با مالیدن مقداری نمک به شیشه های ماشین خود در زمستان به راحتی می‎توانید از هر گونه یخ زدگی شیشه های ماشین خود جلوگیری کنید .

  43. خلاص شدن از شر حلزون ها و سایر آفات

با پاشیدن مقداری نمک به اطراف گیاهان خود به راحتی قادر به دور کردن حلزون ها و سایر آفات از گیاهان تان خواهید بود . 

44. جلوگیری از رشد علف های هرز

کافی است 1 لیوان نمک را به 2 لیوان آب درون قابلمه اضافه کنید و آن را به جوش بیاورید و سپس آن را مستقیما روی علف های هرز بریزید و بعد از گذشت چند ساعت تمام علف های هرز باغچه تان از بین خواهند رفت .

  45. جلوگیری از ورود مورچه به خانه

با ریختن نمک در نقاط مختلف منزلتان به راحتی قادر به دور کردن آن ها از خانه تان خواهید شد . نمک جایگزینی مناسب برای سموم شیمیایی هستند و برای انسان ها و حیوانات ضرری ندارند .

  46. تسکین درد ناشی از نیش زنبور

برای تسکین درد و تورم ناشی از نیش زنبور، نقطه مورد نظر را به آب آغشته کرده و با نمک بپوشایند . اگر محل نیش زدگی بهبود نیافت و یا شروع به بروز علائم آلرژیک کرد ، سریعا به پزشک مراجعه کنید .

  47. از بین بردن سریع لکه های حاصل از مواد غذایی بر روی لباس

با پوشاندن لکه مورد نظر با نمک به راحتی قادر به جلوگیری از ورود لکه به فیبر های لباس خواهید شد . 

48. برطرف کردن خارش حاصل از نیش پشه

کافی است نقطه مورد نظر را به آب آغشته کرده و با نمک بپوشانید و بعد از برطرف شدن خارش، پوست خود را بشویید و مقداری روغن به آن بمالید تا به طورکامل تسکین پیدا کند .

استفاده از نمک در مقیاس گسترده

49. گود برداری بزرگراه

علاوه بر کاربرد نمک برای از بین بردن یخ های ایجاد شده در جاده ها و یا جلوگیری از یخ زدگی شیشه های ماشین؛ از نمک برای گود برداری نیز استفاده می ‎شود . نمک نه تنها برای این کار موثر است ، بلکه راه حلی مقرون به صرفه ، سازگار با محیط زیست و همیشه در دسترس و اقتصادی نیز است .

  50. کشاورزی

آیا تاکنون سنگ نمک را در یک مزرعه اسب دیده اید ؟ درست همانند انسان ، دام نیز به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل خود به نمک نیاز دارند .

مکمل های نمک برای مراقبت از سلامتی حیوانات در مزارع و اصطبل رایج هستند . 

51. تهیه کاغذ

تهیه کاغذ به سادگی قطع درختان نیست . برای ساخت سایر مواد شیمیایی که با آن ها چوب را پردازش و سفید می ‎کنند، از نمک به عنوان بخشی از فرایند تولید کاغذ استفاده می ‎شود. 

52. مواد شیمیایی صنعتی

از مقدار کل نمک تولید شده در یک کشور، 68% آن برای تولید مواد شیمیایی صنعتی استفاده می ‎شود . 

53. تصفیه آب

در مناطقی که دارای آب غیر تصفیه شده هستند ، از نمک برای تصفیه کردن آب از کلسیم و منیزیم استفاده می ‎شود.