به گزارش پایگاه خبری نشان :

 آروغ زدن یک امر طبیعی‌ست که می‌تواند هرچندوقت یک‌بار برای هرفرد اتفاق بیفتد، اما اگر تعداد دفعات این اتفاق زیاد شود و فرد متوجه افزایش آن شود و از این موضوع رنج ببرد، دیگر امری طبیعی محسوب نمی‌شود و باید به‌دنبال دلایل آن بود. امروز در این مطلب، قصد داریم دلایل آروغ زدن زیاد را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

آروغ زدن چیست؟

آروغ زدن یا بادگلو، عمل خروج هوا از معده، از طریق دهان است. این حالت معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که معده به علت بلع مقدار زیاد گاز، منبسط شده باشد یا باد کرده باشد. آروغ زدن باعث خروج هوا و در نتیجه کاهش اتساع معده می‌شود. آروغ زدن عادی نیاز به هیچ درمانی ندارد و عوارضی ندارد. با این حال، اگر به علت وجود مشکل در سیستم گوارشی، بادگلو بیشتر شود، ممکن است در صورت عدم درمان، علائمتان بدتر شود و یا تا زمانی که مشکل تشخیص داده شود، ممکن است علائم دیگری نیز تجربه کنید.

دلایل آروغ زدن زیاد چیست؟

آروغ زدن اغلب با صدای معمول و گاهی بو همراه است؛ اما آروغ زدن زیاد که ممکن است نشان دهنده علائم خاصی از بیماری باشد، معمولاً با علائمی مانند درد و گرفتگی شکم که از نظر شدت و مدت متفاوت است و سوزش سردل همراه است.

بلعیدن هوا

بلع هوا یا هوا بلعی، بلع ارادی یا غیر ارادی هوا است. بلع مقادیر بیش از حد هوا می‌تواند در هنگام غذا خوردن یا نوشیدن با سرعت زیاد اتفاق می‌افتد. آروغ زدن زمانی رخ می‌دهد که معده از هوای بلعیده شده، پر شده باشد.

ریفلاکس معده

بیماری بازگشت اسید معده که همچنین به عنوان بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شناخته می‌شود، نوعی اختلال معده است که در آن اسید معده به سمت مری عقب رانده می‌شود. علائم GERD شامل اشکال در تنفس و غذا خوردن، احساس طعم اسیدی در دهان، حالت تهوع، سوزش معده، آروغ زدن بیش از حد، و درد قفسه سینه است.

برخی داروها

دارو‌های خاصی مانند NSAID ها، ملین‌ها و دارو‌های دیابت وجود دارد که ممکن است باعث آروغ زدن شده یا به بیماری‌های منجر شوند که به آروغ زدن کمک کنند.

گاستروپارزی

هنگامی که عضلات شکم شل و کند می‌شوند، به طور مژوس بر روند هضم تأثیر می‌گذارند، در نتیجه آروغ زدن ممکن است افزایش یابد. عضلات شکم به دلیل آنکه مواد غذایی هضم نشده برای مدت زمان بیشتر از حد معمول در معده مانده اند، متحمل فلج یا وقفه می‌شوند. گاستروپارزی یا فلج معده منجر به عملکرد نامناسب دستگاه گوارش شده و در نتیجه موجب بروز سوزش سردل و یبوست می‌گردد. علاوه بر این، این افراد از این شاکی خواهند بود که به دلیل اجابت مزاج نامنظم قادر به دفع کامل نیستند.

مواد غذایی

برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌توانید باعث آروغ زدن مکرر شوند. این مواد باعث ایجاد گاز در دستگاه گوارش می‌شوند، عبارتند از نوشیدنی‌های گازدار، الکل، غذا‌های پر نشاسته، شکر و یا فیبر. دیگر غذا‌های شایع عبارتند از: لوبیا، عدس، کلم بروکلی، نخود فرنگی، پیاز، کلم و ..

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نوعی اختلال روده است که علائمی مانند یبوست، اسهال، تهوع، درد معده، نفخ، و آروغ را تولید می‌کند. سندرم روده‌ی تحریک پذیر زمانی رخ می‌دهد که روده بزرگ موفق به انجام وظایف معمول خود نباشد.

آسم

خیلی عجیب است، اما آروغ زدن یکی از نشانه‌های آسم است. علت آن چیست؟ اگر مسیر‌های هوایی شما ملتهب شده باشند، مجبور می‌شوید برای رساندن هوای کافی به ریه هایتان بیشتر تلاش کنید. این کار فشار زیادی به دیافراگم شما نیز وارد می‌کند. هر دوی این تغییرات باعث وارد شدن گاز به گلو و در نتیجه بروز باد گلو یا آروغ می‌شود.

