به گزارش پایگاه خبری نشان :

تشخیص زودهنگام، مهم است، اما چه کار بهتر دیگری می‌توانید انجام دهید تا از سرطان پیشگیری کنید؟ آیا اصلاً می‌توانید جلوی ابتلا به سرطان را بگیرید؟ شاید نشدنی به نظر برسد، اما اینطور نیست. دانشمندان دانشگاه هاروارد تخمین می‌زنند ۷۵ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان در آمریکا قابل پیشگیری‌اند.

باوجود آمار بالای ابتلا به سرطان، پزشکان به پیشرفت‌های قابل توجهی در درک و شناسایی بیولوژی سلول‌های سرطانی دست یافته‌اند و در حال حاضر بهتر می‌توانند این بیماری را تشخیص داده و درمان مناسب را توصیه کنند؛ اما شما به جای اینکه منتظر کشف‌ها و نتایج پژوهش‌ها باشید، می‌توانید کار‌های زیادی برای مراقبت از خود در برابر سرطان انجام دهید.

تست‌های غربالگری می‌توانند به تشخیص بدخیمی‌ها در مرحله‌ی اولیه کمک کنند، اما شما باید همیشه نسبت به علائم این بیماری هشیار باشید. سایت تبیان نشانه‌هایی از این بیماری را معرفی کرده است که با آگاهی از این علائم، می‌توانید در مراحل اولیه متوجه بیماری شوید و نتیجه‌ی بهتری از درمان بگیرید:

  • تغییر در الگوی اجابت مزاج یا دفع ادرار
  • زخمی که التیام نمی‌یابد
  • خونریزی یا ترشحات غیرعادی
  • سفتی یا برآمدگی در سینه یا هر جای دیگری از بدن
  • بدهضمی یا مشکل در بلع
  • تغییرات قابل توجه در زگیل یا خال
  • سرفه‌های آزاردهنده یا گرفتگی صدا

اکثر این علائم ناشی از اختلالات خوش‌خیم هستند و سرطان می‌تواند علائمی ایجاد کند که در لیست بالا وجود ندارند، مثلاً کاهش وزن یا خستگی بی‌دلیل؛ اما خیلی خوب است به صدای بدنتان گوش دهید و هرگونه احساس ناراحتی را به پزشکتان بگویید.

تشخیص زودهنگام، مهم است، اما چه کار بهتر دیگری می‌توانید انجام دهید تا از سرطان پیشگیری کنید؟ آیا اصلاً می‌توانید جلوی ابتلا به سرطان را بگیرید؟ شاید نشدنی به نظر برسد، اما اینطور نیست. دانشمندان دانشگاه هاروارد تخمین می‌زنند ۷۵ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان در آمریکا قابل پیشگیری‌اند.

توصیه‌های ارائه شده برای جلوگیری از ابتلا به سرطان شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. از مصرف دخانیات به هر شکل آن خودداری کنید

از جمله قرار گرفتن در معرض دود دست‌دوم. نیازی نیست حتماً یک دانشمند باشید تا بدانید چگونه می‌توانید از خود و خانواده‌تان در برابر دود دست‌دوم تنباکو محافظت کنید.

۲. تغذیه‌ی درست داشته باشید

مصرف چربی‌های اشباع و گوشت قرمز را کاهش بدهید، چون این مواد می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان کولون و نوع تهاجمی سرطان پروستات را افزایش بدهند. بیشتر میوه و سبزی و غلات سبوس‌دار مصرف کنید.

۳. به طور مرتب ورزش کنید

فعالیت بدنی با کاهش احتمال سرطان کولون ارتباط دارد. ورزش می‌تواند ریسک سرطان سینه و احتمالاً سرطان‌های دستگاه تناسلی را نیز کاهش بدهد. ورزش اگر باعث کاهش وزنتان نشود حتماً از سلامت شما محافظت می‌کند.

۴. لاغر بمانید

چاقی ریسک انواع زیادی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. تعداد کالری‌های مصرفی اهمیت دارد؛ اگر می‌خواهید لاغر بمانید باید با ورزش، کالری بیشتری نسبت به کالری مصرفی‌تان بسوزانید.

۵. از خودتان در مقابل اشعه‌ها مراقبت کنید

در صورتی که واقعاً نیاز نیست در معرض اشعه ایکس قرار نگیرید. تنها زمانی در معرض عکس‌برداری با اشعه ایکس قرار بگیرید که واقعاً ضرورت دارد. قرار گرفتن در معرض رادون، ریسک سرطان ریه را افزایش می‌دهد. از خودتان در برابر پرتو‌های فرابنفش خورشید محافظت نمایید، چون ریسک ملانوما و دیگر انواع سرطان پوست را افزایش می‌دهد. نگران پرتو‌های الکترومغناطیسی از خطوط قدرت با ولتاژ بالا یا پرتو‌های رادیوفرکانسی از ماکروویو‌ها و گوشی‌های همراه نباشید. این امواج سرطان‌زا نیستند.

۶. الکل ممنوع

الکل خطر ابتلا به سرطان‌های دهان، حنجره، مری، کبد و روده بزرگ را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها الکل موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان نیز می‌شود. باید بدانید که سیگار کشیدن موجب افزایش بیشتر خطر ابتلا به بسیاری از بدخیمی‌های ناشی از الکل می‌شود.

۷. از قرار گرفتن در معرض سموم صنعتی و محیطی اجتناب کنید

مانند فیبر‌های آزبست، بنزن، آمین‌های آروماتیک و پلی کلرونیت بی‌فنیل‌ها.

۸. از عفونت‌هایی که منجر به سرطان می‌شوند پیشگیری کنید

مانند ویروس‌های هپاتیت، HIV، و پاپیلومای انسانی. خیلی از ویروس‌ها از طریق رابطه جنسی یا سوزن‌های آلوده منتقل می‌شوند.

۹. به خواب باکیفیت اهمیت بدهید

شواهد علمی که حاکی از ارتباط خواب با سرطان باشند چندان قوی نیستند، اما کمبود خواب می‌تواند موجب افزایش وزن شود و اضافه وزن نیز یکی از ریسک فاکتور‌های سرطان است.

۱۰. به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنید

خیلی از کارشناسان توصیه می‌کنند روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنید که بدون مصرف مکمل، تقریباً غیرممکن است. شواهد نشان می‌دهند ویتامین D می‌تواند به کاهش ریسک سرطان پروستات، سرطان کولون و دیگر بدخیمی‌ها کمک کند.