به گزارش پایگاه خبری نشان :

کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است که در دفع مواد زائد و مضر نقش دارد. افراط در مصرف غذاهای آماده و شیرینی‌جات در عملکرد این عضو اختلال ایجاد می‌کند. البته استرس نیز تاثیر جدی در ضعف کبد دارد.

کبد توانایی پاکسازی بافت خود را دارد اما گنجاندن بعضی خوراکی‌ها در رژیم روزانه این وظیفه را تسهیل می‌کند. در ادامه این مطلب، شما را با چند ماده غذایی آشنا خواهیم کرد که به حفظ سلامت کبد کمک می کنند. این مواد غذایی عبارتند از:

 چای سبز

چای سبز نوشیدنی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است که مطالعات مختلف تاثیر آن را در مقابله با پیری سلولی تایید می‌کنند. اما علاوه بر این، چای سبز حاوی مولکول‌هایی به نام کاتچین است که عملکرد کبد را تقویت و بهبود می‌بخشد. بنابراین، نوشیدن ۳ فنجان چای سبز در روز برای این منظور توصیه می‌شود. 

 زردچوبه

پرکاربردترین ادویه یعنی زردچوبه خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی دارد که برای مقابله با بسیاری از بیماری‌ها موثر است. البته این ادویه به‌خصوص برای سلامت کبد مفید خواهد بود. نتایج مطالعات آزمایشگاهی زیادی تاثیر محافظتی زردچوبه در برابر عوارض برخی داروها و ترکیبات مضر برای کبد را به اثبات رسانده اند. 

شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از بهترین خوراکی‌ها برای سلامت کبد است. در واقع، منیزیم فراوان آن نقش محافظ از کبد را دارد. البته آنتی‌اکسیدان‌های شکلات نیز روند پیری سلول‌های کبد را به تاخیر می‌اندازد، به دفع مواد سمی کمک می‌کند و بروز التهابات را کاهش می‌دهد. 

 سیر

سیر باعث می‌شود تا آنزیم‌های کبدی که مواد سمی را دفع می‌کنند، فعال شود. علاوه بر این، سیر حاوی سلنیوم و آلیسین است که این دو ماده نیز در این عملکرد کبد نقش دارند. البته از آنجا که سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود، به بهبود بیماری‌های کبد نیز کمک می‌کند. 

 گریپ‌فروت

گریپ‌فروت تولید آنزیم‌های لازم برای دفع مواد زائد در کبد را فعال می‌کند. این میوه همچنین منبع غنی از نوعی فلاونوئید به‌نام نارینجینین است که باعث می‌شود چربی‌ها بیش از ذخیره در کبد، به مصرف برسند. 

 لیمو

انواع لیمو منبع غنی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هاست که پاکسازی بدن از مواد زائد را تسهیل می‌کند. جالب است بدانید که نوشیدن آب همراه با کمی لیموترش تازه هنگام ناشتا در بهبود عملکرد کبد نقش دارد. 

 اسفناج

اسفناج علاوه بر تاثیر خوبی که بر حفظ تناسب اندام بدن دارد، برای سلامت کبد نیز مفید است زیرا حاوی ترکیبی به‌نام بتائین است که به عملکرد مطلوب کبد و سیستم گوارش کمک می‌کند.