به گزارش پایگاه خبری نشان :

کنکاش همراه با مصطفی صادقی، سردبیر سایت فردا و محمد قادری، روزنامه نگار و کارشناس مسائل بین الملل به تحلیل و بررسی تحولات آمریکا، برجام و بازگشت آمریکا به برجام پرداخت که در متن زیر منتخب مطالب مطرح شده تقدیم علاقمندان می شود

محمد قادری روزنامه نگار و کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: مسئله ای است که جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده که پرونده برجام بسته شده است و اگر بنا باشد احیانا مذاکره ای صورت بگیرد، درمورد چارچوبی جدید خواهد بود.

برنامه تلویزیونی کنکاش بیست و نهم آذرماه در گفت و گو با محمد قادری روزنامه نگار و کارشناس مسائل بین الملل به موضوع انتخابات در آمریکا و حواشی آن پرداخت.

محمد قادری روزنامه نگار و کارشناس مسائل بین الملل اذعان داشت: در شرایطی که در طی 4سال گذشته با حضور ترامپ در ایالت متحده اتفاق افتاده است، پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد. به خصوص در حوزه ساختارهای اجتماعی، معیشت و همچنین موضوعاتی که در حوزه سیاست خارجی که هیچ کدام از آنها را ترامپ نتوانست به نقطه مطلوب خود برساند، مجموعه عوامل و عناصری است که بایدن را درگیر خواهد کرد. به نظر می رسد که در ماه های ابتدایی انتقال قدرت، شاهد تنش هایی بین ساختار همسو با ترامپ و ساختار جدید باشیم.

وی افزود: در هفته های منتهی به روز انتخابات، در دو دوره مشخص شخص جو بایدن و در موارد متعدد مشاورین و معاونین او در مورد برخی پیش شرط هایی برای برجام صحبت کردند، و نکته جالب اینجاست که مگر آمریکا در برجام طلبکار است که می خواهد پیش شرط بگذارد. به نظر می رسد که این مسئله بیشتر حاکی از یک بازی رسانه ای و سیاسی باشد.

قادری با بیان اینکه در نظام حقوق بین الملل، تعهدات دولت ها با آمدن و یا رفتن افراد منتفی نمی شود، گفت: جو بایدن در پیش شرط های خود به اضافه شدن بندهای جدید در برجام کنونی اشاره می کند و این مسئله ای است که جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده که پرونده برجام بسته شده است و اگر بنا باشد احیانا مذاکره ای صورت بگیرد، درمورد چارچوبی جدید خواهد بود.

وی همچنین عنوان کرد: به نظر نمی رسد که پافشاری های ترامپ دستاورد ملموس و مشخصی برای ماندن در قدرت داشته باشد. اما سه نکته می تواند دلایل ترامپ از این پافشاری ها باشد، اول آنکه ترامپ به این جمع بندی رسیده که عقل حاکم بر ساختار سیاست و حکومت در آمریکا از ترامپ گذار کرده است و او می خواهد این بازی را برهم بزند و دست کم خود را به عنوان یک عنصر با پتانسیل و ظریفیت بالا برای دوره بعد نگه دارد. نکته دومی که باید بدان اشاره کرد این است که ترامپ در این دوره مرتکب اتفاقاتی شده است که بعد خروج ترامپ از قدرت در دادگاه عالی بدان رسیدگی شود. نکته سوم نیز به روحیه ترامپ مرتبط است، به دلیل اینکه او از روحیه نژاد پرستی بسیار شدید و اعتقاد به برتر بودن خود دارد.

قادری اذعان داشت: موضع گیری اخیر اروپایی ها یادآوری یک سیکل دائم التکرار است. در فرآیند مذاکرات منتج به توافق برجام، شاهد این بودیم که پلیس خوب اوباما بود و نقش پلیس بد را اروپایی ها بازی می کردند، در دوره ترامپ هر گاه که دولت جمهوری اسلامی ایران، به خصوص بعد از خروج ترامپ از برجام، از اروپایی ها می خواست که به تعهدات خود عمل کنند، ترامپ را بهانه می کردند و اکنون نیز که قرار است که نقش پلیس خوب را بایدن اجرا کند، دوباره به نظر می رسد که اروپایی ها این بازی را ادامه خواهند داد.

