به گزارش پایگاه خبری نشان :

سوشا مکانی، دروازه بان ایرانی باشگاه میوندالن، فصل گذشته یکی از بهترین بازیکنان تیمش بود و با وجود قرار گرفتن باشگاهش در رده های پایین جدول، به انتخاب کارشناسان لیگ نروژ یکی از بهترین دروازه بانان این لیگ بود. مکانی این روزها به همراه میوندالن در حال سپری کردن اردوهای پیش فصل برای حضور قدرتمند در مسابقات این فصل لیگ نروژ است به همین بهانه گفتگوی مفصلی با این دروازه بان انجام دادیم. سوشا در این گفتگو از ناراحتی اش به خاطر بی مهری ها گفت... گفت که هنوز هم دوست دارد برای پیراهن تیم ملی بجنگد و در مورد آن شخص خاصی که برایش آرزوی مرگ کرده بود نیز حرف زد...

به گزارش طرفداری، سوشا مکانی این روزها دور از ایران در نروژ روزگار می گذراند. گفتگوی اختصاصی طرفداری با سوشا مکانی را بخوانید:

از روزنبرگ و بران پیشنهاد دارم اما در میوندالن می مانم

گفتگو را با صحبت در مورد حال و هوای این روزهای سوشا مکانی و تیم فصل آینده اش شروع می کنیم. گلر شماره یک باشگاه میوندالن در این باره گفت:

    در حال حاضر در حال سپری کردن تمرینات پیش فصل هستیم، هنوز با میوندالن قرارداد دارم و اگر چه باشگاه هایی نظیر روزنبرگ و بران به دنبال جذب من هستند، با توجه به شیوع بیماری کرونا و فرصت کم باقی مانده به شروع فصل، عقلانی نیست به فکر حضور در تیم دیگری باشم. در حال حاضر در میوندالن از نظر مالی شرایط خوبی دارم و باشگاه نیز به طور کامل از من حمایت می کند. تیم هم امسال تقویت شده و قطعا در فصل جاری نیز در میوندالن بازی خواهم کرد.

اینجا عملکرد مهم است نه کلین شیت

به نظر می رسد با توجه به عملکردهای خوب مکانی در فصل پیش، باشگاه میوندالن که به زحمت توانست فصل گذشته در لیگ نروژ باقی بماند برای این گلر کوچک باشد. مکانی در این باره گفت:

    در نروژ به جز دو سه تیم اول که در مسابقات اروپایی به میدان می روند، سایر تیم ها تقریبا شرایط مشابهی دارند. ضمن این که در میوندالن توپ زیادی روی دروازه من می آید و می توانم توانایی هایم را نشان دهم. در باشگاه های بزرگ در هر بازی شاید یک توپ روی دروازه بیاید و دروازه بان دیده نشود. در سالی که پرسپولیس قهرمان شد هم همه توجه ها به بازیکنان تهاجمی تیم بود و اگر دروازه بان هم کلین شیت می کرد، به نام کل تیم نوشته می شد. در لیگ نروژ بر عکس ایران کلین شیت دروازه بان چندان اهمیتی ندارد و کارشناسان عملکرد بازیکن را مد نظر قرار می دهند. در ایران هر ساله بهترین ها را از میان تیم های بالای جدولی انتخاب می کنند ولی اینجا این طور نیست و به ریز عملکرد نگاه می کنند. به همین خاطر با وجود این که تیمم در رده های پایین جدول بود اما عملکردم از دروازه بان تیم صدرنشین هم بهتر بود.

سولسشر مرا می خواست اما انتخاب اشتباهی کردم

مسابقات فصل گذشته لیگ نروژ میدان درخشش و دیده شدن مکانی بود. این دروازه بان اما چنین حرفی را قبول ندارد و می گوید:

    در اولین فصل حضورم در نروژ هم بازی هایم دیده شد و باشگاه هایی نظیر روزنبرگ و مولده که در آن زمان اوله گونار سولسشر، مربی فعلی منچستریونایتد را در مسند مربیگری داشت و ارلینگ هالند هم مهاجم آن بود، مرا می خواستند اما انتخاب اشتباهی کردم و به باشگاه استورمگادست رفتم. محل باشگاه استرومگادست نزدیک میوندالن بود و فکر کردم جایی بروم که نزدیک باشد ولی این دو تیم مثل استقلال و پرسپولیس در ایران بودند و در کل معتقدم در آن برهه انتخاب اشتباهی داشتم.

جایگاهم را به کسی نمی دهم

با توجه به حضور در 28 بازی از مجموع 30 مسابقه فصل پیش در چهارچوب دروازه، به نظر می رسد جایگاه مکانی در مسابقات این فصل نیز در میوندالن تضیمن شده باشد. دروازه بان سابق پرسپولیس می گوید:

    این طور نیست که جایگاه تضمین شده ای داشته باشم، در حال حاضر باشگاه یک دروازه بان نروژی دارد که به تیم ملی زیر 23 ساله های این کشور دعوت می شود و یک دروازه بان دیگر هم داریم که خیلی خوب است اما من هم قطعا برای رسیدن به جایگاه گلر اول باشگاه تلاش زیادی کرده ام و جایگاهم را به این راحتی به کسی نمی دهم مگر این که عملکردم افت کند یا رقیبم شرایط بهتری داشته باشد. من فصل گذشته می توانستم در تمام مسابقات حاضر باشم اما به خاطر کارت قرمز ناحقی که در یکی از مسابقات گرفتم دو جلسه محروم شدم و به همین خاطر هم نتوانستم در همه مسابقات حاضر باشم. در غیر این صورت تمام مسابقات فصل را خودم بازی می کردم.

