به گزارش پایگاه خبری نشان :

دکتر زهرا عبدی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری  با اشاره به عفونت‌های قارچی به خصوص عفونت موکورمایکوزیس، اظهار داشت: در افراد بدون نقص ایمنی مهمترین عفونت قارچی بیشتر عفونت‌های پوستی و جلدی است.

وی با بیان اینکه قارچ‌های پوستی و جلدی بیشتر روی بدن به خصوص انگشتان پا ظاهر می‌شوند، گفت: یکی از دلایل طاسی سر می‌تواند به خاطر عفونت‌های قارچی باشد، در افراد عادی این نوع قارچ‌ها بیشتر ظاهر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه عفونت قارچی در افراد به خصوص بیماران دیابتی متفاوت ظاهر می‌شود، افزود: بیماران دیابتی به خصوص آنهایی که بیماری آنها به خوبی کنترل نشده باشد معمولا سیستم دفاعی اولیه در خون می‌تواند آلوده به اسپورهای قارچی شود.

اسپورهای قارچی

عبدی ادامه داد: بسیاری از افراد در طول روز ممکن است با اسپورهای قارچی تماس داشته باشند که این اسپورها می‌تواند در پنیر، ماست و انواع غذاهای کپک زده وجود داشته باشد. این اسپورهای قارچی می‌تواند به راحتی در هوا پخش شود و از راه بینی به سینوس‌ها راه پیدا کند.

وی اضافه کرد: این اسپورهای قارچی اگر به عروق را پیدا کند می‌تواند باعث عفونت‌های جدی در بدن شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری عنوان کرد: افرادی که دیابت ندارند در اولین سطح تهاجم این عفونت‌های قارچی خیلی راحت می‌توانند این عفونت‌ها را کنترل کنند اما افرادی که دیابت دارند انواع قارچ‌ها می‌توانند حالت تهاجمی پیدا کند و عفونت وارد خون آنها شود.

عبدی ادامه داد: به دلیل اینکه قند این افراد کنترل نیست اکثرا قادر نیستند که این قارچ‌ها را از بین ببرند و به همین دلیل این عفونت‌های قارچی به عروق بینی و سینوس حمله ور شده و به راحتی می‌تواند به عروق مغز راه پیدا کند.

شایع ترین نوع عفونت‌های قارچی

وی با اشاره به اینکه یکی از عفونت‌های قارچی شایع موکورمایکوزیس است، گفت: متاسفانه مریض‌های دیابت ما بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به طوری که سقف دهن آنها به خاطر این عفونت از بین رفته و یا سینوس‌ها به شدت آلوده شده است. خیلی از بیماران دیابتی که درگیر این نوع عفونت قارچی می‎شوند ممکن است عفونت به عروق چشم آنها تهاجم پیدا کند و یک چشم خود را از دست بدهند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: بیمارانی که معمولا به خاطر این نوع عفونت در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند اکثراً یکی از چشم‌های خود را از دست داده‌اند و بعد بیماری تشخیص داده شده است.

پلیپ آلرژیک

عبدی با بیان اینکه عفونت‌های قارچی معمولا در کسانی که سابقه آلرژی و پلیپ آلرژیک هستند هم مشاهده می‌شود، تصریح کرد: این افراد از طریق اسپورهای قارچی پخش شده در هوا مستعد یک سری عفونت‌های قارچی هستند و آلودگی وارد بدن آنها می‌شود.

وی یادآور شد: کسانی که آلرژی دارند این نوع قارچ که اسم آن آسپرژیلوس است معمولا حالت تهاجمی ندارد و بیشتر موضعی است. این نوع عفونت‌های قارچی موضعی هم درمان می‌شوند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: عفونت‌های قارچی به ندرت ممکن است در افرادی که مشکلات بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی دارند تشخیص داده نشود. احتمال دارد بیماری آنها با یک عفونت قارچی جدی مشخص شود.

آبسه‌های قارچی

عبدی در ادامه بیان داشت: معمولا افرادی که سالم هستند آبسه‌های قارچی در آنها اتفاق نمیفتد. اما ممکن است آبسه‌های چرکی و باکتریال در آنها به وجود بیاید.

وی یادآور شد: افرادی که سن بالا دارند و یا نقص ایمنی پنهان دارند به ندرت ممکن است دچار عفونت‌های قارچی شوند. در این خصوص لازم است که سیستم ایمنی به خوبی بررسی شود.

عفونت قارچی و رابطه آن با بیماران مبتلا به اچ آی وی

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: عفونت‌های قارچی شایع در بیماران شیمی درمانی، بیماران پیوندی به خصوص مریض‌های پیوند مغز و استخوان بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین عفونت‌های قارچی در بیمارانی که نقص ایمنی اکتسابی مانند اچ آی وی دارند هم دیده می‌شود.

عبدی افزود: در بیماران اچ آی وی زیاد شایع نیست اما یک نوع مننژیت در این بیماران بیشتر از سایر افراد مشاهده می‌‌شود.

وی عنوان کرد: بیماران پیوند مغز استخوان به خاطر اینکه شیمی درمانی خیلی سنگینی دریافت می‌کنند،عفونت‌های قارچی ممکن است بیشتر در این گروه‌ها مشاهده شود.