به گزارش پایگاه خبری نشان :

ثبت نام آزمون های کشوری شامل آزمون دکتری، آزمون کارشناسی ارشد و کنکور ۱۴۰۰ به پایان رسیده است و آمارها نشان می دهد داوطلب کنکورهای سراسری و ارشد نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده اند.

کنکور سراسری، کنکور کارشناسی ارشد و کنکور دکتری نیمه متمرکز سال ۱۴۰۰ به ترتیب در تیرماه ۱۴۰۰، خردادماه ۱۴۰۰ و اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شوند.

بر اساس آمار ثبت نام در آزمون دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۹ هزار و ۱۹۲ نفر در این آزمون ثبت نام کردند که این آمار در مقایسه با آمار سال ۱۳۹۹ با تعداد ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب تفاوت چندانی نداشته است.

آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۰ در روز جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ برگزار خواهد شد.

اما آمار داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ با آمار سال گذشته تفاوت محسوسی داشته است.

بر اساس آمار اعلام شده از ثبت نام داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۲۴ هزار و ۲۹۲ نفر در این دوره از آزمون ثبت نام کردند. در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ داوطلب ثبت نام کرده بودند که حدود ۱۷۰ هزار داوطلب نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته در روزهای چهارشنبه ۵ خرداد، پنجشنبه ۶ خرداد و و جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

اما مهلت ثبت نام در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ روز گذشته به پایان رسید و بر اساس آمار اولیه ثبت نام تعداد ۹۹۰ هزار و ۴۶۹ نفر در یک گروه و تعداد یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۲۸۸ نفر در چند گروه آزمایشی ثبت نام کردند.

آمار ثبت نام کنندگان کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ به میزان یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ داوطلب بود که از همین رو آمار ثبت نام کنندگان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۱۶۵ هزار نفر کاهش نشان می‌دهد.

آزمون سراسری در روزهای چهارشنبه ۹ تیر، پنجشنبه ۱۰ تیر، جمعه ۱۱ تیر و شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

این کاهش آمار نشان می‌دهد که غیر از دوره دکتری که شرایط متفاوتی دارد کرونا بر انتخاب ادامه تحصیل داوطلبان تأثیر گذار بوده است.