چهره ها در آمریکا عوض می شوند، اما سیاست ها هرگز

دکتر اعجاز اکرم استاد دانشگاه از کشور پاکستان عنوان کرد: واقعیت این است که چهره ها عوض می شوند اما عملا تغییری در سیاست ها صورت نمی گیرد و از انتقال قدرت از جورج بوش دوم به اوباما، دریافتیم که نحوه گفتمان بسیار متفاوت بود، اما سیاست ها همچنان به یک شکل است.

برنامه تلویزیونی کنکاش در گفت و گو با دکتر اعجاز اکرم استاد دانشگاه از کشور پاکستان به تحلیل و بررسی انتخابات آمریکا پرداخت.

طبق تحقیقات اعجاز اکرم استاد دانشگاه از کشور پاکستان؛ ترامپ و بایدن هر دو نماینده منافع شرکتی آمریکا هستند. بنابراین؛ افراد تراز اولی که عملا از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات حمایت می کنند مسلما درک دقیقی از اینکه چه کسانی کاندیدای ریاست جمهوری می شوند را دارند. به طور مثال ترامپ در دوره ریاست جمهوری، تمام آنچکه اسرائیل از او خواسته بود مانند گشایش سفارت اسرائیل در بین المقدس و امثالهم انجام داده بود.

وی افزود: جو بایدن نیز در زمانی که معاون رئیس جمهور بود، تمام این اقدامات مشابه را بویژه در منطقه ایران و افغانستان و پاکستان انجام داد. بنابراین؛ وقتی پای خاورمیانه و مسائل مربوط به آن به میان می آید سیاست های آمریکا همانی است که از قبل بوده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان شد: واقعیت این است که چهره ها عوض می شوند اما عملا تغییری در سیاست ها صورت نمی گیرد و از انتقال قدرت از جورج بوش دوم به اوباما، دریافتیم که نحوه گفتمان بسیار متفاوت بود، اما سیاست ها همچنان به یک شکل است.

اعجاز اکرم خاطرنشان شد: اینکه آیا ترامپ، جو بایدن را بپذیرد، بستگی به مذاکرات درون تشکیلات آمریکا دارد، بین نمایندگان شرکتی آمریکا و کسانی که به فکر منافع ملی آمریکا هستند. البته اگر طرفداران که بسیاری از آنها مسلح هستند اگر بخواهند می توانند مشکل و دردسری ایجاد کنند، اما این سناریو خوب به نظر نمی رسد چون ممکن است که به ایجاد دردسر برای جمهوری خواهان بیانجامد.

صادقی:

دموکرات ها فرشته نجات نیستند

مصطفی صادقی سردبیر سایت فردا اظهار داشت: دموکرات ها یک لبه دارند و آن هم تهدید تحریم است و به نظر نمی رسد که بایدن تمایلی به حل مشکلات خود با ما داشته باشد.

برنامه تلویزیونی کنکاش بیست و نهم آذرماه در گفت و گویی با مصطفی صادقی سردبیر سایت فردا به موضوع انتخابات در آمریکا و ابعاد آن پرداخته است.

مصطفی صادقی سردبیر سایت فردا اظهار داشت: ترامپ از لحظه اعلام نتایج انتخابات، تا همین الان حاضر به پذیریش آراء انتخابات نیست. به نظر نمی رسد که ترامپ به راحتی بخواهد قدرت را به بایدن تحویل بدهد و کاخ سفید را تحویل دموکرات ها بدهد.

وی افزود: در جلسه ششم ژانویه در حضور نمایندگان سنا و کنگره می بایست نماینده ترامپ برای اعلام رسمی انتقال قدرت حضور پیدا کند، در حالیکه ترامپ از او خواسته که در این جلسه حضور پیدا نکند و این اتفاق بسیار مهمی است.

