به گزارش پایگاه خبری نشان :

غوره میوه نارس انگور است که دارای طعم ترشی است که به صورت پودر، خشک، فشرده شده، تازه یا منجمد استفاده می شود. در ایران از غوره برای تهیه آبغوره، ترشی، گردغوره و برای طعم دادن به برخی از غذاها مانند خورشت کدو و بادمجان استفاده می شود. غوره به دلیل آنتی اکسیدان های فراوان برای درمان بیماری ها مفید است و حتی خواص بیشتری نسبت به انگورهای رسیده دارد. در این  شما را با خواص غوره در طب مدرن و اسلامی و سنتی آشنا خواهیم نمود.

 

بهترین نوع غوره

بهترین نوع غوره، غوره دارای رنگ سبز و درشت و آب دار است که دانه نداشته و پوست نازکی داشته و ترد و تازه باشد.

خواص غوره

مبارزه با تومورهای سرطانی

سطح استرول های خوب به نام فیتواسترول در انگورهای رسیده بسیار کمتر از انگور نارس یا غوره است. فیتواسترول برای مبارزه با تومورهای سرطانی مفید هستند زیرا فیتواسترول ها خواص ضد تومور دارند.

ویتامین C فراوان

غوره حاوی ویتامین C فراوان است، با مصرف غوره می توانید مشکلاتی مانند بیماری اسکوربوت، التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه ها که ناشی از کمبود این ویتامین است، را درمان کنید.

کاهش کلسترول

مصرف غوره تأثیرات مضر یک رژیم غذایی با کلسترول بالا را مهار می کند. این ماده تأثیرات آتروژنیک که عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق هستند را خنثی می کند.

از بین برنده کرم روده و معده

برای دفع کرم روده و معده می توانید مقداری غوره مصرف کنید یا غوره را به غذای خود به عنوان چاشنی بیافزایید، غوره به دلیل ترکیبات ضد عفونی کننده، پاک کننده معده و روده است.

درمان سیاتیک و رماتیسم

غوره از فیبرینوژن و ضایعات آترواسکلروتیک نیز جلوگیری کرد.غوره به دلیل دارا بودن تارتارات پتاسیم ، برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است. استفاده ازغوره باعث کاهش پادرد و سایر ناراحتی های عضلانی و مفصلی نیز می شود.

هضم راحت تر غذا

برای هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می توانید در کنار آن از غوره به هر صورتی که می خواهید استفاده کنید. غوره چاشنی برای تسهیل هضم غذای افراد مسن است که به دلیل کاهش اسید معده غذا را نمی توانند به خوبی هضم کنند.

تقویت سیستم گوارش

غوره در دفع صفرا، بهبود عملیات هضم غذا در دستگاه گوارش و تقویت کبد نقش دارد. برای رفع این مشکلات غوره مصرف کنید اما مصرف بیش ازحد غوره باعث دل پیچه خواهد شد.

اشتهاآور

برای تحریک اشتها و خوش طعم شدن غذا درون آن غوره یا آبغوره بریزید. شما می توانید کمی غوره به سالاد خود اضافه کنید تا اشتهایتان بیشتر شود.

کاهش وزن

افراد دچار چاقی و دارای مزاج گرم و تر می توانند از غذاهای تهیه شده از غوره مانند آش آبغوره، خورشت کدو سبز یا خورشت سبزی (سرخ نشده) با غوره و ... در فصول گرم استفاده نمایند. کارشناسان طب اسلامی عقیده دارند فردی که به چاقی دموی مبتلا بوده و دارای طبیعتی گرم و تر است، برای لاغر کردن باید از مواد غذایی سرد و خشک استفاده نماید زیرا این افراد باید برای لاغری به روش درمان به ضد استفاده کنند و غذاهای سرد و خشک مصرف نمایند.

مزاج غوره

مزاج غوره سرد و خشک است و تا حدی قابض می باشد و باعث جمع شدن موضع می شود.

خواص غوره در طب سنتی

غوره انگور، برای افراد دچار اسهال های خونی ناشی از حرارت و گرمازدگی مفید است.

مصرف غوره سبب کاهش حرارت خون و صفرا شده و می تواند سبب از بین رفتن صفرا شود. مصرف غوره در فصل تابستان به دلیل این خاصیت غوره مفید است و از مشکلات فصل تابستان جلوگیری می کند.

غوره به دلیل خاصیت نفوذ کنندگی سبب قطعه کردن بلغم و دفع بهتر آن از بدن می شود.

مصرف غوره موجب تقویت کبد (بویژه کبد گرم) می شود.

