به گزارش پایگاه خبری نشان :

کشورهای همسایه واکسیناسیون کرونا را برای گروه‌های پرخطر و کادردرمان آغاز کرده‌اند و در ایران نیز هلال احمر خبر داده که یک میلیون دز واکسن چینی خریداری خواهد کرد.

*در بازار سیاه واکسن موجود است ولی مشخص نیست که این واکسن واقعی است یا نه، باید مشتری اعتماد کند و هزار یورو برای واکسن روسی پرداخت کند. داروفروشان ناصرخسرو می‌گویند: «از۱۰ روز دیگر واکسن چینی هم می‌آید.» ایران دارای ۸ هزار و ۵۷۴ کیلومتر مرز مشترک با ۷ کشور است و همین امر سبب‌شده هر چیزی که به بازار اروپا، آمریکا و یا حتی شرق دور عرضه شود در نهایت ۴۸ساعت بعد در بازار ایران نیز موجود باشد.

 مشاهدات میدانی حکایت دارد که مقدار محدودی واکسن روسی اسپوتنیک‌ ساخت شرکت گاما روسیه در بازار موجود است که برای خرید آن باید حداقل ۲ هفته در صف ماند. طبق اظهارات فروشنده این واکسن نمونه ضعیف‌شده ویروس است و برای همین احتیاج به نگهداری در دمای خاص ندارد. واکسن‌های غربی چون بر اساس فرمول ژنتیکی ساخته شده‌اند باید در دمای منفی ۲۰ تا منفی ۷۰ درجه نگهداری شوند اما نمونه‌های چینی و روسی فقط باید در جای خشک و خنک و به دور از آفتاب باشند.

* قیمت دو دز این واکسن هزار یورو است و معادل ریالی آن را قبول نمی‌کنند، هیچ‌گونه ضمانتی هم در مورد اینکه آیا این واکسن اصل است یا خیر وجود ندارد. با توجه به بسته بودن مرزها به‌نظر می‌رسد این واکسن از طریق مسافران پروازی وارد کشور می‌شود و تعداد آن بسیار محدود است‌ به‌طوری‌که فروشنده می‌گوید «‌من چندتا محدود داشتم و قیمت هزار یورو تعیین کردم اما یک‌دفعه فردی آمد و برای خانواده خود کل بار موجود را به قیمت واحدی ۴۵‌میلیون تومان خرید، البته این قیمت‌های نجومی نهایتا تا ۱۰ روز دیگر باشد. وقتی بار چینی که از کشورهای خلیج‌فارس می‌آید به بازار برسد قیمت‌ها شکسته خواهد شد.»

فروشنده درخصوص قیمت واکسن در روسیه می‌گوید: «برای اتباع روس و خارجی‌هایی که مقیم‌روسیه هستند واکسن رایگان است اما برای مسافران قیمت آن ۸یورو است که دز اول را همانجا تزریق می‌کنی و دز بعدی را که باید ۸ هفته بعد بزنی به شما تحویل می‌دهند، البته می‌توانی دز اول را هم نزنی و هیچ اجباری در آن نیست.» داروفروشان ناصرخسرو می‌گویند: «از۱۰ روز دیگر واکسن چینی هم می‌آید.» ایران دارای ۸ هزار و ۵۷۴ کیلومتر مرز مشترک با ۷ کشور است و همین امر سبب‌شده هر چیزی که به بازار اروپا، آمریکا و یا حتی شرق دور عرضه شود در نهایت ۴۸ساعت بعد در بازار ایران نیز موجود باشد.