به گزارش پایگاه خبری نشان :

عیدی بازنشستگان از جمله مهمترین مسائلی است که در ماه آخر سال توجه بسیاری را به خود جلب می کند. عیدی بازنشستگان گرچه شاید به ظاهر از مباحث اولویت دار محسوب نشود اما عیدی بازشستگان در پایان سال می تواند بسیاری از امور این قشر را تسهیل کند. عیدی بازنشستگان باید توسط مسئولان جدی گرفته شود و در موعد خودش پرداخت شود. پرداخت به موقع عیدی بازنشستگان گاهی مورد غفلت برخی دستگاه ها قرار می گیرد که پیام خوبی را به بازنشستگان و خانواده های آنها منتقل نمی کند.

عیدی بازنشستگان

علی دهقان‌کیا ضمن تأکید بر اینکه دولت باید توجه ویژه‌ای را به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی داشته باشد، اظهار کرد: امیدواریم در لایحه بودجه سال آتی با تخصیص اعتبارات لازم شاهد اجرای کامل طرح متناسب‌سازی و همسان‌سازی باشیم.

وی درباره واریز عیدی برای بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: بنابر پیگیری‌ها و وعده داده شده از سوی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی قرار است تا پایان بهمن‌ ماه عیدی بازنشستگان واریز شود.

دهقان‌کیا افزود: بر همین اساس بازنشستگان تأمین اجتماعی در بهمن‌ ماه در دو مرحله دریافتی خواهند داشت یک مراحله مربوط به حقوق مستمری و دیگری مربوط به عیدی خواهد بود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران درباره میزان عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: رقم عیدی فعلاً شخص نیست و به‌زودی از سوی دولت اعلام خواهد شد.

عیدی بازنشستگان

 

جزئیات عیدی و پاداش مستمری‌بگیران و بازنشستگان

در حالی که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم موضوع عیدی و پاداش آخر سال به دغدغه کارمندان،کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران تبدیل شده و جزییات افزایش آن را با وسواس پیگیری می‌کنند.

‌به گزارش خبرنگار ایسنا، مبلغ عیدی مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی همه ساله توسط هیات وزیران مشخص و به طور معمول بهمن ماه اعلام می‌شود که به محض ابلاغ، سازمان تامین اجتماعی آن را به حساب مستمری بگیران واریز می‌کند.

سال گذشته سازمان تامین اجتماعی با تامین اعتبار و منابع مورد نیاز موفق شد عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را در نیمه نخست اسفندماه به حساب آنها واریز کند که به گفته نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت آن ۱۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرد؛ بر همین اساس مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی همانند کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری ۶۸۸ هزار تومان تعیین شد.

درباره رقم عیدی کارکنان دولت نیز هرچند هنوز رقمی اعلام نشده ولی بر اساس پیش‌بینی‌ها عیدی کارمندان امسال ۷۷۰ هزار تومان است که البته مبلغ قطعی آن باید به تصویب هیات وزیران برسد و احتمال زیاد در روزهای آینده مصوبه هیأت وزیران در مورد نحوه پرداخت عیدی کارکنان دولت، ‌ به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ خواهد شد.

آنچه مسلم است تصمیم گیری درباره رقم عیدی کارکنان دولت در مورد بازنشستگان کشوری نیز اعمال خواهد شد.

در مورد عیدی کارگران بیمه شده تامین اجتماعی نیز فرمولی که از سالهای گذشته تاکنون مبنای محاسبه قرار گرفته ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی است که بر اساس آن، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

همچنین به موجب تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

عیدی بازنشستگان

مبلغ و زمان واریز بازنشستگان عیدی چه اهمیتی دارد؟

مبلغ و زمان واریز عیدی ۹۹ کارگران و بازنشستگان را اعلام کنید!هر سال عیدی بازنشستگان و کارگران با حقوق بهمن‌ماه پرداخت می‌شود. با وجود اینکه چیزی تا بهمن‌ماه نمانده، تاکنون زمان دقیق و مبلغ پرداختی آن مشخص نشده است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی کشور، عیدی بازنشستگان کشور طبق روال هر سال در بهمن‌ماه پرداخت می‌شود. با وجود اینکه چیزی تا بهمن‌ماه نمانده، تاکنون زمان دقیق و مبلغ پرداختی آن مشخص نشده است.

همه کارگاه‌های مشمول قانون کار موظف‌اند عیدی و سنوات کارگران خود را پرداخت کنند. مبنای محاسبه عیدی و پاداش کارگران برای یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد آنان است. مبلغ پرداختی عیدی و پاداش نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه هر یک از کارکنان بیشتر باشد.

حداقل عیدی کارگران در سال۹۸ برای افرادی که یک سال کامل در واحدی مشغول به کار بودند، ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۱۱۲ تومان و حداکثر عیدی نیز ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۱۶۸ تومان بوده است. میزان عیدی سال۹۸ بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه وراث متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی، نیرو‌های مسلح، حقوق وظیفه ازکارافتادگی و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان ازکارافتاده کلی نیز معادل یک میلیون تومان بود.

اما باید دید باتوجه‌به اینکه امسال شاهد موج گرانی کالا‌های اساسی و رکود کسب‌وکار‌ها ناشی از کرونا بودیم، هیئت دولت چه تصمیمی برای پرداخت بموقع عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران و از همه مهم‌تر عیدی کارفرمایان به کارگران اتخاذ می‌کند.

عیدی بازنشستگان

عیدی بازنشستگان باید چه میزان باشد؟

برابر ماده‌واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار، حداقل عیدی کارگران دوبرابر حداقل دستمزد و حداکثر عیدی به‌شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه‌برابر حداقل دستمزد خواهد بود.

باتوجه‌به مصوبه شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال۱۳۹۹ با افزایش ۲۶درصدی به یک میلیون و ۹۱۱هزار تومان رسید که با احتساب ماده‌واحده قانونی، حداقل عیدی کارگران ۳میلیون و ۸۲۰هزار تومان و حداکثر عیدی نیز ۵میلیون و ۷۳۰هزار تومان خواهد بود؛ بنابراین عیدی پرداختی به کارگران در انتهای سال نباید کمتر از ۳میلیون و ۸۲۰هزار تومان باشد.

عیدی بازنشستگان

چرا عیدی بازنشستگان واریز نشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اگر چه خبرهای اولیه حاکی از این بود که عیدی بازنشستگان از امروز واریز می‌شود اما مخاطبان می‌گویند که امروز دریافتی نداشته‌اند.

در این خصوص علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: پرداخت عیدی بازنشستگان به ابلاغ دولت مشروط شده است. یعنی دولت باید میزان عیدی را ابلاغ کند که چقدر عیدی باید پرداخت شود. اگر الان ابلاغ شود مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قول داده که تا پایان بهمن پرداخت می‌شود.

به گفته او، در سال گذشته عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی همانند عیدی کارمندان پرداخت شد. به احتمال زیاد امسال نیز همان مبلغی که برای عیدی کارمندان در نظر گرفته شده به بازنشستگان نیز داده شود.

دهقان کیا از سخت شدن شرایط می‌گوید که با زیر سوال رفتن کلیات بودجه عمل به تصمیمات نیز دشوار شده است، چرا که ما برای عمل به وعده‌هایی که داده‌ایم باید دوباره با دولت مذاکره کنیم تا بخشی از مطالبات ما را وصول کند.

طبق پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه، مبلغ عیدی امسال کارمندان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است اما براساس میزان افزایش حقوق، عیدی ۱٫۵ میلیون تومانی برای کارمندان پیش‌بینی می‌شود.