به گزارش پایگاه خبری نشان :

وسایل برقی مانند مایکروفر و مایکروویو جایگاه خاصی در آشپزخانه های زندگی مدرن دارند. از این ابزار پرکاربرد برای گرم کردن سریع غذا و تهیه یک فست فود خوشمزه می توان استفاده کرد. مایکروفر و مایکروویو ها نیز مثل هر وسیله ی خانگی دیگر خط قرمزهایی دارند که برای اجرای یک آشپزی سالم و خانه داری حرفه ای باید این خط قرمزها را بدانید. اگر این وسیله در خانه شما جایگاه ویژه ای دارد و همیشه از آن استفاده می کنید، باید بدانید نباید همه ظروف و مواد غذایی را برای گرم کردن و پخت درون مایکروفر قرار داد پس حتما این بخش از نمناک را مطالعه نمایید تا مواد غذایی و ظروف ممنوعه ای که نباید داخل مایکروفر قرار داد را بشناسید.

 

مواد غذایی و لوازمی که نباید داخل مایکروفر قرار داد

تخم مرغ :

هیچ وقت این اشتباه را نکنید که تخم مرغ را داخل ماکروفر آب پز کنید چون حرارت زیاد مایکروفر بخار زیادی را داخل تخم مرغ ایجاد می کند و هیچ گونه راه خروجی ندارد در نهایت باعث انفجار تخم مرغ می شود.

ظرف های پلاستیکی :

بسیاری از ظرف های پلاستیکی مثل شیشه شیر بچه، کیسه های پلاستیکی مواد شیمیایی دارند که بعد از حرارت مثل استروژن عمل می کند به همین خاطر گفته می شود خوردنی ها را داخل بشقاب بریزید بعد داخل مایکروفر گرم کنید. ظروفی هم در بازار وجوددارد که درمقابل حرارت مایکروفر مقاوم هستند، می توانید از آنها استفاده کنید.

ظروف فلزی :

اگر علاقه زیادی به استفاده از ظروف چینی، فلزی دارید، باید بدانید که اگر ظرفتان یک مقدار فلز داشته باشد داخل مایکروفر واکنش نشان میدهد و ظرف خراب می شود.

گوشت :

سالم ترین راه باز شدن یخ گوشت قراردادن آن داخل یخچال است. اگر برای رفع انجماد گوشت یخ زده از مایکروفراستفاده می کنید اگر مایکروفرتان نتواند غذا را بچرخاند گرما نابرابر توزیع شده و رشد باکتری ها را در یک محل ایجاد می کند.

ماگ های مسافرتی :

بیشترماگ های مسافرتی قابل قرارگرفتن داخل مایکروفر نیست. ظروف چای از فولاد ضد زنگ ساخته شده پس برای دم کشیدن، چای، قهوه از آنها را داخل مایکروفر نگذارید و اگر پلاستیکی است چک کنید ببینید قابل استفاده در مایکروفر است یا خیر.

فویل آلومینیوم :

فلز از هر جنسی که باشد قابل استفاده در مایکروفر نیست حتی غذاهایی که داخل فویل پیچیده می شوند را نباید داخل مایکروفر گذاشت.

پلی استر :

پلی استر نوعی پلاستیک است و همانطور که می دانید قابل استفاده در مایکروفر نیست.

ظروف ماست :

ظروف پلاستیکی مثل ظرف ماست، کره، را داخل ماکروفر نگذارید زیرا آنها طوری تعبیه شده اند که نمی توانند دمای زیادی را تحمل کنند و بوی بدی می گیرند.

انگور :

برای خشک کردن انگور از مایکروویو استفاده نکنید، زیرا این میوه پس از برخورد با امواج مایکروویو منفجر شده و محیط درونی مایکروویو را کثیف می کند.

