به گزارش پایگاه خبری نشان :

«جیکوب آنتونی چَنسلی» یکی از عوامل حمله هفته گذشته به کنگره آمریکا خواستار بهره‌مندی از عفو شد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، چنسلی که لقب «شمن کیو اِنان» را به خود داده است، از طریق وکیل خود از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خواست وی را مورد عفو قرار دهد.

طبق این تئوری توطئه کیو انان که در میان گروه‌های راست‌گرای افراطی در آمریکا طرفدار دارد، دولتی مخفی در آمریکا وجود دارد که هدفش مقابله با دولت ترامپ است. این تئوری می‌گوید ترامپ در تلاش است نیروهای شر حزب دموکرات را برملا کند.

در پی وقوع حادثه حمله به کنگره آمریکا، شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر، حساب‌های کاربری شماری از حامیان این تئوری توطئه را به‌طور دائم مسدود کرده است.

ترامپ در هفته‌های پایانی دولتش، حکم عفو ۲۶ نفر را از جمله برای «راجر استون» مشاور پیشین خود، «پائول منفورت» رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ و «چارلز کوشنر» پدر دامادش «جرد کوشنر»، صادر کرده است.

ترامپ همچنین پیشتر چهار تن از عناصر شرکت «بلک واتر» که به قتل ۱۴ غیرنظامی در عراق محکوم شده بودند را عفو کرد.

نیویورک تایمز به نقل از دو منبع آگاه نوشته است که پس از روز انتخابات در سوم نوامبر (۱۳ آبان) ترامپ بارها به مشاوران خود گفته که وی درصدد صدور فرمان بخشش خود است و به دنبال بررسی تاثیرات قانونی و سیاسی این اقدام خود بوده است، اقدامی که یکی از فوق‌العاده‌ترین و بی‌سابقه‌ترین اقدامی خواهد بود که یک رئیس جمهور آمریکا در تاریخ این کشور از قدرت خود برای آن استفاده می‌کند.

در همین راستا وکیل چنسلی مدعی شد این هوادار ترامپ به طور مسالمت‌آمیز دست به اعتراض زده است و خود را به مقامات قضایی تحویل داده است و به همین دلیل باید از سوی ترامپ مورد عفو قرار گیرد.

چنسلی با اتهاماتی از جمله ورود غیرقانونی به محوطه کنگره و رفتار مخل نظم عمومی در این مکان مواجه است. در پرونده او آمده است که هنگام ورود به ساختمان کنگره نیزه‌ای در دست داشته که پرچم آمریکا را به آن گره زده بود.

چند دادستان آمریکایی پیش‌تر در نامه‌ای به یک قاضی این کشور درخواست کرده بودند چنسلی را که از حامیان تئوری توطئه «کیو اِنان» محسوب می‌شود، تحت پیگرد قرار دهد. این دادستان‌های فدرال در نامه خود یادداشتی از وی خطاب به مایک پنس را ضمیمه کرده‌اند که در آن نوشته شده: «عدالت در راه است، فقط مسئله زمان مطرح است».

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

اما حامیان ترامپ در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

در همین راستا، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه، با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ را تصویب کرد.  این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.