به گزارش پایگاه خبری نشان :

بیشتر دلایل ترک خوردن پوست را می توان با درمان های خانگی کنترل کرد، اما اگر پوست ترک خورده شما شدید است یا هرگونه عارضه ای دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به گزارش هلث لاین، بیایید به بررسی دلایل مختلف ترک خوردگی پوست همراه با روش هایی برای تسکین کمک کنیم.

علت ترک خوردگی پوست چیست؟

بسته به علت بروز ترک خوردگی پوست ممکن است با علائم مختلف دیگری همراه باشد. توجه به این علائم ممکن است به تشخیص دقیق علت کمک کند.

پوست خشک

خشکی پوست شایع ترین علت ترک خوردگی پوست است. در پوستی صاف و مرطوب روغن های طبیعی با حفظ رطوبت از خشک شدن پوست جلوگیری می کنند، اما اگر پوست شما چربی کافی نداشته باشد رطوبت خود را از دست می دهد که این باعث خشک و جمع شدن پوست و منجر به ترک خوردگی می شود. خشکی پوست ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

هوای سرد

در زمستان رطوبت و دمای کم می تواند پوست شما را خشک کند، همچنین گرمایش در فضای داخلی نیز باعث کاهش رطوبت در خانه می شود.

محرک های شیمیایی. بسیاری از محصولات مانند صابون ظرفشویی و مواد شوینده لباس می توانند حاوی مواد شیمیایی سخت باشند که این مواد می توانند به موانع پوست آسیب برسانند و باعث خشکی آن شوند.

آب گرم

دوش یا شستن ظرف ها با آب گرم می تواند رطوبت پوست را کاهش دهد.

دارو

خشکی ممکن است از عوارض جانبی برخی داروها مانند رتینوئیدهای موضعی باشد.

رطوبت بیش از حد. هنگامی که پوست شما به طور مداوم در معرض رطوبت قرار دارد در واقع می تواند باعث تحریک و خشکی پوست شود. این امر می تواند پس از مدت طولانی پوشیدن جوراب و عرق کردن پاها نیز اتفاق بیفتد زیرا آب تحریک کننده پوست است.

اگزما

اگزما نوعی بیماری پوستی است که باعث قرمزی و خارش می شود، همچنین به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود. این عارضه احتمال می رود در هر نقطه از بدن رخ دهد، اما بیشتر اوقات صورت، دست ها و چین های بازوی داخلی و پشت زانوها را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت باعث می شود پوست بسیار خشک به نظر برسد که می تواند منجر به ترک خوردگی شود. علائم دیگر اگزما عبارتند از:

لایه لایه شدن

پوسته پوسته شدن

تاول

خارش شدید

تکه های خشن و پوسته پوسته شده

پسوریازیس

پسوریازیس نوعی اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن است که باعث رشد سریع سلول های پوست می شود. با جمع شدن سلول های اضافی پوست، پوسته پوسته می شود و التهاب نیز سهم بزرگی در آن دارد. تجمع سریع سلول ها می تواند منجر به خشکی و ترک خوردگی شود، همراه با:

تکه های قرمز

فلس سفید نقره ای

خارش در برخی موارد

این علائم می توانند در هر جایی ایجاد شوند، اما اغلب در موارد زیر مشاهده می شوند:

پوست سر

آرنج

زانو

کمر

نوروپاتی دیابتی

ترک پاشنه پا از عوارض شایع ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 است. این بیماری می تواند منجر به نوروپاتی دیابتی یا آسیب عصبی ناشی از دیابت شود. در نوروپاتی دیابتی اعصاب شما نمی توانند به درستی رطوبت پوست را کنترل کنند که این امر می تواند منجر به خشکی و ترک خوردن به خصوص در پا شود. علائم دیگر نوروپاتی دیابتی عبارتند از:

بی حسی در پا یا دست

درد در پاها یا دست ها

پینه پا

ضعف مچ پا

افراد مبتلا به دیابت مستعد ابتلا به عفونت های پوستی هستند. در بسیاری از موارد خشکی روی پا می تواند در نتیجه پای ورزشکار یا کچلی باشد.

پای ورزشکار

علت دیگر ترک پا، پای ورزشکار است، این یک عفونت پوستی است که توسط قارچ ایجاد می شود. عفونت که به طور معمول بین انگشتان یا پایین پا ایجاد می شود می تواند باعث ترک خوردگی پوست شود. علائم دیگر عبارتند از:

سرخی

پوسته پوسته شدن

ورم

خارش

پای ورزشکار اغلب بر افرادی که به طور مرتب پای خیس دارند مانند شناگران و دوندگان تاثیر می گذارد، همچنین در افراد مبتلا به دیابت نیز شایع است.

لب های خشکیده و ترک خورده

هنگامی که لب های شما بسیار خشک یا تحریک می شود می تواند ترک بخورد یا پوسته پوسته شود و در بعضی موارد متورم، خارش دار یا زخم شود. التهاب یا خشکی لب ها به دلایل مختلفی رخ می دهد. برخی از رایج ترین دلایل ترک خوردن لب ها عبارتند از:

لیسیدن مکرر لب

هوای سرد

قرار گرفتن در معرض باد

واکنش آلرژیک به مرهم لب یا محصول دیگر

کراتولیز لایه برداری

کراتولیز لایه برداری باعث ایجاد لایه برداری روی دست و پا می شود. این عارضه به طور معمول کف دست را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند در کف پاها نیز ظاهر شود. پوست با جدا شدن لایه بالایی سد طبیعی خود را از دست می دهد که این امر می تواند منجر به خشکی و ترک خوردگی شود. علائم دیگر عبارتند از:

تاول های پر از هوا

سرخی

درمان خانگی برای ترک خوردگی پوست

چندین روش مختلف وجود دارد که می توانید پوست ترک خورده را در خانه درمان کنید در صورتی که شرایط خیلی شدید نباشد. بسته به علت و محل ترک خوردگی پوست احتمال می رود بخواهید یکی از این روش های مراقبت از خود را امتحان کنید.

