به گزارش پایگاه خبری نشان :

داشتن تغذیه مناسب برای سلامتی بسیار مهم است، خصوصا زمانی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر از قبل شده است. این اتفاق برای کسانی که مبتلا به کرونا شده اند و در فصل موسمی از تب ویروسی، سرماخوردگی یا آنفولانزا رنج می برند نیز صدق می کند. آنچه می خورید و می نوشید، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و به نوبه خود در سرعت بهبودی شما تاثیر می گذارد. سازمان جهانی بهداشت برخی از توصیه های رژیم غذایی را در طول همه گیری کووید-19 ارائه داده است. بر اساس همه این دستورالعمل ها، رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به کرونا باید شامل گروه های تغذیه ای عنوان شده در ادامه ی این بخش از بهداشت و سلامت نمناک شود.

 

غذاهای مفید برای بیماران کرونایی ؛ آنچه بیمار باید بخورد

کالری :

در این دوران انرژی بدن کم می شود بنابراین باید غذاهایی سرشار از کالری بخورید تا سطح انرژی اولیه خود را بازگردانید. برنج، سیب زمینی، نان، ماکارونی، غلات سبوس دار ( برنج قهوه ای ، آرد گندم سبوس دار، جودوسر، ارزن و ..) و حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید اما از مصرف غذاهای بدون کالری و غذاهای ناسالم و تنقلات خودداری کنید.

پروتئین :

برای داشتن احساسی بهتر نیاز به خوردن انواع محصولات پروتئینی دارید بنابراین غذاهای غنی از پروتئین بخورید تا روزانه 75-100 گرم از آن را دریافت کنید. تا جایی که می توانید در رژیم غذایی خود غلات، عدس، حبوبات، محصولات لبنی ( ماست و شیرکم چرب )، محصولات سویا، مغزها و دانه ها را اضافه کنید. اگر گیاه خوار نیستید، مرغ و تخم مرغ و ماهی نیز مصرف کنید.

میوه ها و سبزیجات :

میوه ها و سبزیجات تازه منابع خوبی از فیبر غذایی، فولات، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. از سیب و موز گرفته تا کدو و سبزیجات دارای برگ سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مرکباتی مانند پرتقال نیز منبع خوبی از ویتامینC هستند که در بهبود سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت ها نقش اساسی دارد.

تقویت کننده های سیستم ایمنی :

میوه ها، سبزیجات، گیاهان و برخی از ادویه ها مانند زردچوبه، زنجبیل و سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی هستند زیرا در آن ها مواد شیمیایی گیاهی و ترکیبات فعال زیستی وجود دارد. این مواد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و دمنوش های تقویت کننده سیستم ایمنی مانند شیرزردچوبه، چای سبز ، چای های گیاهی و . . . را نیز بنوشید.

آجیل و مغزیجات:

برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس مصرف آجیل های خام و مغزیجات مانند مغز بادام ، گردو و پسته و خشکبار مفید است. این افراد می توانند به غذای خود مقداری گردوی پودر شده که دارای کالری، پروتئین و چربی است اضافه کنند تا بدن آن ها تقویت شده و کالری از دست رفته بدنشان تأمین شود.

مایعات :

وجود عفونت در بدن می تواند باعث کم آبی شود بنابراین مهم است که برای بهبودی خود، بدن تان را آبرسانی کنید. روزانه 8-10 لیوان آب بنوشید زیرا به دفع سموم از بدن کمک می کند و همچنین می توانید آبگوشت ، سوپ و سایرنوشیدنی ها را در بخشی از رژیم روزانه خود قرار دهید.

غذاهای مضر برای بیماران کرونایی؛ آنچه بیمار نباید بخورد

فست فود و غذاهای چرب :

در دوران نقاهت بیماران کرونایی نباید فست فود و غذاهای پرچرب و سرخ شده که هضم سختی دارند، را میل کنند. بهتر است این افراد بیشتر غذاهای بخارپز و آب پز میل کنند. فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده حاوی نمک زیاد، اسید های چرب ترانس و اشباع بوده که برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

نمک و نوشیدنی های شیرین:

مصرف نمک و نوشیدنی های شیرین سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند. نوشیدنی های شیرین باعث تضعیف عملکرد سیستم ایمنی می شود و در صورت مصرف عسل طبیعی ترجیحاً یک یا دو قاشق مرباخوری عسل به همراه یک قاشق غذاخوری آب لیمو تازه مصرف شود. بیماران کرونایی باید مصرف نوشابه و نوشیدنی های شیرین شده با شکر، قند ساده، گز، سوهان ، نقل، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی جات را محدود کنند. اگر بیمار داروهای کورتون دار مصرف می کند، باید میزان سدیم غذایش را کم کند.

انواع ترشی:

بیماران کرونایی نباید از ترشی ها و سرکه استفاده کنند زیرا سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می شود و مصرف آن برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس ممنوع است.

مواد غذایی حساسیت زا:

بیماران کرونایی بهتر است در دوران نقاهت از مصرف مواد غذایی حساسیت زا مانند بادام زمینی ، خربزه و انگور اجتناب کنند زیرا مصرف زیاد مواد آلرژی زا باعث شدت مشکلات تنفسی می شود.

علاوه بر آنچه گفته شد، بیماران کرونایی بهتر است از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنند:

  • کالباس و سوسیس
  • آش های سنگین
  • غذاهای پرچرب یا سرخ کرده مانند سیب زمینی سرخ شده
  • انواع فست فودها و غذاهای آماده فرآوری شده
  • نمک و شوری ها و غذای کنسروی شور
  • فلفل و انواع سس های تند
  • مواد غذایی شیرین
  • آبمیوه های صنعتی و نوشابه های گازدار

مواردی که باید درباره این رژیم برای بهبودی بیمار کرونایی به خاطر بسپارید

علاوه بر افزودن تمام غذا ها و نوشیدنی های مفید به رژیم غذاییتان، برای موثرتر بودن آن باید نکات ذیل را هم در ذهن داشته باشید :

- محصولات تازه مانند میوه ها، سبزیجات و محصولات حیوانی را نسبت به محصولات بسته بندی شده در اولویت قرار دهید.

- مطمئن شوید که همه وعده های غذایی تان در خانه و تازه تهیه شده باشد.

- تمام روش های بهداشتی را هنگام تهیه غذا رعایت کنید. دستان خود را قبل و بعد از پخت و خوردن غذا بشویید.

- سعی کنید وعده های غذایی کم حجمی را به دفعات زیاد بخورید زیرا خوردن غذا های پرحجم ممکن است در مراحل اولیه بهبودی کرونا دشوار باشد.

- بسیاری از مبتلایان به کرونا در طول دوره نقاهت خود در بلعیدن دچار مشکل می شوند بنابراین غذاهای له شده، نرم و مایعات را ترجیح دهید.

- هر گونه رژیم غذایی بدون خواب کافی و ورزش مناسب بی تاثیر است، بنابراین به اندازه کافی استراحت کنید و فعالیت های بدنی سبکی انجام دهید تا به تناسب و فرم بدنی دلخواه برسید.