به گزارش پایگاه خبری نشان :

بر اساس معاملات آبان ماه ۱۳۹۹ در بین ۳۰ مرکز استان (بدون محاسبه شهرکرد)، کمترین متوسط بهای یک متر مربع آپارتمان به شهر یاسوج در استان کهکیلویه و بویراحمد با میانگین ۳ میلیون و ۲۰۹ هزار تومان تعلق دارد. در رتبه بعدی ایلام قرار گرفته که میانگین هر متر خانه در این شهر ۴ میلیون و ۵۲ هزار تومان است. بیرجند در خراسان جنوبی با متوسط قیمت هر متر مسکن ۴ میلیون و ۱۹۷ هزار تومان، رتبه سومین شهر ارزان قیمت کشور را در اختیار دارد.

طبق آماری که وزارت راه و شهرسازی در آبان ماه ۱۳۹۹ ارایه کرده در شهر بجنورد که پنجمین شهر ارزان قیمت در بین مراکز استان محسوب می شود قیمت مسکن بالا نیست. میانگین هر متر خانه در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی ۴ میلیون و ۵۲۱ هزار تومان است. هر متر خانه در شهر کرمان ۴ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان خرید و فروش می شود که عنوان پنجمین شهر ارزان قیمت را به خود اختصاص می دهد. ساری در استان مازندران با متوسط متری ۵ میلیون و ۴۵۶ هزار تومان، رتبه ششم را از نظر قیمت مسکن در اختیار دارد

خرم آباد واقع در استان لرستان با متوسط هر متر خانه ۵ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان، سمنان در استان سمنان با میانگین ۵ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان، زاهدان در سیستان و بلوچستان با ۵ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان رتبه های بعدی را از نظر قیمت مسکن در بین مراکز ۳۱ استان در اختیار دارند.

از طرف دیگر شهرهای تهران، اهواز و شیراز به ترتیب با میانگین ۲۷.۸ میلیون تومان، ۲۳.۵ میلیون و ۱۵.۲ میلیون تومان به ترتیب بالاترین میانگین بهای یک متر مربع آپارتامن در مراکز استانهای کشور را به خود اختصاص می دهند.

متوسط قیمت هر متر خانه در شهر اصفهان ۱۱.۲ میلیون، زنجان ۱۰.۹ میلیون و اراک ۹.۸ میلیون تومان است که چهارم تا ششم را از نظر قیمت در اختیار دارند. در بین مراکز استان قیمت شهرکرد واقع در چهارمحال و بختیاری به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی درج نشده است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در کل کشور نیز متوسط بهای یک متر مربع مسکن ۱۵.۲ میلیون تومان گزارش شده است.

قیمت خانه در تهران ۳.۵ برابر کل کشور

قیمت مسکن در مناطق مختلف کشور بدون احتساب شهر تهران عدد ۸ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان در هر متر مربع و با احتساب تهران رقم ۱۵ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان را نشان می دهد. این آمار گویای آن است که اگر میانگین قیمت مسکن در تهران را از آمار بیرون بیاوریم میانگین قیمت مسکن در تهران تقریبا ۳.۵ برابر کل کشور است.

در شهر تهران نیز بدون احتساب قیمت مناطق ۱، ۲، ۳ و ۶ متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان ۱۹ میلیون و ۸۰۱ هزار تومان است که نشان می دهد بدون محاسبه مناطق مذکور، میانگین قیمت هر متر خانه در تهران ۳۳ درصد کاهش می یابد.

از طرف دیگر تحولات قیمت مسکن برحسب دلار نشان می دهد قیمت دلاری هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۹ به میزان ۱۰۵۱ دلار و در هشت ماهه نخست سال جاری ۱۰۲۴ دلار بوده که قیمت دلاری مسکن در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به هشت ماهه نخست ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، ملاک تعیین متوسط قیمت مسکن که توسط بانک مرکزی ، وزارت راه و مرکز آمار ایران اعلام می شود ثبت کد رهگیری در دفاتر املاک است. در گذشته متوسط قیمت تهران در این گزارشها استخراج می شد اما بعد از مصوبه دولت در ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم همه معاملات مسکن در سامانه کد رهگیری این امکان به وجود آمد تا قیمت متوسط همه استانها اعلام شود.