به گزارش پایگاه خبری نشان :

محققان گونه کوچک و جدیدی از آفتاب پرست را با نام «نانو آفتاب پرست» کشف کرده‌‌اند که با طول بدن کوچکی که دارد در واقع کوچکترین خزنده جهان محسوب می‌شود.

این گونه جدید در مناطق شمالی جزیره ماداگاسکار کشف شده‌ است. البته تاکنون فقط دو نمونه از این نانوآفتاب پرست‌ها در آن منطقه رویت شده که در واقع یک جفت نر و ماده هستند. طول بدن آفتاب پرست نر از ماده کوتاه‌تر است.

طول بدن آفتاب پرست ماده بدون در نظر گرفتن دمش ۱۹ میلی متر و با در نظر گرفتن دم ۲۹ میلی‌متر است. آفتاب‌پرست‌ نر حتی از ماده نیز کوچکتر بوده و طول بدنش ۱۳.۵ میلی‌متر بدون دم و ۲۲ میلی‌متر با در نظر گرفتن دم گزارش شده است.

با این حساب به نظر می‌رسد که نانو آفتاب پرست نر با چنین قد و اندازه‌ای، لقب کوچکترین خزنده جهان را از آن خود کرده و توانسته رکورد قبلی مربوط به گونه «B. tuberculata» را بشکند.

محققان برای اینکه مطمئن شوند آفتاب پرست‌های مذکور بالغ هستند، موضوع را بررسی کرده و در میکرو سی تی اسکن انجام شده، در بدن آفتاب پرست ماده دو تخمک رویت شده که خبر از بالغ بودن آن می‌دهد.

دلیل کوچک بودن این گونه آفتاب پرست‌ برای محققان معمایی حل نشده است و برخی محققان این موضوع را به «اثر جزیره‌ای» نسبت داده‌اند. در اثر جزیره‌ای گفته می‌شود که حیوانات محبوس در جزایر کوچک معمولا اندام‌های کوچکتری دارند. البته برخی دیگر از محققان می‌گویند با توجه به اینکه این گونه آفتاب پرست در کوه‌های استرالیا کشف شده‌اند، بنابراین به نظر نمی‌رسد اثر جزیره‌ای در مورد آنها صادق باشد.