به گزارش پایگاه خبری نشان :

زنان بیشتر به علائم بلند مدت کرونا دچار می شوند

ویروس کرونا مانند هر بیماری دیگر روی افراد به طور متفاوت اثر می گذارد. عوامل زیادی هستند که تعیین می کنند فرد بیش از بقیه مستعد عفونت می باشد یا خیر. سن، وضعیت سیستم ایمنی و بیماری های زمینه ای همگی خطر ابتلا به این ویروس را بالا می برند و جنسیت هم نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند.

 

مطالعات جدید نشان می دهد که خانم ها در مقایسه با مردان بیشتر با علائم خاص کووید 19 مخصوصاً در دوران پس از ریکاوری دست و پنجه نرم می کنند. این مطالعات روی 128 فرد مبتلا به کووید 19 تست شده است و نشان می دهد که خانم ها بعد از مدت زمان طولانی بعد از ویروس کرونا بیشتر مستعد علائمی مثل خستگی هستند که آن هم نتیجه این بیماری است.

در این آزمایش بیش از نیمی از شرکت کنندگان در مورد خستگی مداوم حتی 10 هفته بعد از دوران ریکاوری شکایت داشتند که شدت این خستگی از خفیف تا شدید بوده است. بیش از نیمی از داوطلبان خانم بودند که تقریباً 67 درصد آن ها خستگی مزمن را در دوران ریکاوری تجربه کرده بودند که این مورد در بین خانم ها بیشتر از آقایان بوده است.

مطالعات گذشته

اولین باری نیست که چنین آزمایشاتی انجام می شود. در گذشته هم در مورد سندروم تنفسی حاد یا همان سارس مطالعاتی انجام شده بود و گزارش شده بود که افراد زیادی خستگی مداوم را احساس کرده بودند؛ تا حدی که نمی توانستند تا یک سال بعد از بیماری هم با حالت عادی به کار خود برگردند و جالب است بدانید که بیش از دو سوم کسانی که این علائم را تجربه کرده بودند، خانم بودند.

راهکار هایی برای مراقبت از خود در دوران بعد از ریکاوری

بعد از این که تست کووید 19 بعد از گذشت یک دوره بیماری منفی شد، باز هم باید به خوبی از خودتان مراقبت کنید. مراقبت بعد از دوران کووید 19 به شما کمک می کند که به اثرات بلند مدت این بیماری غلبه کنید تا ریکاوری سریع تری داشته باشید:

به علائم هشدار دهنده توجه کنید:

به سلامت خود توجه کنید و اگر هر گونه مشکلاتی از جمله تنگی نفس داشتید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

استراحت کنید:

به خودتان زمان بدهید و استراحت کافی قبل از برگشتن به روتین معمولی روزانه بسیار حائز اهمیت است.

مسائل بهداشتی را رعایت کنید:

به این خاطر که قبلاً یک بار به ویروس کرونا مبتلا شدید، دلیل نمی شود که دیگر مستعد ابتلا به آن نباشید. پس حتما همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید:

برای ریکاوری سریع حتماً باید به اندازه کافی استراحت کنید و غذای سالم بخورید. غذا هایی را بخورید که سرشار از مواد مغذی هستند.