به گزارش پایگاه خبری نشان :

ابتکار جالب یک کشاورز محلی هند در تولید برق برای خانه اش او را به سوژه رسانه‌ها تبدیل کرده است. این کشاورز که نامش «سیداپا» اعلام شده با وسایل بسیار ساده، دستگاهی طراحی کرده است که می‌تواند ۱۵۰ وات برق تولید کند.

سیدانا که اهل روستایی دورافتاده در ایالت کارناتاکا هند است در ساخت این دستگاه شبیه به آسیاب بادی، از لگن‌های پلاستیکی و الوار و همچنین جریان آب استفاده کرده است. بنا به گفته این مرد روستایی، انگیزه ساخت این دستگاه زمانی در او ایجاد شد که شرکت برق محلی از تامین برق خانه‌اش به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه دورافتاده خودداری کرد. پس از آن، او طرز کار  یک آسیاب بادی را در تپه‌های ناراگوند از نزدیک مشاهده کرد.

انتشار تصاویری از دستگاه تولید برق این کشاورز محلی مورد توجه بازیکن سابق کریکت تیم ملی هند قرار گرفت. او با انتشار تصویری از این دستگاه در تمجید از این کشاورز و ابتکار او نوشت: «باورنکردنی! یک کشاورز اهل منطقه‌ای دورافتاده در کارناتاکا دستگاه ساده‌ای طراحی کرده که با آن برق خانه اش را تامین می‌کند. او برای ساخت این دستگاه فقط ۵۰۰۰ روپیه هزینه کرده است که می‌تواند ۱۵۰ وات برق توسط جریان آب در کانال تولید کند.»

بنا به گزارش رسانه‌های محلی هند، این دستگاه انرژی لازم برای روشن کردن ۱۰ لامپ ۶۰ واتی و همچنین دو دستگاه تلویزیون را تولید می‌کند. سیدانا مدعی است قادر است تمام روشنایی برق روستای محل اقامتش را تامین کند.

باشگاه خبرنگاران