به گزارش پایگاه خبری نشان :

یک هفته از تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار درباره افزایش قیمت تخم‌مرغ با هدف تثبیت بازار این کالا گذشت اما هنوز خبری از ثبات در این بازار نیست. هفته گذشته عباس قبادی؛ دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت عرضه هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری را ۱۴ هزار تومان و در خرده‌فروشی‌ها 16 هزار و 900 تومان اعلام کرد. بنابراین هر شانه تخم‌مرغ باید حدود ۳3 تا 34 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

اما بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد که این محصول با اختلاف قیمت بیش از ۱۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد به‌گونه‌ای که الان هر عدد تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین مواد غذایی، 1600 تا1700 تومان فروخته می‌شود یعنی هر شانه تخم‌مرغ به‌صورت دانه‌ای 48 تا 51 هزار تومان هزینه دارد. البته در میادین میوه و ‌تره‌بار قیمت هر شانه تخم‌مرغ حدود 34 هزار تومان است اما در خرید دانه‌ای تخم‌مرغ در خارج از این میادین قیمت‌ها بالاتر از این ارقام است. شاید دلیل اصلی این مسئله مماشات دولت با برخی عوامل توزیع در صنعت مرغداری و فقدان نظارت باشد.

رضا سالمی؛ مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، تولید سالانه تخم‌مرغ را بیش از یک‌ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با توجه به مصرف سالانه ۹۴۰ تا ۹۵۰ هزار تن تخم‌مرغ، کمبودی در تامین این کالا نداریم. افزایش یا کاهش قیمت هر کالایی تحت تأثیر سه عامل تامین، توزیع و نظارت است و مشکلات به توزیع و نظارت بازمی‌گردد. البته التهابات اخیر بیشتر مربوط به بحث نهاده‌های دامی ‌است که با تدبیر وزارت جهاد کشاورزی، بخشی از نگرانی‌های مرغداران مرتفع شده است.

همچنین هدایت‌اله اصغری؛ مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در واکنش به عرضه هر عدد تخم‌مرغ با نرخ 1700 تومان در خرده‌فروشی‌ها تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده ۱۷ هزار تومان و یک شانه ۳۴ هزار تومان است.