برای بازی در تیم ملی نروژ درخواست دادم

با این درخشش در نروژ دعوت شدن به تیم ملی باید اتفاقی حتمی برای این دروازه بان باشد اما مکانی که مدت هاست به تیم ملی کشورمان دعوت نمی شود، در مورد تیم ملی جواب غافل گیر کننده ای دارد:

    کدام تیم ملی؟ ایران یا نروژ؟ چون برای بازی در تیم ملی نروژ درخواست دادم تا اگر امکان داشت برای این کشور بازی کنم. با این حال نروژی ها دو دروازه بان خوب دارند که یکی در استون ویلا توپ می زند و دیگری نیز در بوندس لیگا حاضر است به همین خاطر کار سختی دارم. همیشه می گویم ای کاش زودتر به نروژ می آمدم تا باشگاه ها رویم سرمایه گذاری کنند. اگر به خاطر گذرنامه ایرانی نبود، می توانستم در انگلیس هم بازی کنم اما لیگ انگلیس برای بازیکنان آسیایی قوانین سخت گیرانه ای دارد و بازیکنی که به این کشور می آید باید 70 درصد بازی های تیم ملی کشورش در یک سال اخیر را بازی کرده باشد که من چنین شرایطی نداشتم. متاسفانه دروازه بان ایرانی در فوتبال اروپا جایگاهی ندارد و باشگاه ها هم روی شان سرمایه گذاری نمی کنند چرا که بعدا نمی توانند آنها را بفروشند.

اگر لیاقت حضور در دروازه تیم ملی را ندارم، سایر دروازه بان ها دو برابر من لیاقت ندارند

به نظر می رسد مکانی از دعوت نشدن به تیم ملی خیلی شاکی باشد. این دروازه بان با تایید این مطلب می گوید:

    مدت هاست که به دلایل نامعلوم و غیرکارشناسی دعوت نمی شوم و این موضوع آزاردهنده بوده و هست. با وجود احترامی که برای سایر دروازه بان های ایرانی قائل هستم اما به جرات می گویم که در حال حاضر برای حضور در چارچوب تیم ملی، هیچ دروازه بانی لایق تر از من نیست. دور بودن من از تیم ملی قطعا فنی نیست. شاید بگویند سوشا بهانه می گیرد اما من خودم را ثابت کرده ام. من در مقدماتی جام جهانی مقابل سوریه بازی کردم و بعد دیگر دعوت نشدم. در کدام بازی در تیم ملی بد بودم که کنارم گذاشتند؟ اگر من لیاقت حضور در دروازه تیم ملی را ندارم، سایرین دو برابر من لیاقت ندارند. همین بی مهری ها باعث شد که به فکر بازی برای تیم ملی نروژ بیافتم. چرا به من شانس حضور در تیم ملی را نمی دهند؟ وقتی ما جوان بودیم به امثال رحمتی و طالب لو بازی می دادند و می گفتند باید به باتجربه ها میدان داد. حالا که ما با تجربه شده ایم می گویند باید به جوان ها بها بدهیم پس کی نوبت ما می شود؟

 اگر جای من در تیم ملی نیست جای چه کسی است؟ کاسیاس یا اولیور کان؟

با تمام این دلخوری ها، مکانی می گوید اگر از سوی اسکوچیچ با او تماس گرفته شود، حتما می آید:

    تیم ملی که مال اسکوچیچ نیست. اسکوچیچ امروز هست و شاید فردا نباشد ولی تیم ملی برای من ایرانی است. اگر به من شانس بدهند حتما می آیم. اگر من نیایم چه کسی را می خواهند درون دروازه بگذارند، کاسیاس یا اولیور کان را؟ متاسفانه الان بازیکن با مسائل غیرفنی به تیم ملی دعوت می شود، مگر تیم ملی کلاس پرورشی است؟ بهترین ها باید به تیم ملی دعوت شوند، نه افرادی را که با نمایش سعی می کنند خودشان را در تیم ملی جای دهند.

باز هم برای آن آقا آرزوهای قشنگ تر می کنم

 در پایان از او در مورد استوری اش می پرسیم که در آن برای یک شخص خاص آرزوی مرگ کرده بود. سوشا مکانی در این باره نیز می گوید:

    مشکل من با آن آقا شخصی است و اگر باز هم به عقب برگردیم این کار را می کنم و باز هم آرزوهای قشنگ تری برایش خواهم کرد. مگر وقتی که داشت برنامه مستندش را می ساخت از من اجازه گرفت، از تریبون ملی استفاده کرد و مرا کوبید. او به من بد کرد و اگر باز هم به عقب برگردیم همان آرزو را برایش خواهم داشت. من با مواضع سیاسی این شخص هیچ کاری ندارم. من سیاستمدار نیستم، ورزشکارم. این آقا به دروغ علیه من برنامه ساخت و من را در جامعه خراب کرد. مشکل من با این آدم کاملا شخصی است.