به گزارش پایگاه خبری نشان :

 به نقل از کورا، امروزه مردم به صورت مختلف اقدام به مصرف برنج می‌کنند. دستکم نیمی از مردم جهان به برنج به عنوان یک وعده غذایی اصلی نگاه می‌کنند. با این حال، مصرف این گیاه دارای فواید متعدد و در عین حال، برخی مضرات است.

برنج سرشار از کالری، کربوهیدارت، فیبر، پروتئین، چربی، ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی است. در نتیجه مصرف برنج فواید بی شماری برای بدن دارد اما باید به یاد داشت، زیاده روی در مصرف آن می‌تواند برای بدن مضر باشد.

برنج دارای کالری بالاست که بخش قابل توجهی از آن ناشی از کربوهیدارت است که بی تردید می‌تواند یکی از دلایل اصلی چاقی باشد. همچنین برنج برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی را داراست اما در این زمینه غنی نیست.  اگر از جمله افرادی هستید که به طور مداوم ورزش می‌کنید یا تحرک کافی دارید نباید نگران مصرف متعارف برنج در وعده‌های غذایی خود باشید.

زیاده روی در مصرف برنج چه عوارضی دارد؟

به طور عمومی زیاده روی در مصرف هر مواد غذایی ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشد. امروزه برنجی که غالب مردم مصرف می‌کنند به برنج سفید مشهور است. برنج سفید دارای سدیم پایین و فیبر کم است.

زمانی که برنج زیادی مصرف می‌کنید، در ابتدا متوجه تورم در شکم خود می‌شوید، این امر منجر به چاقی شما خواهد شد. مصرف برنج می‌تواند به سرعت قند خون را بالا ببرد بنابراین برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، خطر بزرگی است. دیابت می‌تواند منجر به از کار افتادن کلیه ها، نابینایی و قطع عضو شود. 

برنج سفید در اصل نوعی نشاسته است و هضم آن برای بدن کار بسیار سختی است. این گیاه سرشار از کربوهیدرات است و سطح پروتئینی آن به مراتب کمتر است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم برنج ، تنها ۲.۴ گرم پروتئین وجود دارد.

مصرف برنج سفید به طور گسترده در میان کشور‌های آسیایی رایج است و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با رگ‌های کرونری (رگ‌های خون رسان به قلب) در این کشور‌ها زیاد است.