سس گوجه فرنگی :

اگر سس قرمز را داخل مایکروویو بگذارید، تکه فیبرهای گوجه فرنگی به صورت موقت منافذ فرار بخار را مسدود می کنند و باعث انفجار می شوند. برای گرم کردن سس، از اجاق گاز با شعله کم استفاده کنید.

هویج :

هویج از سبزی های نسبتا کم آب است که بافت سفتی دارد. گذاشتن آن داخل مایکروفر باعث خشک شدن یا حتی سوختنش می شود. هویج بخارپز را می توانید با حرارت مایکروفر گرم کنید.

روغن :

روغن هم جزو چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت. روغن های پخت و پز مانند زیتون، انگور، کانولا، آووکادو ، بادام زمینی و … مایع نیستند، چربی اند.

کلم بروکلی :

مایکروویو مواد مغذی مفید کلم بروکلی، را از بین می برد. اگر از بروکلی استفاده می کنید در هر صورت نباید گرمای زیادی به ان بدهید و ان را کمی بخارپز کنید تا مواد مغذی مفیدش از بین نروند.

فلفل تند :

فلفل تند را درون مایکروویو قرار ندهید زیرا ممکن است سبب آتش سوزی شده و گازهای تولید شده بر اثر گرما، پس از باز کردن در مایکروویو باعث سوزش چشم و گلوی شما شود.

سیب زمینی شب مانده :

سیب زمینی شب مانده که در یخچال گذاشته اید را با مایکروویو گرم نکنید زیرا مایکروویو نمی تواند بوتولیسم را بکشد و این احتمال هست که آن ها عامل بروز بیماری نادر ولی کشنده بوتولیسم شوند.

قارچ های پخته شده:

قارچ پخته شده و مانده از قبل را نباید داخل مایکروویو گرم کنید زیرا قارچ هدفی آسان برای میکرو ارگانیسم ها است، اگر قارچی را میل کنید که درست داخل مایکروویو گرم نشده است، ممکن است دچار بیماری شوید.

پاکت های کاغذی قهوه ای :

کیسه های کاغذی نیز جزو چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت زیرا در صورت بالا بودن دمای مایکروویو اتش خواهند گرفت.

لباس :

گرم کردن جوراب هایتان در مایکروویو غیر بهداشتی است و سبب یک اتش سوزی بزرگ می شود زیرا لباس های خشک رطوبتی برای دفع انرژی ندارند و با گرم شدن زیاد آتش می گیرند.

اسفنج خشک:

مایکروویو گزینه مناسبی برای اینکه اسفنج آشپزخانه خود را عاری از باکتری کنید، نیست. انرژی های ساتع شده توسط مایکروویو باید توسط آب و یا چربی جذب شوند و اگر اسفنج را خشک درون مایکروفر بگذارید، انرژی های دفع نشده ممکن است باعث اتش گرفتن اسفنج شود.

شیر مادر:

اگر کودک شیرخوار دارید و شاغل هستید و شیر خود را درون فریزر نگهداری می کنید تا در زمان لازم کودک از آن استفاده کند. شیر یخ زده را درون مایکروویو برای گرم شدن قرار ندهید، زیرا به طور غیر یکنواخت گرم می شود و برخی از قسمت های شیر ممکن است بسیار داغ شود. برای گرم کردن شیر، مقداری آب را روی اجاق گاز گرم کنید و شیشه حاوی شیر مادر را درون آن قرار دهید تا به دمای اتاق برسد.

ظروف فومی :

فوم پس از گرم شدن، مواد شیمیایی خطرناک را به درون غذا آزاد می کند پس ظرف فومی را درون مایکروویو قرار دهید.

نکته :

روشن کردن مایکروفر بدون اینکه چیزی داخلش باشد بسیار خطرناک است و امکان منفجر شدن آن وجود دارد.

برای گرم کردن غذا در مایکروویو از ظرفی که امتحانش را پس داده و روی آن نوشته شده که قابل استفاده در مایکروویو است، استفاده کنید.