صادقی عنوان کرد: طبق قوانین آمریکا، حتی اگر یک سناتور به نتایج انتخابات اعتراض کند، می تواند مجددا روند قضایی را طی کند. در نهایت دیوان عالی به نظر نمی رسد که به خواهد نظری غیر از بایدن را داشته باشد. اما به هر حال در ایالات متحده آمریکا باید منتظر چند هفته طوفانی و بحرانی باشیم.

سردبیر سایت فردا اضافه کرد: این تصویر ایجاد شده است که برخی مخالف و برخی موافق بازگشت بایدن به برجام هستند. بازگشت بایدن به برجام با رفع تحریم ها دو مقوله کاملا جداست. بازگشت بایدن به برجام مسئله ما نیست و شاید به نفع ما هم نباشد.

وی توضیح داد: آمریکا به دلیل اینکه از برجام خارج شده بود، نتوانست مکانیسم ماشه را انجام بدهد، اگر بایدن به برجام برگردد، تحریم ها بر سرجای خود باقی می ماند و آمریکا نیز به برجام بازگشته است و حالا یک عضو برجام است که می تواند مکانیسم ماشه را انجام بدهد. بنابراین ما درخواستی برای بازگشت آمریکا به برجام نداریم، درخواست ایران قبل از بازگشت آمریکا برگشت همه تحریم ها به نقطه قبل از برجام است. آمریکا وقتی می تواند به برجام برگردد که تحریم ها را از میان بردارد. در این صورت است که ما هم موافق خواهیم بود که آمریکا به برجام برگردد.

صادقی با بیان اینکه آنچه که دولت بایدن به دنبال آن است فراتر از برجام کنونی است، افزود: در دوره ریاست اوباما، بر این باور بود که باید با ایران پله، پله برخورد کرد. اما بایدن نظر دیگری دارد و براساس مشورت هایی که اندیشکده های مختلف آمریکایی به ایشان دادند، اعتقادی به بحث پله، پله ندارد و به دنبال حل مسئله به شکل موازی است و این بدین معنی است که بایدن حتی اگر فرمان اجرایی را صادر کند، تحریم ها را لغو نخواهد کرد.

وی در ادامه گفت: بایدن می خواهد باتحریم ها با ما مذاکره کند و این دلیل لغو نکردن تحریم ها از سوی اوست و وارد مذاکره در بحث موشکی و منطقه ای شود و این خط قرمز ماست ما هیچ گاه در هیچ مذاکره ای وارد این دو ضلع نشده ایم و همواره اعلام کردیم که در موشکی و منطقه ای مذاکره نمی کنیم.

صادقی خاطرنشان شد: هیچ کس در ایران چه ریاست جمهوری و چه دوستان جناح مقابل مخالف لغو تحریم ها نیست، اما کسانی در ایران اعلام می کنند که اگر بایدن فرمان اجرایی را اعلام کند و به برجام برگردد همین کفایت می کند و می بایست با او وارد مذاکره شویم، این سوال پیش می آید که مذاکره درباره چه چیزی، یا با چه کسی، آیا به جز اینکه در مورد توان موشکی یا نفوذ منطقه ای است و آیا بایدن چیزی غیر از این می خواهد، و آیا مشاورین بایدن در طول مدتی که از انتخابات گذشته است، به چیزی غیر از این اشاره داشته است.

وی با بیان اینکه دموکرات ها فرشته نجات نیستند، اذعان داشت: بیشترین تحریم ها در دوران باراک اوباما انجام شد و اولین خروج از برجام از سمت او بوده است. دموکرات ها یک لبه دارند و آن هم تهدید تحریم است. جمهوری خواه تهدید جنگ است. و به نظر نمی رسد که بایدن تمایلی به حل مشکلات خود با ما داشته باشد.

صادقی در پایان گفت: بزرگترین اشتباه ما این است که بحث برجام را در این چند ماه آینده وارد سیاست خارجی خود کنیم. مهمترین کاری که باید کرد این است که به هیچ وجه اجازه ندهیم این مسئله به موضوع اصلی سیاست داخلی ما بدل شود. در این صورت است که می توانیم جای طلبکار و بدهکار را در برجام تغییر دهیم.