به گزارش پایگاه خبری نشان :

حتما شما هم تصویر شست وشوی مجسمه‌های چند صد میلیون ‌دلاری «جاکومتی» در موزه هنرهای معاصر را در شبکه های اجتماعی دیده اید. در این عکس یک نفر را می بینیم که مشغول شستن آن ها با یک شلنگ آب است. البته بعد از این که این عکس در شبکه‌های مجازی بسیار چرخید، مدیرکل اداره هنرهای تجسمی آن را تکذیب کرد و گفت، این عکس متعلق به سال ها پیش است. با این حال امروز ضمن معرفی آثار جاکومتی در موزه هنرهای معاصر، از این هنرمند سوئیسی بیشتر نوشته ایم.

ماجرا چیست؟

همان طور که نوشتیم، تصویر نحوه شست و شوی این مجسمه ها که هر کدام بیش از 100 میلیون دلار ارزش دارد، سر و صدای زیادی به پا کرد که با واکنش مدیرکل اداره هنرهای تجسمی همراه شد. او گفته: «از ابتدای انقلاب تا امروز آثار جاکومتی زیر آسمان شهر و داخل محوطه موزه قرار داشتند، اما سال ۹۶ آن ها را از ترس باران‌های اسیدی تهران به داخل موزه انتقال دادند وهم اکنون در داخل موزه هستند.» مظفری در ادامه درباره تصویر منتشر شده گفت: «این تصویر مربوط به فیلم مستندی است که سال ۸۶ درباره موزه هنرهای معاصر تهران ساخته شد که در بخشی از آن در حال شست‌وشوی مجسمه جاکومتی هستند. متاسفانه فردی که این تصویر را منتشر کرده، بخشی از این فیلم را تقطیع و بخش مدنظر را منتشر کرده است.»

مرد و زن پا بلند

زن و مردی بی‌حرکت با دست و پاهایی دراز و کشیده یکی از تصویرهای آشنا برای کسانی است که تا به حال به ساختمان موزه هنرهای معاصر سر زده اند. مجسمه‌هایی که قد بلندشان بیش از هر ویژگی دیگری خودنمایی می‌کند. «مرد در حال قدم زدن» و «زن ایستاده»؛ نام این دو مجسمه از آثار مجسمه ساز مطرح سوئیسی «آلبرتو جاکومتی» است که هر کدام بیش از 100 میلیون دلار ارزش دارند.

مجسمه «مرد در حال قدم زدن» با ارتفاع 182.5 سانتی‌متر است و «زن ایستاده» با قامتی بلندتر و حدود ۲۶۷ سانتی‌متر که هر دوی آن ها از جنس برنز آلیاژی هستند. از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد مجسمه‌های جاکومتی، بدن‌ها و اعضایی کشیده و بلند است. این هنرمند همچنین رکورد گران‌ترین مجسمه‌ها در تاریخ هنر را دارد؛ مثلا فقط قیمت مجسمه مردی که راه می‌رود، چند سال پیش ۱۰۴ میلیون دلار ارزیابی شد. مجسمه ای که عکس آن روی اسکناس‌های ۱۰۰ فرانکی سوئیس هم نقش بسته ‌است. این دو اثر پیش از انقلاب خریداری شده است.