به گزارش پایگاه خبری نشان :

با شروع سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۱۳۹۸، دولت طرح یارانه معیشتی خانوار را در دستور کار قرار داد یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر ایرانی  پرداخت می شود یارانه معیشتی جدا از یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و قرار شد دهم هر ماه به حساب مشمولان واریز ‌شود. دولت برای خانوار‌های بالای ۵ نفر یارانه معیشتی در نظر نگرفته است افزایش یارانه معیشتی در بودجه 1400 در نظر گرفته شده است و پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

یارانه معیشتی

بروز خطا و اشتباه در شناسایی مشمولان طرح‌های حمایتی دولت موضوع جدیدی نیست. پیش از این در طرح اعطای سهام عدالت نیز از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام شد که 20 میلیون نفر به اشتباه سهام عدالت دریافت کرده‌اند و در مقابل برخی از مشمولان واقعی از این حمایت جاماندند.

در طرح یارانه نقدی نیز قبلا برخی نسبت به مشمول نبودن خود اعتراضاتی داشتند که در نهایت از طریق سامانه پیامکی و مراجعه به یک سایت اعلام شده توسط دولت، این اعتراضات بررسی شده بود.

در طرح یارانه 100 هزار تومانی کرونا نیز برخلاف اعلام قبلی به نظر می‌رسد به برخی از کسانی که درآمد ثابت دارند یارانه داده شده و در مقابل به برخی از کسانی که ادعا می‌کنند واجد شرایط این حمایت هستند، یارانه‌ای پرداخت نشده است.

آخرین پیگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی از این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن پذیرش احتمال بروز خطا به دنبال آن است که راهی را برای بررسی این اعتراضات معرفی کند که در صورت اعلام این روش اعتراضی، احتمالا تجدیدنظری در مشمولان یارانه 100 هزار تومانی صورت خواهد گرفت.

ضمن اینکه اطلاعات خیلی از مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و بازنشسته‌ها در نهادهای مرتبط وجود دارد که با توجه به واریز برای برخی از مشمولان این نهادها، احتمالا بررسی‌هایی از این نهادها نیز انجام شود. در مقابل کسانی که ادعا می‌کنند مشمول این طرح می‌شوند باید منتظر باشند تا وزارت کار در آینده نزدیک راه اعتراض را اعلام کند.

آیا مجددا سامانه پیامکی یا سایت‌هایی مثل سایت رفاهی فعال خواهد شد و امکان اعتراض برای متقاضیان وجود خواهد داشت؟

پیش از این اعلام شده بود، خانوارهایی مشمول دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی بوده‌اند که هیچ یک از اعضای خانواده آنها حقوق دریافت نمی‌کند، هیچ یک از اعضای خانواده آنها بیمه‌پرداز نباشد، طبق شاخص‌های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشند و یارانه معیشتی بگیرند.

امروز روابط عمومی وزارت کار به خبرنگار تجارت‌نیوز گفته است: در شناسایی نهایی متقاضیان مشکلی وجود دارد که موجب شده لیست مشمولان مشخص نشود.

با این روند به نظر می‌رسد هنوز امکان تجدیدنظر در لیست مشمولان یارانه 100 هزار تومانی وجود دارد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی احتمالا راه جدید برای اعتراض به لیست را اعلام خواهد کرد.