پماد یا کرم مرطوب کننده

از آنجا که خشکی پوست می تواند باعث ترک خوردن یا بدتر شدن آن شود. مهم است پوست خود را به خوبی مرطوب نگه دارید که این کار را می توانید با استفاده مکرر از مرطوب کننده انجام دهید. استفاده از کرم و پماد به دلیل اینکه توانایی کمک به حفظ رطوبت در پوست شما را دارند، موثرتر هستند، همچنین می توانید محصولی با موادی مانند موارد زیر را امتحان کنید:

روغن جوجوبا

روغن نارگیل

روغن زیتون

شی باتر

مرطوب کننده را دو تا سه بار در روز استفاده کنید از جمله بلافاصله پس از حمام و به ویژه روی خشک ترین قسمت های بدن خود تمرکز کنید.

وازلین

وازلین با آب بندی و محافظت از پوست ترک ها را درمان می کند. این ژله توانایی جذب رطوبت را دارد که به بهبود پوست ترک خورده کمک می کند. برای استفاده از این روش درمانی:

روی مناطقی که پوست شما ترک خورده است وازلین بزنید.

منطقه را با باند یا گاز بپوشانید، اگر روی پاشنه های ترک خورده وازلین می مالید بعد از این کار جوراب بپوشید.

این کار را سه بار در روز به ویژه بلافاصله پس از حمام تکرار کنید.

وازلین به ویژه برای خشکی لب گزینه بسیار عالی است. قبل از استفاده از این محصول حتما فهرست مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید تا مطمئن شوید این محصول شامل موارد حساسیت زا نیست.

کرم موضعی هیدروکورتیزون

کرم موضعی هیدروکورتیزون می تواند گزینه خوبی برای ترک پوست باشد که دارای لکه های قرمز یا خارش باشد. این نوع کرم حاوی کورتیکواستروئیدها است که تحریک و تورم را کاهش می دهد. کرم های هیدروکورتیزون با قدرت های مختلف موجود هستند، ملایم ترین نوع آن به عنوان روش های درمانی بدون نسخه موجود است که می توانید از داروخانه خریداری کنید، اما برای تهیه کرم هیدروکورتیزون قوی تر به نسخه پزشک نیاز دارید. هنگام استفاده از هیدروکورتیزون دستورالعمل بسته را مطالعه کنید، همچنین می توانید این روش درمانی را با یک مرطوب کننده ترکیب کنید. نخست کرم هیدروکورتیزون را بزنید و مرطوب کننده را به آن اضافه کنید. قبل از استفاده از کرم موضعی هیدروکورتیزون بهتر است با متخصص پوست صحبت کنید تا ببینید آیا به وضعیت خاص شما کمک می کند یا خیر.

باند مایع

بانداژ مایع پوست می تواند ترک های عمیق پوستی را درمان کند. این روش درمانی بدون نسخه با نگه داشتن پوست ترک خورده در کنار هم بهبود آن را تسریع می بخشد. برای استفاده از باند مایع دستورالعمل های روی بسته بندی را بخوانید. از آنجا که باید باند مایع به پوست شما بچسبد از استفاده از آن با کرم ها یا پماد های دیگر خودداری کنید.

لایه برداری

لایه برداری ملایم می تواند سلول های خشک و مرده را از سطح پوست شما پاک کند. این روش درمانی اغلب برای ترک پا و پاشنه پا توصیه می شود. برای لایه برداری از پاها:

پاها را به مدت 20 دقیقه در آب خیس کنید.

با استفاده از لوفا یا سنگ پا پوست خشک را به آرامی از بین ببرید.

سپس پاها را خشک کنید و مرطوب کننده بزنید.

برای شروع یک یا دو بار در هفته لایه برداری کنید.

داروی ضد قارچ

اگر فکر می کنید پای ورزشکار دارید می توانید یک درمان موضعی قارچ را شروع کنید.

عوارض ترک خوردگی پوست

اگر پوست ترک خورده شما با مراقبت و درمان های خانگی بهتر نشود می تواند مشکلات دیگری به وجود آورد. عوارض احتمالی عبارتند از:

خون ریزی

آسیب عمیق تر پوست

جای زخم

عفونت های باکتریایی مانند سلولیت

درد هنگام راه رفتن یا ایستادن

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

موارد خفیف ترک خورده پوست را می توان در خانه درمان کرد، اما اگر پوست ترک خورده شما پس از 2 هفته درمان بهتر نشد یا حتی وضعیت آن بدتر شد حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر پوستی ترک خورده با یکی از شرایط زیر دارید باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

خون ریزی

پر از چرک

قرمزتر یا بیشتر تحریک می شود

خارش شدید

همراه با تب

در پایان

در بسیاری از موارد ترک خوردگی ناشی از پوستی است که بسیار خشک، ملتهب یا تحریک شده است. این اتفاق می افتد وقتی پوست شما رطوبت زیادی را از دست می دهد که تجزیه می شود. بیشتر افراد دچار ترک خوردگی پوست در پاها، دست ها و لب های خود می شوند، اما می تواند هر قسمت از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. شما می توانید پوست های ترک خورده را با روش های درمانی مانند وازلین، کرم های مرطوب کننده، کرم های ملایم هیدروکورتیزون و بانداژهای مایع درمان کنید، اما اگر ترک خوردگی بهتر نشد یا علائمی از عفونت دارید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.