بارداری

در طول دوران بارداری، سطوح بالای هورمون پروژسترون با شل کردن بافت‌های عضلانی دستگاه گوارش خاطر نشان می‌سازد که دستگاه گوارش آهسته عمل کرده در نتیجه منجر به نفخ، آروغ زدن بیش از حد و حالت تهوع می‌شود. دلیل دیگر رشد رحم در مراحل بارداری است. رحم بزرگ شده در طول دوران بارداری حفره‌ی شکم را پر کرده، فرایند هضم را آهسته ساخته و موجب بروز آروغ می‌شود.

سوء هاضمه

عارضه‌ای است که مانع از هضم غذا شده و موجب بوجود آمدن ناراحتی در ناحیه شکم می‌شود. شخص ممکن است اغلب از سوء هاضمه‌ی دارای مشخصه‌ی آروغ زدن بیش از حد و احساس سوزش جاری در میان دستگاه گوارش شاکی باشد. در چنین مواقعی است که فرد هوای زیادی را بلعیده و منجر به آروغ‌های مداوم در او می‌شود.

چگونه از آروغ زدن زیاد پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از آروغ زدن زیاد راهکار‌هایی وجود دارد که می‌توانید با رعایت آن‌ها از این عادت را ترک کنید.

۱. هنگام غذا خوردن از صحبت کردن خودداری کنید.

۲. برای جلوگیری از بلعیدن هوای اضافی، به آرامی نوشیدنی بنوشید.

۳. برای سوزش معده خفیف، دارو‌های ضد اسید بدون نسخه مفید و موثر است.

۴. هر از گاهی کمی فعالیت بدنی داشته باشید. پیاده روی بعد از غذا منجر به هضم بهتر غذا می‌شود.

۵. سیگار کشیدن را ترک کنید، زیرا استنشاق دود سیگار از طریق دهان یک برای بلعیدن هوای زیادی است.

۶. از نی برای نوشیدن نوشیدنی ها، به ویژه نوشیدنی‌های گازدار استفاده نکنید. در عوض مستقیم از لیوان بنوشید.

۷. سطح استرس خود را کاهش دهید، زیرا استرس بیش از حد می‌تواند بر تنفس شما تأثیر بگذارد و باعث بلعیدن هوای زیادی شود.

۸. از مصرف نوشابه‌های گازدار و آبجو خودداری کنید؛ زیرا این نوشیدنی ها، گاز دی اکسیدکربن آزاد می‌کند و باعث آروغ زدن می‌شود.

۹. اگر از پروتز‌های دندانی استفاده می‌کنید، از نصب صحیح آن‌ها مطمئن شوید. پروتز‌های نامناسب باعث بلعیدن هوای ناخواسته می‌شوند.

درمان‌های خانگی برای رفع آروغ زدن زیاد

دمنوش بابونه

۱ تی بگ بابونه را در یک فنجان بریزید و آب جوشیده رویش بریزید. می‌توانید خودتان دمنوش بابونه تهیه کنید. بگذارید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. این چای را دو یا ۳ بار در روز بنوشید.

چای نعناع

۱ قاشق چایخوری برگ نعناع خشک را در ۱ فنجان آب داغ بریزید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس صاف کنید. این چای را ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید. افرادی که سابقه سنگ صفرا دارند، نباید از این گیاه استفاده کنند.

دانه‌های بادیان

برای کمک به هضم غذا بعد از غذا یک قاشق چای خوری دانه بادیان بجوید. همچنین، ۱ قاشق چایخوری دانه انیسون را که کمی خرد شده، به ۱ فنجان آب جوش اضافه کنید. روی آن را بپوشانید، اجازه دهید ۵ دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. این چای را روزانه دوبار بنوشید.

چای زنجبیل

۱ قاشق غذاخوری برش‌های نازک زنجبیل را در ۱ فنجان آب داغ بریزید. روی آن را بپوشانید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده، کمی عسل و آب لیمو اضافه کنید و آن را ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید. در روش دیگر، شما می‌توانید یک مکمل زنجبیل مصرف کنید. برای دوز صحیح با پزشک خود مشورت کنید.

دانه رازیانه

نصف قاشق چای خوری تخم رازیانه را برای کمک به هضم غذا در بعد از غذا و کمک به کاهش تولید گاز بخورید. همچنین، یک قاشق چای خوری دانه‌های خرد شده رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. آن را بپوشانید، بگذارید ۵ دقیقه بماند و سپس صاف کنید. این چای را دو بار در روز بنوشید.