غوره سبب برطرف شدن تشنگی شده و در پیشگیری از تشنگی موثر است

خواص بی نظیر غوره در توصیه های پزشکی امام رضا (ع)

غوره مزاج را سرد و خشک کرده و حرارت خون و صفرا در بدن را کم می کند و باعث از بین رفتن صفرا و بلغم موجود در معده می شود بنابراین بر اساس توصیه امام رضا مصرف غوره برای افراد گرم مزاج که مبتلا به بیماری های حرارتی می شوند بسیار مفید است.

امام رضا (ع) توصیه می کند افرادی که طبع سرد دارند، نباید در فصل سرد غوره و یا آبغوره مصرف کنند زیرا مزاج بلغم در فصل زمستان را محتمل برشمرده اند و با عنوان مزاج زمستانی از آن یاد می شود.

امام رضا (ع) همراه داشتن آب غوره را برای مسافر لازم دانسته می فرماید:... ان المسافر ینبغی له ان یتحرز بالحر اذا سافر و هو ممتلی من الطعام و لاخالی الجوف، ولیکن علی حد الاعتدالی و لیتناول من الاغذیه البارده مثل القریص و الهلام و الخل و الزیت و ماء الحضرم و نحو ذالک من الاطعمه الباره؛ بدان که همانا شخص مسافر باید در هنگام حرکت اعتدال هوا را در نظر داشته باشد وقتی در هوای گرم ناچار بمسافرت شد شکم خود را از طعام پر نکند و نیز با شکم خالی حرکت نکند اعتدال در شکم را رعایت کند در هوای گرم غذای سرد و مرطوب بخورد از قریص(گوشت تازه) و هلام(گوشت بدون چربی) و سرکه و روغن زیتون و آب غوره و نظیر آنها استفاده کند. (رساله ذهبیه )

غوره را چگونه مصرف کنیم؟

می توانید غوره را دانه دانه کرده و بشویید و سپس برای طعم دادن و خوشمزه تر کردن برخی خوراک ها و خورش ها از جمله مسمای بادمجان، آلو اسفناج، کرفس ، قرمه سبزی ، نعنا جعفری و دلمه ها از آن استفاده نمایید.

می توانید گرد غوره تهیه نمایید،برای تهیه گرد غوره، پس از پاک کردن و شستن غوره ها آنها را روی پارچه ای تمیز در آفتاب پهن می کنیم تا خشک شوند. سپس آن ها را آسیاب می کنیم تا گرد غوره آماده شود. گردغوره را می توانید به انواع غذاها اضافه کنید.

می توانید غوره را آبگیری کرده و از آب غوره استفاده کننید. برای تهیه آبغوره پس از پاک کردن و شستن غوره ها آنها را درون آبمیوه گیری می ریزیم و آب آنها را می گیریم. آب غـوره را در بطری شیشه ای ریخته و درب آن را به طور کامل می بندیم تا هوا به داخل آن نفوذ نکند.

می توانید با استفاده از غوره ها، رب غوره تهیه کنید. برای تهیه رب غوره پس از پاک کردن و شستن غوره ها روی آن نمک می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا غـوره ها به طور کامل بپزند و نرم شوند. سپس آن ها را از صافی رد می کنیم و کمی دیگر می جوشانیم تا غلظت آن بیشتر شود. رب غوره را می توانید به برخی خورش ها بیافزایید و از خواص آن استفاده کنید.

می توانید ترشی غوره تهیه کنید. برای تهیه ترشی غوره پس از پاک کردن و شستن و خشک شدن غوره ها آنها را درون شیشه ای تمیز ریخته و روی آن را با آبغوره پر کنید. برای تهیه شورغوره نیز پس از شستن و خشک کردن غوره های دان شده، آنها را داخل ظرف مورد نظر بریزید. سپس در ظرفی آب و نمک و سرکه بجوشانید و آن را روی غوره ها بریزید. به آرامی غوره ها را به سمت پایین حرکت دهید تا هوای اضافی آن خارج شود سپس در شیشه را بگذارید. از ترشی و شور غوره می توانید برای داخل غذا و حتی کنار غذا استفاده کنید.

عوارض مصرف غوره

مصرف زیاد غوره در سرد مزاجان کسانی که معده سرد و ضعیف دارند، موجب به وجود آمدن عوارضی مانند گرفتگی صدا، تولید نفخ و باد در دستگاه گوارش ، غلبه سردی در بدن، تضعیف قوای جنسی سرد مزاج ها می شود.

مصرف غوره می تواند حتی در مقدار کم باعث یبوست مزاج شود.

مصرف غوره برای افرادی که به زخم معده و یا زیادی اسیدمعده مبتلا هستند، ممنوع می باشد.

زیاده روی زنان باردار در خوردن غوره ممکن است موجب سقط جنین شود.